حذف رشته‌های سینما و مجسمه‌سازی از دانشگاه هنر

دانشجویان مجسمه‌سازی در جریان خیزش سراسری اثر اعتراضی «گورستان خون‌آلود» را در حیاط دانشگاه اجرا کردند

اعتراض نمادین دانشجویان دانشگاه هنر در چهلم مهسا امینی-شوراهای صنفی دانشجویان کشور

رسانه‌های داخلی ایران با انتشار جدول رشته‌های قابل‌پذیرش دانشجو در دانشگاه هنر خبر دادند که دو رشته سینما و مجسمه‌سازی بدون اطلاع و توضیح قبلی، از دفترچه کنکور حذف شده‌اند.

دانشگاه هنر پس از شروع خیزش سراسری ایرانیان از کانون‌های اصلی اعتراض‌های دانشجویی بود. دانشجویان این دانشگاه تحریم کلاس‌های درس، تحصن و اعتراض را تا ماه‌ها و به‌رغم احکام تعلیق و محرومیت از تحصیل ادامه دادند. طی ماه‌های گذشته، دانشجویان ده‌ها دانشگاه ایران با صدور بیانیه‌های جداگانه با دانشجویان دانشگاه هنر اعلام همبستگی کردند و ایستادگی آن‌ها را ستودند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در یادداشتی، ارتباط حذف دو رشته سینما و مجسمه‌سازی با اعتراض‌های دانشجویی تایید کرد و نوشت: «پس از اعتراض‌های سال گذشته و همراهی دانشجویان و استادان این دو رشته در اعتراض‌ها، تعداد زیادی از دانشجویان و استادان این رشته‌ها تعلیق، محروم و به بهانه‌های مختلف از حضور در دانشگاه حذف شدند و اکنون به نظر می‌رسد که نوبت به حذف کامل این دو رشته رسیده است.»

حذف دو رشته کاربردی و پرطرفدار سینما و مجسمه‌سازی از دانشگاه هنر در حالی است که طبق اعلام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشجویان رشته‌های هنری «به ‌طور معمول با محدودیت‌ها و مشکلات زیادی مواجه‌اند و ادامه حیات این رشته‌ها تا امروز نیز مدیون تلاش استادان و دانشجویان» بوده است و به نظر می‌رسد این اقدام «در ادامه سرکوب و حذف افراد فعال و دغدغه‌مند از دانشگاه» است.

نکته قابل‌توجه درباره حذف رشته‌های سینما و مجسمه‌سازی این است که این مسئله پس از انتشار دفترچه کنکور در روزهای اخیر افشا شد، در حالی‌ که به گزارش دیده‌بان ایران، سازمان سنجش آموزش در اطلاعیه‌هایش به حذف کد این رشته‌ها اشاره نکرده بود.

دانشجویان دانشگاه هنر در جریان خیزش سراسری با سبک و سیاق متناسب با گرایش هنری و تحصیلی‌شان به اعتراض‌ها پیوستند؛ برگزاری پرفورمنس‌های اعتراضی، همخوانی گروهی سرودهای انقلابی، به رنگ خون کردن آب حوض‌ دانشکده‌ها به یاد قربانیان از جمله روش‌هایی بودند که دانشجویان دانشگاه‌ هنر برای نشان دادن اعتراضشان انتخاب کردند.

یکی از این موارد که بسیار هم موردتوجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، اثر اعتراضی «گورستان خون‌آلود» بود که دانشجویان رشته مجسمه‌سازی دانشگاه هنر روز ۲۵ مهر با استفاده از سنگ و خاک‌ حیاط دانشگاه آن را اجرا کردند تا یاد جان‌باختگان خیزش انقلابی را زنده کنند. پس از برگزاری این پرفورمنس، حراست دانشگاه دانشجویان را وادار کرد با دست خالی گورستان خون‌آلود را جمع‌ کنند.

