موج مهاجرت ایرانیان به خلبانان رسید

اتحادیه شرکت‌های مسافربری: برخی خلبانان در تلاش دریافت گواهینامه پایه‌یک رانندگی‌اند که مهاجرت کنند

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که میل به مهاجرت در میان تمام اقشار جامعه افزایش یافته است-همشهری

همزمان با اوجگیری روند مهاجرت طیف‌های مختلف مردم ایران به کشورهای دیگر، احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های مسافربری، خبر داد که برخی افراد تحصیلکرده، از جمله خلبانان، در تلاش دریافت گواهینامه پایه‌یک رانندگی‌اند تا سپس مهاجرت کنند.

رئیس اتحادیه شرکت‌های مسافربری، افزایش درخواست رانندگان پایه‌یک را برای مهاجرت نیز تایید کرد و گفت که در حال حاضر برخی کشورها به رانندگان در بخش حمل‌ونقل باری، مجوز اقامت و حقوق چند هزار دلاری پرداخت می‌کنند و کسی که گواهینامه پایه‌یک داشته باشد، فرصت مهاجرت دارد و می‌تواند در کشوری دیگر، راننده اتوبوس و کامیون باشد.

به گفته عامری، فرصت اشتغال در عرصه رانندگی خودروهای سنگین در کشورهای دیگر، نه‌تنها رانندگان این خودروها [را که تحصیلات و تخصص دیگری ندارند]، که برخی افراد تحصیلکرده و دارندگان مشاغل دیگر را هم ترغیب کرده است.

روند فزاینده میل به مهاجرت در میان رانندگان پایه‌یک در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه شرکت‌های مسافربری، دولت هیچ حمایتی از رانندگان اتوبوس و کامیون نمی‌کند و رانندگان قادر نیستند اتوبوس‌های گرانقیمت وارداتی را بخرند.

او با بیان اینکه تورم موجود در کشور، امکان بازگشت سرمایه را از فعالان عرصه حمل‌ونقل جاده‌ای سلب کرده است، به خبرگزاری ایلنا گفت که بیشتر فعالان این بخش به جای سرمایه‌گذاری، جویای فرار از این عرصه‌‌اند.

عامری در ادامه افزود که به همین دلیل، تعداد ناوگان فعال در این حوزه، در یک سال از ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به حدود شش هزار دستگاه رسیده‌ است، درحالیکه به شرط حمایت دولت، می‌توان بخشی از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای را که زمینگیر شده‌ است، احیا کرد.

پیش‌تر، خبرهای متعددی از مهاجرت پزشکان، پرستاران، دانشجویان، دانش‌آموزان، نیروی کار حرفه‌ای و نخبگان از ایران منتشر شده بود.

دوشنبه، ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر)، همزمان با انتشار خبر میل به مهاجرت در میان رانندگان و خلبانان، همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، نماینده مجلس، ادعا کرد که پزشکان ایرانی که به کانادا مهاجرت می‌کنند، در «بدآب‌وهواترین و سردسیرترین مناطق این کشور» مشغول به‌کار می‌شوند. او به پزشکانی که قصد مهاجرت دارند، توصیه کرد که این مسئله را در نظر بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، نیز پیش‌تر مدعی شده بود که پزشکان ایرانی که به آمریکا، کانادا، بریتانیا و اروپا مهاجرت می‌کنند، در این کشورها بیکار می‌مانند. این ادعا در حالی مطرح شد که بنا به بررسی‌های رصدخانه مهاجرت ایران، ۲۹ هزار ایرانی در بخش بهداشت و درمان آمریکا کار می‌کنند که ۲۴ هزار نفر آنان مشاغل تخصصی دارند.

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که میل و اقدام به مهاجرت در میان تمام اقشار جامعه افزایش یافته است. بر مبنای آمار رسمی، حدود چهار میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند. داده‌های غیررسمی نیز از مهاجرت حدود هفت میلیون ایرانی حکایت دارد.

رصدخانه مهاجرت ایران پیش‌تر با استناد به آمار دریافتی از اداره کل گذرنامه، گزارش داده بود که در بازه زمانی ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹، نزدیک به ۳۷ درصد رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری، اعضای بنیاد ملی نخبگان و المپیادی‌ها، کشور را ترک کردند و فقط حدود چهار درصد آنان به ایران بازگشتند. پیمایش دیگری در همین موسسه حاکی از آن است که ۵۳ درصد کادر درمان در ایران نیز مایل‌اند مهاجرت کنند.

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، اوایل مرداد سال جاری در همایشی، از نتایج یک بررسی ۱۲ هزار نفری رونمایی کرد و گفت که فقط ۱۶ درصد افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی قصد ماندن در ایران دارند، ۲۰ درصد آنان مهاجرت کرده‌اند، و از این میان فقط چهار درصد آن‌ها مایل‌اند به کشور بازگردند. همچنین، بیش از ۶۰ درصد ایرانیان تمایل دارند مهاجرت کنند. این شمار از شهروندان یا برای مهاجرت برنامه‌ریزی کرده‌اند، یا اقدام.