بریتانیا ‌گزارش‌ «کمک دانشگاه‌ها به پروژه پهپادسازی جمهوری اسلامی» را بررسی می‌کند

تلگراف پیش از این گزارش داده بود که دانشگاه‌های کمبریج، امپریال کالج لندن، دانشگاه گلاسکو، دانشگاه کرانفیلد و دانشگاه نورت اومبریا پژوهش‌های مهمی را در این زمینه در همکاری با ایران به سرانجام رسانده‌اند

یک نوع از پهپادهای ساخت ایران -IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) گفت که وزارت خارجه در حال بررسی گزارش‌هایی است که می‌گویند دانشگاه‌های بریتانیا به پروژه ساخت پهپادهای ایران کمک می‌کنند.

به گزارش نشریه «جوییش کرونیکل»، کلورلی در جریان سخنرانی در پارلمان بریتانیا و زمانی که از او سوالی درباره این موضوع شد گفت که دولت در حال بررسی گزارش‌ها از ۱۱ دانشگاه بریتانیایی است که حداقل ۱۶ مطالعه با کاربردهای بالقوه نظامی انجام داده‌اند.

هفته گذشته، نمایندگان ارشد پارلمان در مورد گزارش‌ها درباره همکاری برخی دانشگاه‌های بریتانیا با برنامه پهپادی ایران ابراز نگرانی کردند و سخنگوی دولت گفت که بریتانیا همکاری‌هایی را که امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد، نمی‌پذیرد.

لرد پولاک، رئیس انجمن دوستان محافظه‌کار اسرائیل، گفت: «واضح است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برنامه‌های پهپادی ایران را کنترل می‌کند و روس‌ها از این سلاح‌ها در جنگ پوتین علیه اوکراین استفاده می‌کنند.»

او همچنین گفت «اینکه دانشگاه‌های بریتانیا در این برنامه حضور دارند دلیل دیگری است که ما باید مدت‌ها پیش فعالیت‌های سپاه را ممنوع می‌کردیم».

به گزارش نشریه «جوییش کرونیکل»، در یک پروژه، محققان بریتانیایی برای بهبود موتورهای پهپاد، افزایش ارتفاع، سرعت و برد آن‌ها کار می‌کنند، پروژه‌ای که تهران بودجه‌اش را تامین کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این نشریه، یکی دیگر از دانشگاه‌های بریتانیایی با همتایان خود برای آزمایش سیستم‌های جدید کنترل پیچیده برای موتورهای جت با هدف افزایش «مانورپذیری و زمان واکنش» آن‌ها در «کاربردهای نظامی» همکاری کرده است.

تلگراف پیش از این گزارش داده بود که دانشگاه‌های کمبریج، امپریال کالج لندن، دانشگاه گلاسکو، دانشگاه کرانفیلد و دانشگاه نورت اومبریا پژوهش‌های مهمی را در این زمینه در همکاری با ایران به سرانجام رسانده‌اند.

پیش از این، آلیسیا کرنز، رئیس کمیته منتخب روابط خارجی، گفت خواستار تحقیق درباره «این همکاری وحشتناک» است که امکان دارد «خطر نقض تحریم‌های موجود علیه فناوری‌های حساس و دوگانه را داشته باشد».

دیوید لامی، وزیر خارجه در سایه بریتانیا، نیز یافته‌های اخیر را «عمیقا نگران‌کننده» توصیف کرد و خواستار عملکرد فوری دولت و بررسی مسئله احتمال نقض تحریم‌های بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران از جانب دانشگاه‌ها و دانشگاهیان بریتانیایی شد.

تلگراف هچنین نوشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران حامی این پروژه‌ها بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با دانشگاه کرانفیلد در نزدیکی بدفورد نیز همکاری کرده است که شریک راهبردی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا به‌حساب می‌آید و در مهندسی و هوافضا تخصص دارد. دانشگاهیان در دانشگاه کرانفیلد مقالاتی نوشته‌اند که کاربرد نظامی موضوع را تایید می‌کند.

در مطالعه‌ای مشترک در سال ۲۰۲۱ بین دانشگاه کرانفیلد و دانشگاه علم و صنعت ایران، «کاربردهای نظامی» سامانه‌های پیشرفته موسوم به «کنترل‌کننده‌های فازی» در موتورهای توربوجت بررسی شد.

بیشتر از جهان