۲.۵ میلیون دختر و زن جوان در افغانستان به آموزش دسترسی ندارند

در دو سال گذشته، محرومیت دختران از تحصیل ۵.۴ میلیارد دلار به اقتصاد افغانستان آسیب زده است

یک کلاس درس در افغانستان‌ــ SHAFIULLAH KAKARAFP

بنا به گزارش سازمان بین‌المللی مراقبت، با ادامه یافتن محدودیت‌های طالبان برای تحصیل دختران در افغانستان، ۲.۵ میلیون دختر و زن جوان در این کشور از تحصیل بازمانده‌اند.

سازمان بین‌المللی مراقبت (CARE) که در افغانستان در زمینه آموزش، بهداشت و کمک‌های بشردوستانه فعالیت می‌کند، در گزارشش اعلام کرد که از میان زنان و دخترانی که به آموزش دسترسی ندارند، بیش از ۱.۱ میلیون تن دخترانی‌اند که تحت تاثیر فرمان رهبر طالبان از سپتامبر ۲۰۲۱ از تحصیل منع شده‌اند. وزارت معارف طالبان سپتامبر ۲۰۲۱، به فرمان رهبر این گروه، درهای مدارس را به روی دختران بالاتر از کلاس ششم بست و این فرمان تاکنون لغو نشده است.

با این حال سازمان بین‌المللی مراقبت می‌گوید در وضعیت کنونی و به منظور مقابله با محدودیت‌ها، مدارس محلی تنها راه‌حل فراهم کردن امکان تحصیل برای دختران در افغانستان‌اند.

فرمان‌های طالبان علیه آموزش و اشتغال زنان ابتدا در سپتامبر ۲۰۲۱ و سپس در دسامبر ۲۰۲۲ صادر شدند. محدودیت‌ها ابتدا تنها شامل حال دختران بالای ۱۲ سال و محصلان بالاتر از کلاس ششم می‌شد، اما بعدا به دانشجویان نیز تسری یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این محدودیت‌ها، زنان از کار در نهادهای غیردولتی خاجی و داخلی نیز منع شدند و رهبر طالبان دستور داد جلو فعالیت زنان افغان در دفاتر سازمان ملل متحد هم گرفته شود.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مراقبت، حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی دختر که در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان درس می‌خواندند، از ادامه تحصیل بازماندند و راه ورود به دانشگاه برای دخترانی که مدرسه را تمام کرده بودند هم  بسته شد.

در گزارش سازمان بین‌المللی مراقبت، در مورد پیامدهای ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان، آمده است: «افغانستان تنها کشور جهان است که دسترسی دختران به تحصیل را ممنوع کرده؛ این موضوع حدود ۵.۴ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور زیان زده است.»

اواخر سال ۲۰۲۱، با محروم شدن دختران از تحصیل در نتیجه فرمان رهبر طالبان، شماری از سازمان‌های بین‌المللی فعال در افغانستان طرحی را به نام «هیچ دختری از تحصیل بازنماند» راه‌اندازی کردند که برگزاری کلاس‌های محلی در روستاها و شهرها با حمایت مالی این سازمان‌ها، بخشی از آن بود. سازمان بین‌المللی مراقبت می‌گوید این کلاس‌ها موفق بودند و شماری از دختران توانستند با شرکت در این کلاس‌ها خواندن و نوشتن بیاموزند.

در دو سال گذشته علی‌رغم فشارهای بین‌المللی گسترده و اعتراض مداوم زنان در افغانستان به فرمان‌های رهبر طالبان، طالبان نه تنها محدودیت‌های اعلام‌شده را لغو نکردند بلکه برای کار و زندگی زنان محدودیت‌های بیشتری گذاشتند. در تازه‌ترین مورد، اوایل اوت در برخی استان‌های افغانستان از ورود دختران بالاتر از ۱۰ سال به مدارس جلوگیری شد.

کارشناسان سازمان ملل متحد ۱۳ اوت در بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن اقدام‌های طالبان علیه زنان گفتند که اصطلاح «طالبان اصلاح‌ شد‌ه‌اند» یک اشتباه بود، چون در رویکرد طالبان به مسائل حقوق بشر، زنان و آموزش تغییری پدید نیامده است.

در چند سال اخیر، شماری از دیپلمات‌های غربی و حامیان طالبان در کشورهای مختلف با استفاده از اصطلاح «طالبان شماره۲» ادعا می‌کردند که رویکرد طالبان به مسائلی چون حقوق بشر و زنان تغییر کرده است. شماری از اعضای هیئت مذاکره‌کننده طالبان در قطر نیز در جریان مذاکره با دولت آمریکا می‌گفتند در صورتی که این گروه به قدرت بازگردد، برای تحصیل و اشتغال زنان محدودیتی وضع نمی‌کند.

طالبان در توافق صلح دوحه که ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ با حضور مقام‌های دولت ترامپ و طالبان امضا شد نیز چنین تعهد کرده بودند و اکنون یکی از انتقادهای صریح دولت آمریکا از طالبان این است که به تعهداتشان در توافق عمل نمی‌کنند.