جوئیش کرونیکل: فعال مرتبط با سپاه پاسداران دانشمندان مقیم بریتانیا را جذب می‌کند

«محمد حسین عطایی دولت‌آبادی، مدیر کنفرانس بین‌المللی تحقیقات در اروپا، تلاش کرده‌‌ است دانشمندان برجسته دانشگاهی در بریتانیا را جذب کند»

محمدحسین عطایی دولت‌آبادی،نفر دوم از چپ،دومین همایش  دانشجویان و استادان ایرانی خارج از کشور (آی‌سی‌آر‌ای ۲۰۲۳)-عکس: وب‌سایت‌ حذف شده همایش

جوئیش کرونیکل، روز ‌پنجشنبه، ۲۶ مرداد (۱۷ اوت)، نوشت که «یک شبکه علمی ایرانی» به رهبری فردی وفادار به رژیم که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط است، تلاش می‌کند دانشگاهیان مستقر در بریتانیا با تخصص‌هایی در زمینه فناوری‌های دوگانه را به کار بگیرد.

به نوشته این رسانه، محمدحسین عطایی دولت‌آبادی، مدیر کنفرانس بین‌المللی تحقیقات در اروپا (آی‌سی‌آر‌ای)، دانشمندان و مهندسان برجسته دانشگاه‌هایی از‌ جمله کمبریج، بیرمنگام، کالدونین گلاسکو و کالج لندن را متقاعد کرده است تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و در کنفرانس‌هایی در تهران سخنرانی کنند. گفتنی است که بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های ایرانی، نام این کنفرانس «‌همایش علمی بین‌المللی دانشجویان و استادان ایرانی خارج از کشور، آی‌سی‌آر‌ای ۲۰۲۳» بود.

به نوشته جوئیش کرونیکل، این شبکه را وزیر علوم سابق جمهوری اسلامی ایران (جویش کرونیکل ازسورنا ستاری به‌عنوان وزیر علوم سابق نام می‌برد، در حالی‌که ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در دوره حسن روحانی بوده است) و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حمایت می‌کنند و این شبکه یکی از شرکای رسمی دانشگاه صنعتی شریف در تهران است که به‌‌دلیل دخالت در برنامه تسحلیات هسته‌ای ایران، از سال ۲۰۱۲ مشمول تحریم‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا شده است.

جویش کرونیکل می‌نویسد که دولت‌آبادی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی دانشگاه برادفورد، می‌تواند با استراتژی رسمی رژیم که دستیابی به فناوری غربی برای استفاده ارتش است، مرتبط باشد. او به خبرگزاری فارس گفته است که برنامه ما جذب «کارشناسان رشته‌های علمی و تحصیل‌کرده در دانشگاه‌های معتبر اروپایی، مایل به استفاده از تخصص خود در داخل کشور» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان که شاخه‌ای از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپایی تحت هدایت دولت‌آبادی است، کنفرانسی را در سال ۲۰۲۳ در تهران برگزار کرد که در آن عکس‌های قاسم سلیمانی، «مغز متفکر تروریست‌های سپاه»، کشته شده در حمله پهپاد آمریکایی در سال ۲۰۲۰، نمایش داده شد.

جوئیش کرونیکل دو هفته پیش گزارش داده بود، دولت‌آبادی مذاکرات آنلاین حداقل هشت فرمانده سپاه پاسدارن را از پایگاه این اتحادیه در لندن ترتیب داد که در آن انکار هولوکاست و فراخوان برای کشتن یهودیان دریک جنگ آخرالزمانی آتی مطرح شد.

وب‌سایت کنفرانس بین‌المللی تحقیقات در اروپا (آی‌سی‌آر‌ای) دو روز پس از افشای مذاکرات فرماندهان سپاه پاسداران، از دسترس خارج شد، اما جوئیش کرونیکل محتوای این وب‌سایت را کپی و حفظ کرده بود.
به گزارش وب‌سایت «صاحب‌خبران» که عکس زیر را منتشر کرده است، محمد حسین عطایی دولت‌آبادی، اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در دیداری با رهبر جمهوری اسلامی حضور داشته و سخنرانی کرده است.

این سایت جزئیات سخنرانی‌های کنفرانس هفت دانشگاه مستقر در بریتانیا را ارائه کرد و از ۱۴ نفر دیگر به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره یا کمیته علمی نام برد.

جوئیش کرونیکل نوشته است که در کنفرانس ۲۰۲۳، دکتر سورنا ستاری، وزیر سابق علوم ایران (توضیح ایندیپندنت فارسی: ستاری هیچ‌گاه وزیر علوم نبوده است و آخرین سمت او معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان بود) و نماینده شخصی آیت‌الله خامنه‌ای نیز حضور داشته‌اند. دانشگاهیان مستقر در بریتانیا که با کنفرانس بین‌المللی تحقیقات در اروپا (آی‌سی‌آر‌ای) مرتبط بودند، در زمینه‌هایی چون هوش مصنوعی، امنیت سایبری، فناوری نانو، فناوری موتورهای پیشرفته، فیزیک کوانتومی و محاسبات پیشرفته فعالیت می‌کنند، حوزه‌هایی که تحریم‌های بین‌المللی دسترسی ایران به آن‌ها را به‌شدت کاهش داده است.

این رسانه نوشته است با اینکه مدرکی مبنی بر حمایت از رژیم یا اطلاعی از روابط بین مدیر کنفرانس بین‌المللی تحقیقات در اروپا (آی‌سی‌آر‌ای) با سپاه پاسداران وجود ندارد، برخی از فناوری‌هایی که در این کنفرانس مورد توجه بوده است، در سند استراتژی رژیم با امضا حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، به‌عنوان «اولویت بالا» فهرست شده‌اند.

پرفسور هادی لاریجانی، مدیر مرکز فناوری هوشمند دانشگاه کالدونین گلاسکو، کارشناس محاسبات پیشرفته و امنیت سایبری در مورد «انقلاب هوش مصنوعی» صحبت کرده است. هادی لاریجانی، فرزند محمد جواد لاریجانی، مشاور قوه قضاییه رژیم ایران و رئیس سابق شورای حقوق بشر خودخوانده رژیم است.

یکی دیگر از افرادی که نامش در فهرست کنفرانس ذکر شده، پرفسور الکساندر سیفالیان از کالج لندن است که در مورد نانوالیاف گرافن سخنرانی کرده است. اسناد نشان می‌دهد که صحبت‌های او بر کاربردهای غیرنظامی برای مواد آینده‌نگر متمرکز بود. با این حال، سایر محققان در این زمینه معتقدند که الیاف گرافن دارای کاربردهای نظامی است.

دیگر سخنرانان این کنفرانس هاشم پسران، استاد اقتصاد کمبریج و حمید رضا دارابخانی، استاد دانشگاه استافوردشایر بودند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، این کنفرانس را «خبر خیلی خوب» توصیف کرد. خامنه‌ای این اظهارات را پس از دیدار با دولت‌آبادی و دیگر نمایندگان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا بیان کرد. او به آن‌ها گفت: «بسیاری از دانشگاه‌های خارجی در بسیاری از مسائل علمی از ما پیشرفته‌تر هستند.»

۱۳ چهره مطرح در دانشگاه‌های بریتانیا که همگی ایرانی‌الاصل‌اند، به‌عنوان عضو کمیته علمی شبکه کنفرانس بین‌المللی تحقیقات در اروپا (آی‌سی‌آر‌ای) فهرست شده‌اند. ماهد آبروشان، کارشناس یادگیری ماشین که تا اوایل سال جاری در موسسه آلن‌تورینگ دانشگاه کمبریج کار می‌کرد، نیز در فهرست این کمیته است. او یکی از نویسندگان یک مقاله‌ فارسی است که می‌گوید «آخرالزمان» نزدیک است و آخرالزمان را مسلمانان شیعه و انقلاب اسلامی ایران محقق می‌کنند. آبروشان این هفته تایید کرد که از او خواسته شد به کمیته کنفرانس بین‌المللی تحقیقات در اروپا (آی‌سی‌آر‌ای) بپیوندد، اما در نهایت کار زیادی انجام نداد. هنگامی که از او درمورد ارتباط با سپاه پاسداران پرسیدند، از اظهار‌نظر خودداری کرد و به گفت‌وگو پایان داد.

جوئیش کرونیکل می‌نویسد که اکثر سخنرانان و اعضای کمیته علمی از اظهار‌نظر خودداری کرده‌اند و برخی نیز اصرار داشتند که از رژیم یا اهداف آن حمایت نمی‌کنند. پرفسور پسران گفته است: «دعوت‌های زیادی برای ارائه تحقیقاتم دریافت کرده‌ام و درباره تغییرات اقلیمی و اقتصاد کلان صحبت می‌کنم.» او به جوئیشکرونیکل گفت که هیج ارتباط دیگری با این شبکه ندارد و درباره ارتباط دولت‌آبادی با رژیم و سپاه نگران است.

دارابخانی نیز گفت که در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در این کنفرانس سخنرانی کرده است، اما «از کنفرانس بین‌المللی تحقیقات در اروپا (آی‌سی‌آر‌ای) حمایت نکردم و فقط دو سخنرانی آنلاین درباره استفاده از سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر ارائه کردم». او همچنین گفت که از ارتباط دولت‌آبادی با سپاه بی‌اطلاع است.

دکتر امیر اسماعیلی، کارشناس هوش مصنوعی از کالج ترینیتی دوبلین، گفته است که از او خواسته‌اند به‌عنوان داور در این کنفرانس شرکت کند. او تاکید کرده است که هیچ ارتباطی با سپاه پاسداران یا هیچ سازمان نظامی دیگری ندارد. او افزوده است: «کار من کاملا آکادمیک است و با هیچ دانشگاه یا موسسه‌ای در ایران ارتباط ندارم و تلاش برای مرتبط کردن من با آن‌ها غیرواقعی و افترآمیز است.»