روز جهانی بشردوستی؛ در دو سال گذشته ۳۰ کارمند امور بشردوستانه در افغانستان کشته شده‌اند

اکثر این قربانیان مین‌روب‌ها و تزریق‌کنندگان واکسن بوده‌اند

بر اساس آمارهای سازمان ملل، در حال حاضر بیش از ۲۹ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند‌ــ Aamir QURESHI / AFP

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان (اوچا) می‌گوید که در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، افراد مسلح ناشناس دست‌کم ۳۰ کارمند امور بشردوستانه را که بیشتر آن‌ها را مین‌روب و تزریق‌کننده واکسن بودند، کشته‌اند. 

دانیال اندرس، رئیس دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان، روز شنبه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت) در یک پیام ویدیویی به مناسبت روزجهانی بشردوستی، با اشاره به قربانی شدن، شکنجه و بازداشت همکارانش بر دشواری کار بشردوستانه در افغانستان تاکید کرد. 

او در این پیام افزود: هدف قراردادن کارمندان امور بشردوستانه در شرایطی که افغانستان به بالاترین سطح نیازمندی به کمک‌های بشردوستانه رسیده است، پذیرفتنی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که بدون کارمندان امور بشردوستانه، زندگی میلیون‌ها انسان که به کمک‌های اولیه و خدمات آنان نیاز دارند، در خطر قرار می‌گیرد. بر اساس آمارهای این سازمان، در حال حاضر بیش از ۲۹ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که این بالاترین تعداد نیازمند در این کشور در سال‌های اخیر است. 

از سوی دیگر، این سازمان از قطع‌ منابع مالی کمک‌های بشردوستانه خبر داد و گفت که این مسئله زندگی و سلامت میلیون انسان در افغانستان را با تهدید روبرو کرده است. دانیال اندرس تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین اتفافی بیفتد. جوامع مختلف در سراسر دنیا به کمک‌های بشردوستانه متکی‌اند؛ مهم نیست این افراد چه کسانی‌اند، کجا قرار دارند و در چه شرایطی زندگی می‌کنند.» 

او افزود: «با آنکه امروز امور بشردوستانه در سراسر جهان مورداحترام قرار می‌گیرد، همچنان شاهدیم که کارمندانشان به‌طورفزاینده هدف قرار می‌گیرند. »

اندرس تاکید کرد: «ما امروز به مناسبت روز جهانی بشردوستی، به یاد کارمندانمان که جانشان را در راه انجام‌وظیفه از دست دادند یا کسانی که زخمی شدند، بازداشت شدند یا هنوز هم در اسارت‌اند، یک دقیقه سکوت می‌کنیم. این سکوت همچنین برای ارج گذاشتن به ۳۰ کارمند امور بشردوستانه است که در دو سال گذشته کشته شدند و بیشتر آن‌ها مین‌روب و تزریق‌کننده واکسن بودند.»

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان می‌گوید در این روز، سازمان ملل متحد و همکارانش در افغانستان دست به دست هم داده و از همه کارمندان زن و مرد امور بشردوستانه تقدیر می‌کنند؛ کسانی که هر روز زندگی خود را وقف کمک‌های نجات‌بخش در محیطی می‌کنند که هنوز هم یکی از پرچالش‌ترین مناطق جهان است. 

دانیال اندرس خاطرنشان کرد: «کارکنان امور بشردوستانه در افغانستان به‌ویژه همکاران محلی با رساندن کمک‌های بشردوستانه به ۲۶ میلیون نفر در ۴۰۱ شهرستان مختلف افغانستان، تعهد ناگسستنی خود برای کمک به گروه‌ها، خانواده‌های آسیب‌پذیر و نیازمند افغان را به نمایش گذاشته‌اند.»