قیمت هر دانه تخم‌مرغ از پنج هزار تومان گذشت

گزارش‌ها از ایران حاکی از شروع موج جدید گرانی تخم‌مرغ، دارو و شکر است

شکر که تا دو هفته قبل ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسید، هم‌زمان با صحبت‌های ابراهیم رئیسی که از «کاهش تورم» و «رونق اقتصادی» گفت، به ۴۵ هزار تومان نیز رسیدــ MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

موج جدید گرانی‌ها در ایران این بار با تخم‌مرغ آغاز شد و در برخی فروشگاه‌ها، قیمت هر دانه آن تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان هم رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تا همین چند روز پیش قیمت هر عدد تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ مرکز شهرها سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تومان بود، اما در حال حاضر هر دانه تخم مرغ عمدتا به قیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و برخی مغازه‌ها و برخی مارک‌های تخم‌مرغ نیز رقم بالاتری را نشان می‌دهند و در نتیجه در بعضی جاها هر عدد تخم‌مرغ تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان نیز به فروش می‎‌‌رسد.

با این حال، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در گفت‌و‌گو با همشهری آنلاین در مورد گرانی تخم‌مرغ ادعا کرد: «ما افزایش قیمت نداشته‌ایم. چرا که در نیمه اول سال مصرف تخم‌مرغ کاهش می‌یابد. با کاهش مصرف، واحدهای مرغداری با زیان بسیار زیاد اقدام به تولید می‌کنند. یعنی در واقع، در بهار و تابستان تولیدکنندگان ما محصولشان را زیر قیمت مصوب که دولت قبلا اعلام کرده است، عرضه می‌کنند. در حال حاضر هم هنوز تخم‌مرغ به قیمت مصوب نرسیده اما ضرر و زیان تولیدکننده نسبت به ماه‌های قبل کمتر شده است.»

او علت تفاوت قیمت تخم‌مرغ در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های سطح شهر را هم مشکل مغازه‌داران عنوان کرد و خواستار آن شد که شبکه بازرسی و نظارت بر بازار به این موضوع رسیدگی کند.

مرادی همچنین مدعی شد که تخم‌مرغ در مرغداری‌ها معادل هر کیلو ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

او در مورد احتمال افزایش قیمت تخم‌مرغ در فصل سرد سال گفت: «با توجه به اینکه در حال حاضر در پرمصرف‌ترین ماه سال قرار داریم و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، در نتیجه فعلا برای افزایش قیمت تخم‌مرغ برنامه‌ای نداریم. مگر اینکه قیمت مواد اولیه و نهاده‌های دامی دستخوش تغییر شود و در آن صورت آن‌ها نیز درخواست افزایش قیمت خواهند داد.»

گزارش‌ها از بازار جهانی حاکی از آن است که خوراک دام نیز با افزایش قیمت روبرو شده و از آنجا که خوراک دام در ایران عمدتا وارداتی است، این امر به معنای آن است که محصولات پروتئینی مانند گوشت و مرغ و لبنیات نیز به‌زودی به سمت گرانی خواهند رفت؛ زیرا ۷۰ درصد از هزینه تولید این محصولات وابسته به نرخ خوراک دام است و این زنگ هشداری برای گرانی‌های آینده خواهد بود.

در حال حاضر، قیمت یک شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در میدان‌های میوه و تره‌بار ۱۰۳ تا ۱۰۵ هزار تومان و بر اساس نرخ‌نامه سازمان میادین میوه و تره‌بار، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ غیربسته‌بندی ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ اما قیمت شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌های مرکز شهر ۱۲۰ هزار تومان است. البته این قیمت‌های اعلامی‌‌اند و در واقعیت، بسیاری از سوپرمارکت‌ها قیمت‌ها را بالاتر برده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، شرکت داروسازی دانا برای افزایش قیمت انواع محصولاتش از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کرد و بر اساس آن، از ۹ شهریور این افزایش قیمت‌ها اعمال شدند. به این ترتیب بنا بر اعلام شرکت داروسازی دانا، «با توجه به اعلام قیمت‌های جدید از سوی سازمان غذا و دارو، نرخ انواع محصولات ویال، کپسول، قرص و مواد موثره دارویی با لحاظ کردن اینکه اگر در سال قبل افزایش می‌یافت، معادل ۵.۲۳ درصد مبلغ فروش کل افزایش پیدا می‌کرد، افزایش یافت.»

دولت رئیسی ابتدا مدعی بود که گرانی‌ها به سمت دارو نخواهد رفت، اما چالش دارو در ایران هر ماه جدی‌تر و قیمت‌ها افزایشی شد. اکنون دولت رئیسی و سازمان غذا و دارو به بسیاری از شرکت‌های داروسازی داخلی برای افزایش نرخ دارو مجوز داده است.

دولت رئیسی برای تامین ارز دارو رویه‌ای خلاف شیوه سال‌های گذشته پیش گرفته و با تغییر اولویت‌بندی نزدیک به ۱۰۰ قلم از مواد اولیه دارویی، ارز نیمایی را برای آن‌ها حذف کرده است. اکنون دولت به‌جای پرداخت ارز ۲۸ هزار تومانی، تولیدکنندگان را به تامین ارز بیش از ۴۰ هزار تومانی از صرافی‌هایی که حاضر به تامین آن نیستند، ارجاع داده و به دنبال آن فرایند تولید و عرضه دارو را با مشکل مواجه کرده است. حذف ارز نیمایی به ارجاع به صرافی‌ها و پررنگ شدن نقش دلال‌ها، کمبود دارو و گرانی آن منجر شده است.

البته موج گرانی‌ها در ایران به همین اقلام ختم نمی‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که در دو هفته اخیر، قیمت شکر با افزایش دست‌کم ۱۰ هزار تومانی همراه شده و به ۳۴ هزار تومان رسیده است. علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد که خرید شکر با سختی بسیار انجام می‌شود و کمبود شکر در بازار را یکی از عوامل گرانی آن عنوان کرد.

او همچنین با انتقاد از دولت بابت حمایت نکردن از آن‌ها گفت: «وضعیت شکر در بازار به هم ریخته است. در حال حاضر در بازار آزاد شکر را به نرخ ۳۴ هزار تومان تهیه می‌کنیم. دولت به هیچ عنوان سهمیه شکر به نرخ دولتی را در اختیار اتحادیه ما قرار نمی‌دهد.»

چالش شکر به‌قدری جدی شده است که طی روزهای اخیر حتی فروشگاه‌ها نیز با کمبود شکر مواجه‌اند و شکر در بازار با کمبود و محدودیت توزیع مواجه شده است. رکنا در گزارشی با اشاره به وضعیت بحرانی شکر در ایران نوشت که برخی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرکز شهر تهران شکری برای فروش ندارند و دلیل آن را محدودیت توزیع عنوان می‌کنند یا شکر دارند و آن را به قیمت ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان می‌فروشند.

به این ترتیب شکر که تا دو هفته قبل به قیمت ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسید، هم‌زمان با صحبت‌های ابراهیم رئیسی که از «کاهش تورم» و «رونق اقتصادی» سخن گفت، به ۴۵ هزار تومان نیز رسید.