کمبود بودجه مین‌روبی، افغانستان را با چالش مواجه کرده است

اداره مین‌روبی افغانستان سه میلیون دلار از بودجه‌ خود را به دلیل تحریم‌ طالبان از دست داد

سازمان ملل: افغانستان بیشترین سطح مین‌گذاری‌شده در جهان را دارد و حدود ۱۰۳ هزار کیلومترمربع از مساحت آن باید مین‌روبی شود- MASSOUD HOSSAINI / AFP 

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه، ۱۶ تیر (۷ ژوییه) در گزارشی درباره روند مین‌روبی در افغانستان پس از تسلط طالبان، اعلام کرد که سازمان هماهنگی عملیات مین‌روبی در افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور، سه میلیون دلار از بودجه خود را از دست داده و در آوریل ۲۰۲۲ مجبور شده است ۱۲۰ نفر از کارمندانش را به دلیل این کمبود بودجه و ناتوانی در پرداخت حقوق ماهیانه آنان اخراج کند. این در حالی است که به گزارش سازمان ملل، افغانستان یکی از کشورهایی است که در طول چهار دهه جنگ، بیشترین سطح مین‌گذاری‌شده در جهان را دارد.

سید دانش، معاون سازمان انسجام و هماهنگی عملیات مین‌روبی افغانستان، به خبرگزاری رویترز گفت: «تحریم‌ها- علیه طالبان- کار ما را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. ما در حال حاضر هیچ اقدام راهبردی و اساسی نمی‌توانیم انجام دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عملیات مین‌روبی در افغانستان در سال‌های گذشته با کمک‌های جهانی و از طریق سازمان‌های غیرانتفاعی داخلی یا بین‌المللی انجام می‌شد و سازمان دولتی هماهنگی عملیات مین‌روبی افغانستان مسئول نظارت و برنامه‌ریزی برای این سازمان‌ها را به عهده داشت. بودجه این اداره دولتی نیز در چارچوب کمک‌های مالی جامعه جهانی به افغانستان که سالانه حدود ۹ میلیارد دلار بود، تامین می‌شد که بعد از تسلط طالبان بر افغانستان متوقف شدند.

به گزارش آژانس مبارزه با مین‌گذاری سازمان ملل، تقریبا ۸۰ درصد از قربانیان غیرنظامی ناشی از انفجار مین و بقایای مواد منفجره جنگی در افغانستان کودکان‌اند. زیرا آن‌ها هم به دلیل کنجکاوی‌ها کودکانه و هم به قصد جمع‌آوری آهن قراضه برای فروش و تامین مخارج خانواده به این اشیای مشکوک دست می‌زنند.

بر اساس گزارش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، از سپتامبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ کودک افغان بر اثر انفجار مین در نقاط مختلف افغانستان کشته یا معلول شده‌اند.

با اینکه پس از تسلط طالبان بر افغانستان و قطع  کمک‌های بین‌المللی به بودجه سالانه این کشور، راه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه همچنان باز است، نبود بودجه کافی برای سازمان دولتی مین‌روبی افغانستان روند پاکسازی مین در این کشور را با مشکل مواجه کرده است.

سورن سورنسن، مدیر بخش خلع سلاح و ایجاد صلح برای افغانستان در شورای پناهندگان دانمارک، به خبرگزاری رویترز گفت: «مین‌روبی زمانی بهترین نتیجه را دارد که هماهنگی و نظارتی در سطح ملی وجود داشته باشد.» او گفت که سازمان انسجام و هماهنگی عملیات مین‌روبی افغانستان مسئول راهنمایی راهبردی برای اولویت‌بندی مناطق پرخطر و نقشه‌برداری از کار مین‌زدایی در سراسر افغانستان برای جلوگیری از دوباره‌کاری‌ها بود؛ اما اکنون دیگر قادر به اجرای این کار نیست. او افزود: «اکنون در عملیات مین زدایی ما فقط از فهرست‌های قدیمی استفاده می‌کنیم که چندان فایده‌ای ندارند.»

به گزارش آژانس مبارزه با مین‌گذاری سازمان ملل، تقریبا ۱۰۳ هزار کیلومترمربع از زمین‌های افغانستان باید از وجود مین و مواد منفجره پاکسازی شوند؛ زیرا در سراسر افغانستان هزاران مین منفجرنشده کار گذاشته شده‌اند که بیشتر قربانیانشان نیز غیرنظامیان و کودکان‌اند.

بیشتر از جهان