چین و پیامدهای اقتصادی-منطقه‌ای توافق احتمالی عربستان سعودی-اسرائیل

مقام‌های ارشد سعودی بارها تاکید کرده‌اند که هر گونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل مستلزم تامین حقوق اساسی فلسطینی‌ها و از ‏جمله حق تشکیل دولت مستقل است

تلاش‌های سیاسی-دیپلماتیک دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی همچنان ادامه دارد. در این میان، برخی از رسانه‌های بین‌المللی به این پرسش پرداخته‌اند که اگر چنین تلاش‌هایی در نهایت نتیجه بدهد و دولت‌های عربستان سعودی و اسرائیل، دو متحد اصلی آمریکا در منطقه، گام‌های عملی برای نزدیکی به‌ یکدیگر بردارند، چنین توافقی چه پیامدهای اقتصادی و منطقه‌ای در بر دارد؟

هفته‌نامه خبری-تحلیلی بارونز روز چهارشنبه ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) در گزارشی ضمن اشاره به جایگاه عربستان سعودی در میان کشورهای عضو «گروه ۲۰» نوشت: «توافق یا عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل نه فقط برای منطقه، بلکه برای اقتصاد جهان امتیاز و دستاوردی بزرگ است و جایگاه ریاض را نیز در جهان ارتقا خواهد داد.»

به‌ نوشته بارونز، توافق احتمالی عربستان سعودی و اسرائیل به‌رشد اقتصادی منطقه کمک می‌کند، فرصت‌های شغلی تازه ایجاد خواهد کرد، و آمریکا نیز اگر در این فرایند مشارکت داشته باشد، از منافع اقتصادی و تجاری نزدیکی میان این دو متحد اصلی‌اش بهره می‌برد.

نشریه بارونز در بخش دیگری از این گزارش به نقش و سیاست‌های چین در خاورمیانه اشاره کرد و نوشت محرک اصلی آمریکا در نزدیک کردن متحدانش، از خارج منطقه می‌آید و در واقع به سیاست‌های مربوط به چین بازمی‌گردد.

عربستان سعودی سال گذشته میزبان رئیس‌جمهوری چین بود. چین همچنین در برقراری مجدد روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی میانجی شد که «نقطه عطفی» در تحولات منطقه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین همچنین از عربستان سعودی خواسته است که بهای فروش نفت خود را به یوآن تعیین و دریافت کند که می‌تواند نشانه دیگری از تلاش چین برای نفوذ در منطقه‌ باشد.

در برابر، آمریکا همکاری‌های نظامی-امنیتی با متحدانش، از جمله عربستان سعودی و اسرائیل را گسترش داده است، کاری که چین نمی‌کند.

آمریکا این همکاری‌های نظامی-امنیتی مشترک را تمهیدی در برابر تهدیدهای امنیتی حکومت ایران و گروه‌های تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی، از جمله حزب‌الله لبنان، می‌داند.

به‌ نوشته بارونز، دولت آمریکا همچنین سعی کرده است برای مقابله و رویارویی با چین در منطقه، چارچوبی برای همکاری‌های مشترک میان اسرائیل، هند، امارات متحده عربی، و عربستان سعودی در عرصه‌های اقتصاد و تغییرات آب‌و‌هوایی فراهم کند.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های بسیاری درباره تلاش‌های دولت بایدن برای نزدیک کردن روابط عربستان سعودی و اسرائیل منتشر شده است، اما مقام‌های ارشد سعودی بارها تاکید کرده‌اند که هر گونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل مستلزم تامین و احترام به حقوق اساسی فلسطینی‌ها، از جمله حق تشکیل کشور و دولت مستقل فلسطین است. بایدن نیز در موضع‌گیری اخیر خود تاکید کرد که برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی «راهی طولانی» در پیش است.

بیشتر از جهان