درمان خروپف سوزش سر دل و سرفه را کاهش می‌دهد

ریفلاکس شبانه را نیز باید از نشانه‌های احتمالی آپنه انسدادی خواب در نظر گرفت

آن‌هایی که از این دستگاه استفاده می‌کنند، کمتر به سوزش سر دل مبتلا می‌شوند- Canva

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که درمان مشکل خروپف می‌تواند سوزش سر دل، سرفه و خس‌خس سینه شبانه را کاهش دهد.

این مطالعه مزایای افزوده دستگاه‌ سی‌پی‌ای‌پی [فشار مثبت مداوم راه هوایی/CPAP] را که برای کمک به مبتلایان به آپنه انسدادی خواب (OSA) استفاده می‌شود، بررسی کرد.

این دستگاه‌ که کاربر هنگام خواب از آن استفاده می‌کند، از طریق لوله‌ای متصل به ماسک، هوا را به داخل راه هوایی فوقانی [بینی] می‌فرستد.

مبتلایان به آپنه خواب اغلب با صدای بلند خروپف می‌کنند، تنفس آن‌ها هنگام خواب شروع و قطع می‌شود و ممکن است در طول شب هم چند بار از خواب بیدار شوند.

این امر باعث خستگی می‌شود و خطر ابتلا به فشار خون بالا، سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران ایسلندی داده‌های مطالعه کوهورت آپنه خواب ایسلندی (Icelandic Sleep Apnoea Cohort study) شامل ۸۲۲ بیمار مبتلا به آپنه خواب متوسط تا شدید را بررسی کردند. آن‌ها پیش از شروع درمان با سی‌پی‌ای‌پی به پرسشنامه‌های خواب پاسخ دادند و دو سال بعد دوباره معاینه شدند.

پژوهشگران بیمارستان دانشگاه ملی ایسلند در ریکیاویک دریافتند افرادی که به طور منظم از این دستگاه‌ استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از آن کم استفاده کرده‌اند یا اصلا استفاده نمی‌کنند، در طول شب حدود ۴۲ درصد کمتر دچار سوزش سر دل می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کاهش ریفلاکس بین افرادی که از دستگاه‌ سی‌پی‌ای‌پی استفاده می‌کردند، خطر سرفه صبحگاهی را بیش از چهار برابر و خطر برونشیت مزمن را نیز تقریبا چهار برابر کاهش داد.

شرکت‌کنندگانی که به طور منظم از دستگاه استفاده می‌کردند نیز کمتر به خس‌خس سینه دچار شدند. داده‌ها نشان می‌دهد که این اثر به جای اینکه به‌ دلیل کاهش ریفلاکس شبانه باشد، نتیجه مستقیم درمان [با دستگاه] بوده است.

پروفسور تورارین گیسلاسون که هدایت این مطالعه را به عهده داشت، گفت: «مبتلایان به آپنه انسدادی خواب سه برابر بیشتر احتمال دارد که مرتب به سوزش سر دل شبانه دچار شوند. نشانه‌های تنفسی مانند سرفه و خس‌خس سینه نیز در آن‌ها شایع‌تر است.»

«آپنه انسدادی خواب بیماری شایعی است و هرچند راه‌های خوبی برای تشخیص و درمان آن وجود دارد، بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند که چنین مشکلی دارند.»

«خروپف، بیدار شدن مکرر و خستگی در طول روز از علائم ثابت‌شده آپنه انسدادی خواب است.»

«این مطالعه نشان می‌دهد سرفه و خس‌خس سینه که با درمان‌های معمول بهبود نمی‌یابد و ریفلاکس شبانه را نیز باید از نشانه‌های احتمالی آپنه انسدادی خواب در نظر گرفت که ممکن است به درمان با دستگاه سی‌پی‌ای‌پی نیاز داشته باشد.»

این یافته‌ها در نشریه ئی‌آرجی اوپن ریسرچ (ERJ Open Research) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان