روسیه «جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰» را تحویل ارتش جمهوری‌ اسلامی داد

خبرگزاری ایسنا با انتشار تصاویری از یاک۱۳۰ در خاک ایران، اعلام‌ کرد که نیروی هوایی ارتش جمهوری‌ اسلامی این جنگنده را از روسیه دریافت کرده است

رسانه‌های حکومتی جمهوری‌اسلامی خبر از تحویل یک فروند جنگنده آموزشی یاک۱۳۰ ، ساخت روسیه به نیروی هوایی ارتش می‌دهند.

 تصاویری از این جت جنگی نیز در رسانه‌های اجتماعی منتسب به رسانه‌های داخلی در ایران، منتشرشده که این جنگنده را در آشیانه و بار دیگر در حال حرکت روی باند فرودگاه نشان می‌دهد. 

خبرگزاری ایسنا به نقل از کارشناسان نظامی ادعا‌ می‌کند که این جت قادر است خلبان‌های ارتش جمهوری‌اسلامی را برای پرواز با جنگنده‌های نسل چهارم آماده کند. 

روزنامه اسرائیلی «جروزلم‌پست» شنبه در مقاله‌ای با هشدار در مورد حضور جنگنده یاک‌۱۳۰ در ایران، اعلام‌ کرد که این موضوع تحول بزرگی در منطقه خواهد بود و تایید‌ می‌کند که «جمهوری‌ اسلامی در آستانه افزایش قدرت و گسترش تهدیدهای نظامی است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحویل یاک۱۳۰ از روسیه در حالی‌ عملی می‌شود که حکومت ایران همچنان منتظر دریافت جنگنده‌های پیشرفته سوخو-۳۵ از روسیه است. 

تهران در ماه آوریل اعلام‌ کرد که قرارداد خرید جت‌های جنگی سوخو از روسیه را نیز نهایی کرده‌ است. 

یاک۱۳۰ جتی آموزشی با ویژگی‌های جنگنده‌های مدرن و پیشرفته در جهان ‌است. این جت به‌دلیل ترکیب آیرودینامیکی، ویژگی‌های جت‌های با سرعت‌های مادون صوت را دارد. 

همچنین می‌توان از یاک۱۳۰ برای عملیات شناسایی و انجام حمله‌های سبک استفاده‌ کرد. 

حداکثر سرعت این جت جنگی ۱۰۵۰ کیلومتر در ساعت است. 

همکاری‌های نظامی بین جمهوری‌ اسلامی ایران و روسیه در سال‌های اخیر گسترش زیادی‌ پیدا کرده است. در همین راستا، حکومت ایران در یک سال و نیم اخیر صدها پهپاد جنگی شاهد را به روسیه فرستاده‌ است. 

حکومت ایران در آغاز، تحویل پهپادهای شاهد به ارتش روسیه را تکذیب کرد، اما بعدها مدعی شد که این پهپاد‌ها را پیش از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ به مسکو فروخته است. 

روزنامه واشنگتن‌پست پیش‌تر اعلام‌ کرد به مدارکی دست‌ یافته است که نشان می‌دهند جمهوری‌ اسلامی ایران در ساخت پهپادهای شاهد در خاک روسیه به مسکو کمک می‌کند و به آن‌ها مشاوره می‌دهد.

بیشتر از جهان