هتک حرمت به قرآن؛ مسلمانان در پاکستان به منطقه مسیحی‌نشین حمله کردند

حدود دو درصد جمعیت پاکستان مسیحی‌اند که اغلب هدف اتهام «کفرگویی» قرار دارند

مسلمانان خشمگین این کلیسا را در فیصل آباد پاکستان آتش زدند-Ghazanfar MAJID / AFP

پلیس پاکستان می‌گوید روز چهارشنبه ۲۵ مرداد (۱۶ اوت) یگ گروه از مسلمانان به منطقه‌ای مسیحی‌نشین در ایالت پنجاب در شرق آن کشور حمله کردند و یک کلیسا را سوزاندند.  

منابع محلی در پاکستان گفتند که در جریان این حمله دست‌کم به چهار نفر آسیب رسیده است. مسلمانان خشمگین خانه مردی را که متهم به هتک حرمت به قرآن بود خراب کردند و به خانه‌های چند مسیحی دیگر نیز هجوم بردند.

این یورش در یکی از مناطق فیصل‌آباد، در ایالت پنجاب، زمانی آغاز شد که برخی از مسلمانان ادعا کردند یک مسیحی به نام راجا امیر و دوستش صفحاتی از قرآن را پاره کرده و روی زمین انداخته‌اند.  

رضوان خان، رئیس پلیس منطقه، گفته است که این موضوع باعث خشم مسلمانان محل شد و گروهی از آن‌ها به چند کلیسا و خانه‌های مسکونی مسیحیان هجوم بردند و وسایل خانه آن‌ها را آتش زدند. 

برخی از اعضای جامعه مسیحی در فیصل‌آباد از ترس هجوم مسلمانان از خانه‌های خود فرار کردند. تلفات جانی این حمله هنوز گزارش نشده است.

پلیس پاکستان برای متفرق کردن مسلمانان خشمگین تیراندازی هوایی کرد و از باتوم استفاده کرد. پلیس از روحانیان و بزرگان مسلمانان فیصل‌آباد خواست که مسلمانان را به آرامش دعوت کنند.  

مقام‌های پاکستانی گفتند که عملیات برای بازداشت عاملان این حمله را آغاز کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد که یک گروه خشمگین به کلیسا حمله کرده‌اند و قطعات آجر کلیسا را جدا می‌کنند و به زمین پرتاب می‌کنند و مشغول سوزاندان آن‌اند. در ویدیوها دیده می‌شود که چند پلیس محلی، بدون اینکه برای جلوگیری از خرابکاری مداخله کنند، تماشاگر اوضاع‌اند. 

پلیس محلی به رسانه‌های پاکستان گفته است که نیروهای بیشتری را برای محافظت از جامعه مسیحی در محل درگیری در فیصل‌آباد مستقر کرده‌ است و عاملان حمله به جامعه مسیحی را تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد داد.  

گفته می‌شود که پلیس به مسلمانان خشمگین اطمینان داده است که مردی را که به قرآن هتک حرمت کرده است هرچه زودتر دستگیر خواهد کرد تا از این طریق از موج نا آرامی‌های بیشتر در منطقه جلوگیری شود.  

آزاد مارشال، اسقف پاکستانی، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر پیشین) از حمله به جامعه مسیحی ابراز نگرانی کرده است. او گفت که جامعه مسیحی پاکستان «بسیار دردمند و مضطرب» است.  

او افزود: «از مجریان قانون و عدالت و عمل می‌خواهیم، و از تمام کسانی که عدالت و امنیت همه شهروندان را تامین می‌کنند می‌خواهیم که فوری مداخله کنند و به ما اطمینان دهند که زندگی ما در وطن خودمان ارزشمند است.» 

اکثریت جمعیت پاکستان مسلمانان‌اند و توهین به مقدسات در آن کشور باعث تنش‌ و درگیری‌های متعددی شده است. در برخی از موارد، تنها ادعای توهین به مقدسات مسلمانان زمینه‌ای برای شورش و کشتن متهمان بوده است.

حدود دو درصد جمعیت پاکستان مسیحی‌اند که اغلب هدف اتهام «کفرگویی» قرار می‌گیرند.

کمیسیون آمریکایی آزادی ادیان در جهان در گزارش سال ۲۰۲۲ گفته بود که قوانین توهین به مقدسات در پاکستان افراط‌گرایان و اسلام‌گرایان را تشویش می‌کند که بدون مجازات به اقلیت‌های مذهبی حمله کنند و کسانی را که عقاید متفاوت دارند هدف حمله قرار دهند. 

بیشتر از جهان