طی روزهای پس از آن دانشجویان و استادان رشته مجسمه‌سازی به‌طور کامل کلاس‌های درس را تحریم و اعتصاب کردند. اعتصاب آن‌ها تا ماه‌ها طول کشید تا اینکه سرانجام ۲۷ دی‌، دانشجویان دیگر رشته‌های دانشگاه هنر در بیانیه‌ای ضمن حمایت از دانشجویان و استادان رشته مجسمه‌سازی افشا کردند که مسئولان دانشگاه برای تهدید و سرکوب اعتراض‌های دانشجویی از روش‌های «وقیحانه و غیرقانونی» استفاده می‌کنند.

در این بیانیه آمده بود که مسئولان دانشگاه‌ اطلاعات خصوصی دانشجویان معترض مانند شماره تلفن آنان را به «نهادهای بالادستی» داده‌اند و ده‌ها دانشجو را در حالی‌ که فرصت دفاع از خود نداشتند، در کمیته انضباطی تعلیق کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشگاه هنر در این بیانیه از ورود لباس شخصی‌ها به دانشگاه و «تنگ کردن حلقه فشار بر دانشجویان مجسمه‌سازی» خبر دادند. آن‌ها همچنین افشا کردند که «بعد از تعلیق چند دانشجوی رشته مجسمه‌سازی، توبیخ مدیر گروه این رشته و ممنوع‌التدریس کردن هفت استاد مدعو که همراه با دانشجویانشان شجاعانه ایستادند، حالا نوبت به دستور حذف ترم گروهی دانشجویان رسیده است».

فشارها بر دانشجویان دانشگاه هنر در ماه‌های پس از آن نیز تشدید شد تا اینکه در خردادماه، حراست و رئیس دانشگاه پوشیدن مقنعه را برای دانشجویان دختر اجباری کردند و موج دوباره‌ای از اعتراض‌ها در دانشگاه هنر شروع شد. البته پاسخ اعتراض‌ها نیز مانند همیشه خشونت و سرکوب بود؛ به‌ طوری‌ که طبق گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، صبح شنبه ۲۷ خرداد، نیروهای یگان‌ویژه و نیروهای امنیتی لباس شخصی به دانشجویان متحصن در دانشگاه هنر حمله و ده‌ها دانشجو را با خشونت بازداشت کردند و با یک خودرو ون به مکان نامعلومی بردند. هرچند شمار زیادی از آنان یک روز بعد آزاد شدند، گزارش‌ شوراهای صنفی دانشجویان کشور نشان می‌دهد که دست‌کم ۴۰ دانشجوی این دانشگاه ممنوع‌الورود شده‌اند، بدون اینکه در کمیته انضباطی حاضر شده باشند.

در نهایت هم محمدرضا حسنایی، رئیس دانشگاه هنر، با اشاره به سابقه حضورش در بسیج به خبرگزاری ایلنا گفت: «من به عنوان رئیس دانشگاه می‌گویم قانون است و دانشجو باید مقنعه بپوشد.»

دانشجویان دانشگاه هنر در نامه سرگشاده‌ای که زمستان ۱۴۰۱ برای محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، نوشتند، ضرب‌وشتم شماری از دانشجویان به دست نیروهای گارد ویژه را تایید کردند و به حضور لباس‌ شخصی‌ها در دانشگاه معترض شدند.

دانشجویان دانشگاه هنر پیش‌تر نیز در بیانیه‌‌ای درباره اثر اعتراضی گورستان خون‌آلود نوشته بودند: «ما می‌دانیم اینکه دانشجویان مجسمه‌سازی با همراهی دانشجویان دیگر رشته‌ها آن سنگ‌قبرهای نمادین را ۲۵ مهر با مشت‌های خاک بر کف حیاط دانشگاه شکل دادند تا سندی باشد از سکوت نکردن در مقابل ریخته شدن خون ده‌ها انسان پاک در جای‌جای این کشور، همچنان خاری در چشم مسئولان دانشگاه است.»