دیده‌بان حقوق بشر سوریه: انفجار در یک انبار مهمات در شمال شرق دمشق

انفجار صبحگاهی در انبار حاوی «موشک و مهمات» در منطقه‌ای در شمال شرق دمشق که در کنترل حزب‌الله لبنان است، رخ داده است

انفجار در فرودگاه دمشق، آوریل ۲۰۱۷- SAMEER AL-DOUMY/AFP

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) گفت که انفجاری در یک انبار مهمات در شمال شرق دمشق، پایتخت سوریه، تلفاتی بر جا گذاشته است. این انفجار دو روز پس از وقوع انفجاری مشابه در انبارهای گروه‌های حامی ایران رخ داد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت که انفجار صبحگاهی در انباری حاوی «موشک و مهمات» در منطقه‌ای در شمال شرق دمشق که در کنترل حزب‌الله لبنان است، رخ داده است. این منبع همچنین گفت که انفجار در انبار نظامی از داخل رخ داده که با صدای مهیبی که ایجاد کرده احتمالا تلفات جانی و خسارات مادی به دنبال داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نوشت هنوز مشخص نیست که انبار متعلق به حزب‌الله لبنان است یا متعلق به لشکر سوم سوریه است. این منبع نوشته است که در این منطقه از سال ۲۰۰۶، انبارهای موشک و مهمات حزب‌الله مستقر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این ناظر سوری مستقر در بریتانیا که شبکه گسترده‌ای از منابع در داخل سوریه را دارد، از نامشخص بودن تعداد تلفات انفجار در نزدیگی شهر «الرحیبه» در فاصله ۴ کیلومتری از مرکز دمشق، خبر داده است. علت انفجار هنوز مشخص نشده است.

رسانه‌های دولتی سوریه فورا این انفجار را گزارش نکردند، انفجاری که تنها دو روز پس از آن رخ می‌دهد که دیده‌بان حقوق بشر سوریه از انفجار در انبارهای موشک‌های گروه‌های طرفدار ایران در منطقه‌ای کوهستانی در غرب دمشق خبر داد. شدت انفجار روز یکشنبه به‌اندازه‌ای بوده است که صدای آن در دمشق نیز شنیده شد.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما نمی‌دانیم که آیا این حمله یک حمله هوایی بوده است یا عملیات زمینی.»

در طول بیش از یک دهه جنگ در سوریه، اسرائیل صدها حمله هوایی به خاک سوریه انجام داده است که عمدتا نیروهای مورد حمایت ایران و شبه نیروهای حزب‌الله و همچنین مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داده است.

اسرائیل به ندرت در مورد حمله‌هایی که به اهدافی در سوریه انجام می‌دهد، اظهارنظر می‌کند اما بارها گفته است که به دشمن سرسخت خود، جمهوری اسلامی ایران، اجازه نخواهد داد حضور خود را در این کشور گسترش دهد.

با حمایت ایران و روسیه، دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، بسیاری از مناطقی را که در اوایل جنگ داخلی به شورشیان واگذار کرده بود، پس گرفت، جنگی که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و قدرت‌های خارجی و جهادگرایان جهانی را به سمت خود کشید.

جنگ سوریه تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجا گذاشته و زیرساخت‌ها و صنعت کشور را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر از جهان