تخریب انبارهای موشک شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در دمشق

هنوز مشخص نیست علت این انفجارها حمله هوایی بوده است یا عملیات زمینی

 حمله هوایی به مواضع دولت سوریه، دمشق، ۴ آوریل ۲۰۲۳‌ـ AFP

رسانه دولتی سوریه (سانا) از انفجارهایی در نزدیکی دمشق، پایتخت این کشور، در نخستین ساعات روز یکشنبه خبر داد و اعلام کرد منشا این انفجارها هنوز مشخص نیست.

به گزارش رویترز، به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در اثر این انفجارها که در نواحی کوهستانی شرق دمشق رخ داد، انبارهای موشک متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران تخریب شده است. هنوز از شمار کشته‌ها یا مجروحان احتمالی و همچنین علت انفجارها اطلاعاتی در دست نیست.

شدت انفجار به‌اندازه‌ای بوده است که صدای آن در دمشق نیز شنیده شد. رامی عبدالرحمان، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به خبرگزاری ای‌اف‌پی گفت: «نمی‌دانیم انفجارها در اثر حمله هوایی بوده است یا عملیات زمینی.»

در بیش از یک دهه جنگ داخلی سوریه که نیم‌میلیون کشته و میلیون‌ها آواره به جا گذاشته، جمهوری اسلامی حامی اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی جمهوری اسلامی، از جمله حزب‌الله لبنان و گروه‌های عراقی حامی تهران، بر بخش‌‌هایی از شرق، جنوب و شمال و همچنین حومه پایتخت سوریه تسلط دارند.

در سال‌های اخیر، اسرائیل بارها به مواضع جمهوری اسلامی و یا نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه حمله کرده، اما پس از حمله، به‌ندرت در مورد جزئیاتش اظهارنظر کرده است. اسرائیل همواره تاکید کرده است که اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی نفوذش را در سوریه و نواحی هم‌مرز با اسرائیل گسترش دهد.

بامداد دوشنبه هفته گذشته در حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق، چهار سرباز سوری و دو جنگجوی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی کشته شدند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، این حمله‌های هوایی نیروهای دولتی سوریه، مواضع نظامی و انبارهای تسلیحاتی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت تهران را هدف قرار می‌دهد.

بیشتر از جهان