کسی فکرش را نمی‌کرد دونالد ترامپ اینچنین به قصد کشت بتازد

ترامپ با ایران وارد جنگ می شود، آیا این تصادفی است یا طرح آن از قبل ریخته شده؟

فقط تصور کنید چه می‌شد اگر یک یا دو ژنرال آمریکایی در سفر به خاورمیانه منفجر می شدند -ATTA KENARE / AFP

همه ما گفته‌ایم که یک جنگ گسترده در خاورمیانه تصادفی آغاز خواهد شد، اما کسی فکر نمیکرد دونالد ترامپ اینچنین به قصد کشت بتازد. ترور ژنرال قاسم سلیمانی به تردید خنجری در قلب ایران است، اما از جانب چه کسی؟

ترامپ به روابطش با پادشاه عربستان سعودی که از «قطع سر مار ایران» گفته می‌بالد. سال گذشته تاسیسات نفتی عربستان هدف حملات پهباد – که آمریکا ایران را مسئول آن می‌داند – قرار گرفت. یا اسرائيل؟ یا این که این هم یکی دیگر از آن تصمیمات  رئیس جمهور نیمه دیوانه آمریکا با عواقبی بی‌حساب بود؟

فقط تصور کنید چه می شد اگر یک ژنرال آمریکایی - یا دو  ژنرال از آنجایی که ابو مهدی المهندس یک شخصیت بلند پایه طرفدار ایران در عراق بود – در سفر به خاورمیانه منفجر می شدند. بمباران و حملات هوایی می‌بود که علیه تاسیسات هسته‌ای ایران صورت می‌گرفت و آمریکا تمام راه‌های ایران به دنیای خارج را مسدود می کرد.  مرگ یک آمریکایی در بغداد در روز جمعه و شورش در خارج از محوطه سفارت آمریکا، هرچند موجب تاسف است، اما چنین حمله‌ای را از طرف آمریکا توجیه نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاسم سلیمانی یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های ایران بود، هرچند نیروی قدس سپاه پاسداران که او فرماندهی آن را به عهده داشت، آن نیروی نخبه‌ای که ایران به آن تظاهر می‌کند نبود. به گفته همکاران نظامی سلیمانی، او در جبهه های مقدم و متعدد سوریه خطر می کرد و زیردستانش او را به خاطر شجاعتی که زیر آتشباری از خود نشان می داد، تحسین می کردند. به همین دلیل، او همواره انتظار داشت کشته شود. اما فرودگاه بین‌المللی بغداد آخرین محلی بود که انتظار می‌رفت نیروهای آمریکا او و المهندس را به قتل برسانند.

ارتش آمریکا مدت‌هاست به حمله علیه پایگاههای شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق و سوریه خو کرده است. در ماه‌های اخیر، اینگونه حملات مثل حملات اسرائیل به سوریه و لبنان تکراری و طبیعی شده بود. اما در عین حال این ارتش آمریکا بود که ابوبکر البغدادی، یک مسلمان سنی، را در سوریه به قتل رساند.  قتل او که دشمن ایران بود، تهران را که مایل به ازمیان رفتنش بود، خشنود کرد.  

آمریکایی‌ها به اینگونه ترور – یا «کشتار هدف گیری شده» عادت دارند – این که در زمانی که خودشان می‌خواهند، دشمنان را از میان بردارند: نخست عصامه بن لادن بود، سپس البغدادی و حال سلیمانی. کشتار با موشک های سبک به طور منظم توسط اسرائیل در نوار غزه علیه رهبران حماس اعمال می‌‌شود.

با وجود این، آسان است که این مردان را افرادی مهم تصور کرد چون خودشان تصور می‌کنند مهم هستند. برای مثال، ایالات‌متحده اغلب در ارزیابی قابلیت نیروهای ایران در سوریه اغراق می‌کند. در این مدعا که تعداد ۱۰ هزار سرباز عضو نیروی قدس در سوریه مستقر است، سخت اغراق شده است. احتمالا تعداد دو هزار به واقعیت نزدیک‌تر است. درست است که ماموران اطلاعاتی ایران در سراسر خاورمیانه حضور دارند، اما همین را می‌توان در مورد ماموران اطلاعاتی آمریکا گفت.  

یکی از ارشدترین ماموران اطلاعاتی ایران در بیروت مردی به نام غضنفر رکن آبادی بود که بعدها در مقام سفیر جمهوری اسلامی به لبنان اعزام شد. او که در سال ۲۰۱۴ به ایران بازگشت، احتمالا بیش هر فرد دیگری درباره حزب الله و سوریه اطلاع داشت. چندی نگذشته بود که اسلامگرایان سنی که گفته می شد از جانب عربستان سعودی حمایت می شده اند، سفارت را مورد حمله انتحاری قرار داده و ۲۳ نفر از جمله کارکنان سفارتخانه، ماموران انتظامی حزب الله و غیرنظامیان را به قتل رساندند.  اما در سال ۲۰۱۶، در مراسم حج در مکه  ۲۳۰۰ نفر – ۴۶۴ ایرانی در میان آن ها – از جمله رکن آبادی زیر دست و پا تلف شدند. ایران عربستان سعودی را مسئول این حادثه عنوان کرد. ماه ها طول کشید تا پیکر او به ایران بازگردانده شود.

اما در خاورمیانه، ماموران اطلاعاتی همواره در معرض خطر هستند. این یک گروه وابسته به حزب الله بود که ویلیام باکلی، رئیس شعبه سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) را در بیروت به قتل رساند – و قاتل او یا آمر این قتل، عماد مغنیه ـ  بر اثر انفجار یک بمب در دمشق درسال ۲۰۰۸ کشته شد. در سال ۱۹۸۳، یک بمب‌گذار انتحاری کامیون خود را در محوطه سفارت آمریکا در بیروت منفجر کرد. در این حمله ۳۲ نفر از جمله اکثر ماموران اطلاعاتی سیا که برای یک اجلاس در سفارت گردآمده بودند، ازمیان رفتند.

...و بله، یک نکته دیگر. امسال سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست  و آیا ترامپ نمی‌خواهد در آن پیروز شود؟ سلیمانی به عنوان یک هدف در بغداد مهره خوبی در دست جمهوریخواهان خواهد بود. ایران همواره در مقابل اهانت یا حمله، با تاخیر واکنش نشان داده است. ماجرای نفت‌کش های آدریان دریا و استینا ایمپرو خاطرتان هست؟ اما اینبار مسئله شخصی است.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه