کوربین از حمایت از همه‌پرسی دوم خودداری می‌کند


بسیاری از طرفداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، جرمی کوربین را به مقاومت در برابر قول آشکار همه‌پرسی جدید متهم می‌کنند زیرا او سعی دارد بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کند. به گمان من درست نیست. اگر ترک اتحادیه اروپا تنها چیزی بود که حزب کارگر به آن توجه داشت، تا حالا اتفاق افتاده بود.
 

کوربین ممکن است احساس بدبینی دیرینه‌ای نسبت به اروپا داشته باشد، اما این دلیلی بر طفره رفتن از نشست کمیته اجرائی حزب کارگر نیست. من بر این گمانم که او بیشتر به راه یافتن به خانه شماره ۱۰ توجه دارد، و این که سوماس میلن، مدیر استراتژی او، فکر می‌کند حمایت مؤکد از همه‌پرسی دیگری ورود حزب کارگر به دولت را سخت‌تر خواهد کرد.
 

کوربین از ماندن در اتحادیه در همه‌پرسی ۲۰۱۶ حمایت کرد، زیرا از نظر سیاسی به نفعش بود. او شوقی نسبت به آن نداشت، درست به همان شکل که حالا نسبت به دومین همه‌پرسی اشتیاق ندارد- زیرا سعی دارد ائتلاف رأی دهندگان باقیمانده و خروج را حفظ کند.
 

در این راستا، تصمیم کمیته اجرائی ملی حزب به گونه‌ای ستودنی روشن بود. یک سخنگوی حزب گفت « کارگر تنها حزبی است که هر دو طرف خواهان خروج و باقیماندن را نمایندگی می‌کند. به سخن دیگر، حزب می‌خواهد آرای طرفداران خروج را نگهدارد و تام واتسون، جانشین رهبر، در بحث بازنده شده است.
 

ما می‌توانیم از تمام بحث‌ها نتیجه بگیریم که میلن حساب می‌کند قول قاطعی در مورد همه‌پرسی موجب خواهد شد حزب بیشتر از رأی دهندگان طرفدار باقی‌ماندن، طرفداران خروج را از دست بدهد. دمکرات‌های لیبرال، سبزها، و ناسیونالیست‌های اسکاتلند و ولش.
 

من این قضاوت را درست می‌پندارم. اگر کارگر آشکارا حزب طرفدار ماندن بشود، دستاوردها از دیگر احزاب مشابه اندک خواهد بود. هرچه باشد، چه تعداد رأی دهنده از رأی دادن به حزب کارگر، به این دلیل که به اندازه کافی طرفدار اتحادیه اروپا نیست خودداری می کنند- و اگر آن‌ها چنین احساس کنند، از رأی دادن به یک حزب براستی طرفدار اتحادیه اروپا خوشنود‌تر نخواهند بود؟
 

از طرف دیگر، یک سیاست روشن تلاش برای لغو برگزیت به آسانی می‌تواند رأی دهندگانی را که به حرف حزب، وقتی گفت به نتیجه همه‌پرسی احترام می‌گذارد، اعتماد کردند دور می‌کند، و نیز کسانی را که تصور می‌کنند حزب در مذاکرات برای توافق با یک معامله « شغل، ارجحیت برگزیت» صمیمی است.
 

به این دلیل است که من فکر می‌کنم چرا میلن و کوربین در برابر هر وعده آشکار همه‌پرسی دیگری در مورد هر معامله برگزیت مقاومت کردند. آنها فکر می‌کنند طفره رفتن امروز رأی حزب کارگر را در انتخابات محلی در روز پنجشنبه و انتخابات اروپا در ظرف سه هفته افزایش خواهد داد.
 

بنابراین، مقصود از گزینش دقیق کلمات بیانیه‌ای که حزب صادر کرد این بود که بگوید کمیته اجرائی ملی با مانیفستی برای انتخابات اروپا موافقت کرد : «تا از برنامه گزینه کارگر حمایت کند...» بدون ذکر این که این برنامه‌ای برای برگزیت است، یعنی، برای خروج از اتحادیه اروپا،« ...و اگر ما نتوانیم تغییرات لازم را در معامله دولت، یا انتخابات عمومی، برای پشتیبانی از گزینه رأی مردم صورت دهیم.»
 

«حمایت از گزینه؟»، « حمایت از یک امکان؟». زیاد معنا نمی‌دهد، بنابراین سخنگو به درستی گفت که « کاملا با سیاست موجود کارگر تطبیق می‌کند» .
این نخستین خط بیانیه سخنگو بود که آنچه را قرار بود محرمانه بماند فاش کرد: « ما برای متحد ساختن کشور در پی هرج و مرج و بحرانی که محافظه‌کاران به وجود آوردند کار می‌کنیم.»
 

به زبان ساده و انگلیسی نرمال: ما امیدواریم که طرفداران خروج از اتحادیه اروپا و ماندن در آن هردو به ما رای بدهند، در حالی که حزب محافظه کار به دلیل ناتوانی در عملی ساختن برگزیت ذوب می‌شود.
تا کنون، به نظر می‌رسد استراتژی میلن- کوربین به خوبی کار می‌کند.