اعتراف به شکست فیلترینگ؛ ۶۴ درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند

وعده چندباره رفع فیلتر، یوتیوب، توییتر، گوگل پلی و... از طرف یک وزیر ارتباطات

عیسی زارع‌پور با اشاره به فروش فیلترشکن در ایران اعلام کرد که می‌تواند «بساط فیلترشکن‌فروشی» را جمع کند - ATTA KENARE / AFP

روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معاون، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، گزارش این کمیسیون در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجادشده برای شهروندان و کسب و کار‌های اینترنتی را قرائت کرد. بر اساس این گزارش، اعلام شد که طبق بررسی‌ها، ۶۴ درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

بر همین اساس، اعلام شد که به علت استفاده از فیلترشکن‌ها سهم پهنای باند ناشناس در شبکه که در سال گذشته کمتر از ۵ درصد بین‌المللی بوده به حدود ۲۵ درصد در حال حاضر رسیده است. همچنین در این گزارش اعلام شد که وضعیت برخی از شاخص‌های کیفیت اینترنت در ایران مطابق با نتایج آخرین گزارش‌های نهاد‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۲، ایران در بین ۱۹۳ کشور مورد ارزیابی، رتبه ۹۱ و در بین ۴۷ کشور آسیایی ارزیابی‌شده، رتبه ۲۷ را اخذ کرده است. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران ۸۹ بوده و ایران در طی این دو سال دو رتبه کاهش داشته است.

در گزارش کمیسیون صنایع و در بخش جمع‌بندی و پیشنهادات با اشاره به فیلترینگ گسترده و لزوم استفاده از فیلترشکن در میان شهروندان نوشته شده است که یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های موثر در ایجاد مشکلات فنی در تسهیل دسترسی کاربران به اینترنت افزایش ترافیک شبکه از طریق استفاده از روش‌ها و نرم افراز‌های موسوم به فیلترشکن است که اغلب در قالب باج‌افزار با ایجاد آسیب‌های امنیتی در شبکه به جمع‌آوری اطلاعات مشترکین اقدام می‌کنند.

در این گزارش که روح‌الله عباسپور در مجلس آن را قرائت کرد، همچنین به ضرر و زیان کسب و کار‌های اینترنتی، متاثر از مشکلات شبکه اینترنت اشاره شد و از دولت خواسته شد برای رفع مشکلات قدم بردارد.

در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، عیسی زارع‌پور با اشاره به فروش فیلترشکن در ایران اعلام کرد که می‌تواند «بساط فیلترشکن‌فروشی» را جمع کند. وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس گفت: «البته آرزو می‌کنم هیچ ایرانی برای هیچ نیازی سراغ فیلترشکن نرود و برنامه خود را برای این موضوع عرض خواهم کرد. همچنین دفاع از حقوق ایران در مقابل تحریم‌ها موضوع دیگری است که باید به آن بپردازیم. ما در مدت اخیر با تحریم بیش از ۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد توسط کسانی که مدعی دفاع از حقوق مردم هستند مواجه‌ایم و حل این موضوع نیازمند رایزنی در سطح مراجع بین‌المللی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه چند اقدام برای کاهش نیاز مردم به فیلترشکن‌ها می‌توان انجام داد، گفت: «اولین کار این است که ما باید در لیست مصادیق فیلترینگ یک بازنگری جدی انجام دهیم که در گذشته به دلایل غیرامنیتی انجام شده است. ما در سال گذشته، پس از دستوری که ریاست‌جمهوری دادند لیستی متشکل از چند هزار دامنه را مورد بازنگری قرار دادیم و معتقدیم هنوز جای تجدیدنظر وجود دارد و آمادگی داریم با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنیم و لیستی را از سرویس‌هایی که حاکمیت ملی را دچار خدشه نمی‌کنند تهیه کنیم.»

پیش از او لطف‌الله سیاهکلی، دیگر نماینده مجلس، در جلسه علنی سه‌شنبه خواهان رفع فیلتر یوتیوب و توییتر شد و گفت: «در ابتدا که اینترنت آمد، بسیاری از سایت‌ها را بستیم و فیلتر کردیم، اما امروز باید در این اقدام بازنگری صورت بگیرد چراکه الان فیلتر برخی از این سکوها نظیر گوگل پلی، توییتر و یوتیوب دیگر موضوعیت ندارد؛ یوتیوب یک سایت مهارت‌محور است که نسبت به بسیاری از سایت‌هایی که الان در دسترس هستند، پاک‌تر است.»

وزیر ارتباطات در واکنش به صحبت‌های این نماینده اعلام کرد که وزارت ارتباطات آمادگی دارد تا با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کرده و برخی سایت‌ها را رفع فیلتر کنند. او همچنین اعلام کرد که اسامی سایت‌هایی که سیاهکلی عنوان کرد نیز در این فهرست قرار دارد. رفع فیلتر یوتیوب و توییتر تقریبا هر ساله از طرف وزرای ارتباطات به مردم داده می‌شود و نهایتا هیچ اقدامی در این راستا صورت نمی‌گیرد. آذری جهرمی نیز پیش از این و در دوره وزارت خود بارها اعلام کرده بود که قصد دارد توییتر و یوتیوب را رفع فیلتر کند.

این صحبت‎‌‌های زارع‌پور در حالی صورت می‌گیرد که او پیش از این اعلام کرده بود که اختیاری درباره فیلترینگ ندارد. او همچنین در حالی از جمع آوری بساط وی‌پی‌ان فروشی در ایران می‌گوید که چندی پیش اعلام کرده بود که نمی‌داند درآمد فروش فیلترشکن ها به جیب چه کسی می‌رود.