بازگشت محدود رشته سینما و حذف رشته مجسمه‌سازی؛ اشتباهی در کار نبود

دانشجویان رشته مجسمه‌سازی را، پس از تحریم کردن کلاس‌های درس، به حذف کامل این ‏رشته تهدید کرده بودند

اثر اعتراضی دانشجویان دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر-شوراهای صنفی دانشجویان کشور

پس از جنجال‌های مربوط به حذف دو رشته سینما و مجسمه‌سازی دانشگاه هنر از دفترچه کنکور سراسری، نسخه اصلاح‌شده این دفترچه با ظرفیت محدود رشته سینما و حذف کامل رشته مجسمه‌سازی منتشر شد. پیش از این، معاونت آموزشی دانشگاه هنر ادعا کرده بود حذف رشته‌های سینما و مجسمه‌سازی از دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری به دلیل «اشتباه سیستمی» سازمان سنجش بوده است و پذیرش دانشجو در این دو رشته ادامه می‌یابد.

به‌رغم این ادعا، «دفترچه اصلاحی» انتخاب رشته کنکور سراسری روز چهارشنبه یکم شهریور منتشر و معلوم شد که رشته سینما با ظرفیت محدود به آن بازگشته است، اما همچنان خبری از بازگشت رشته مجسمه‌سازی نیست.

بر مبنای گزارش‌ها، ظرفیت پذیرش در رشته سینما ۴۰ نفر است که در آن، در اقدامی مبتنی بر تبعیض جنسیتی و خلاف رویه‌های علمی، سهمیه زنان و مردان برابر اعلام شده است. به‌ عبارت‌ دیگر، اگر یک دانشجوی دختر رتبه بیست و یکم را کسب کند و رتبه یک دانشجوی پسر بیست و دو باشد، به‌دلیل تکمیل ظرفیت دانشجویان دختر، دانشجوی پسر به دانشگاه راه می‌یابد.

علاوه بر این، انتشار دفترچه اصلاحی انتخاب رشته کنکور سراسری واکنش‌های دیگری نیز در پی داشت. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در اشاره به حذف رشته مجسمه‌سازی، موضوع اعتراض گسترده دانشجویان این رشته در جریان خیزش انقلابی و تهدید دانشجویان به حذف کامل نیم‌سال تحصیلی را یادآور شدند.

پایگاه خبری انتخاب به‌نقل از این گروه از کاربران نوشت: «عدم بازگشت رشته مجسمه‌سازی نشان می‌دهد حذف دو رشته مورد اشاره از ابتدا هم بر اساس یک برنامه‌ریزی انجام شده و خطای سیستمی در کار نبوده است.»

دانشجویان رشته‌ مجسمه‌سازی دانشگاه هنر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای به حذف این رشته واکنش نشان دادند و نوشتند: «گویی محروم شدن تمامی اساتید از تدریس و چندین تن از دوستانمان از تحصیل کافی نبود که حالا نوبت به دانش‌آموزان رسیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان رشته مجسمه‌سازی در این بیانیه افشا کردند که در نیم‌سال دوم تحصیلی «به‌ دفعات» جانشین مدیر گروه مجسمه‌سازی به آنان اعلام کرده بود که در سال تحصیلی آتی (۱۴۰۲-۱۴۰۳) ظرفیتی برای ورود دانشجویان جدید در نظر گرفته نخواهد شد. آن‌ها تاکید کردند که این اقدام در ادامه رفتارهای سرکوبگرانه دانشگاه با دانشجویان و با رشته مجسمه‌سازی است.

در پی شروع خیزش سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) تهران، جنبش دانشجویی ایران که نزدیک به دو دهه تقریبا خاموش شده بود بار دیگر احیا شد. صدها دانشجو در ده‌ها مرکز دانشگاهی ایران به اعتراض‌های مردمی پیوستند و دانشگاه‌ها را به عرصه مخالفت با حکومت تبدیل کردند.

در این میان، دانشجویان دانشگاه هنر با سبک و سیاق برگرفته از آفرینش‌های هنری و اعتراضی به خیزش سراسری ملحق شدند و با روش‌هایی مانند خونین کردن حوض‌های دانشگاه و اجرای نمایش‌های اعتراضی به سرکوب مردم واکنش نشان دادند.

روز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ نیز دانشجویان رشته مجسمه‌سازی با استفاده از سنگ‌ها و خاک‌ حیاط دانشگاه، اثر اعتراضی «گورستان خون‌آلود» را به یاد کشته‌شدگان خیزش سراسری خلق کردند. از همان روز به بعد، تقابل جدی مسئولان دانشگاه با دانشجویان این رشته شروع شد.

دانشجویان رشته مجسمه‌سازی تا چند ماه به تحصن و تحریم کلاس‌های درس ادامه دادند. کار به جایی رسید که مسئولان دانشگاه دانشجویان معترض و استادان حامی آن‌ها را به حذف کامل نیم‌سال تحصیلی تهدید کردند.

پس از آن نیز دانشجویان دیگر رشته‌های دانشگاه هنر در بیانیه‌ای، ضمن حمایت از دانشجویان و استادان رشته مجسمه‌سازی، افشا کردند که مسئولان دانشگاه برای تهدید و سرکوب اعتراض‌های دانشجویی از روش‌های «وقیحانه و غیرقانونی» استفاده می‌کنند.

در این بیانیه آمده بود که مسئولان دانشگاه‌ اطلاعات خصوصی دانشجویان معترض مانند شماره تلفن آنان را به «نهادهای بالادستی» داده‌اند و ده‌ها دانشجو را، در حالی‌ که فرصت دفاع از خود نداشتند، در کمیته انضباطی تعلیق کردند.

دانشجویان دانشگاه هنر پیش‌تر نیز در بیانیه‌‌ای درباره اثر اعتراضی گورستان خون‌آلود نوشته بودند: «ما می‌دانیم اینکه دانشجویان مجسمه‌سازی با همراهی دانشجویان دیگر رشته‌ها آن سنگ‌قبرهای نمادین را ۲۵ مهر با مشت‌های خاک بر کف حیاط دانشگاه شکل دادند تا سندی باشد از سکوت نکردن در مقابل ریخته شدن خون ده‌ها انسان پاک در جای‌جای این کشور، همچنان خاری در چشم مسئولان دانشگاه است.»