کارکنان صنایع نفت عراق محل کار خود را ترک می‌کنند

ایالات متحده به منظور آماده‌سازی برای واکنش احتمالی، نیروهای خود را به منطقه می‌فرستد

تظاهرات در تهران در اعتراض به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق-AFP

به دنبال حمله هوایی به عراق که منجر به قتل قاسم سلیمانی شد، کارکنان تاسیسات نفتی عراق این کشور را ترک می‌کنند. این موضوع، افزون بر جهش ناگهانی بهای نفت، نشانه نگران کننده‌ای از بالاگرفتن تنش در منطقه است.

کارگران و کارکنان صنایع نفت عراق تنها چند ساعت پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در حمله هدف‌گیری شده در فرودگاه بغداد، شروع به ترک این کشور کرده‌اند. مقامات آمریکایی می‌گویند ترور سلیمانی برای جلوگیری از «تهدیدی قریب الوقوع» علیه جان اتباع آمریکایی لازم بود.

سفارت آمریکا در بغداد به غیرنظامیان (آمریکایی) هشدار داده که در اسرع وقت خاک عراق را ترک کنند و در پیش‌بینی واکنش احتمالی از سوی ایران، سربازان ارتش را در منطقه مستقر کرده است.

مقامات عراقی گفته‌اند تخلیه کارکنان صنایع نفت، به عملیات استخراج، تولید و صادرات نفتی کشور لطمه نمی‌زند. به گزارش خبرگزاری رویترز، عراق دومین بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در سازمان اوپک است.

انتظار می‌رود ده‌ها تن از کارکنان صنایع نفت عراق این کشور را ترک کنند. گفته می‌شود صف مسافران هواپیما در فرودگاه بصره آرام بوده است. مقصد برخی از آن‌ها دوبی و برخی دیگر عازم قطر هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پس از حمله هدف‌گیری شده علیه سلیمانی، بهای نفت خام بشکه ای ۲.۵۰ دلار افزایش یافت و در ۶۸.۶۹ دلار برای هر بشکه تثبیت شد. این بالاترین شاخص افزایش نفت پس از حادثه انفجار در تاسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر بوده است.

در این میان، بهای سهام کمپانی‌های نفتی هم افزایش نشان داده است. بهای سهام کمپانی‌های نفتی «شل» و «بی پی» در اروپا - یک درصد یا بیشتر، بالا رفته است.

اما حمله به سلیمانی موجب افت بازار معاملات وال استریت شده است و متوسط سهام صنعتی «داو جونز» در بامداد جمعه بیش از ۳۴۰ «پیوت» (پوینت) افت کرد.

© The Independent