وزارت خارجه ایران: امیرعبداللهیان در آینده نزدیک به عربستان سعودی سفر می‌کند

امیرعبداللهیان: در جریان سفری که در آینده نزدیک به ریاض دارم، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی نیز همراه من خواهد بود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه، ۲۳ مرداد (۱۴ اوت)، اعلام کرد که سفر حسین امیرعبداللهیان به عربستان سعودی در آینده نزدیک، در دستورکار این وزارتخانه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، کنعانی گفت: «سفر وزیر خارجه به عربستان سعودی را در بازه زمانی نزدیک در دست انجام داریم. در چارچوب دعوتی که مقامات عالی عربستان سعودی و همتای امیرعبداللهیان به عمل آورده است، این سفر انجام [می‌شود]  و درباره موضوعات مختلف در حوزه [مسائل] دوجانبه، با هم گفت‌وگو می‌کنیم.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران گفت:‌ «در جریان سفری که در آینده نزدیک به ریاض دارم، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی نیز همراه من خواهد بود و فعالیت خود را در ریاض آغاز خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی توافق تهران و ریاض با میانجیگری چین در اسفند گذشته، دو طرف برنامه ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های یکدیگر را در دستورکار قرار دادند. با اجرایی شدن این توافق، نخست سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در خرداد گذشته رسما بازگشایی شد، و سفارت عربستان سعودی نیز یکشنبه، ۱۵ مرداد، در تهران فعالیت مجدد خود را آغاز کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین با اشاره به‌ اینکه روابط دو کشور گام‌به‌گام در حال پیشرفت است، تاکید کرد که روند ارتقا و پیشرفت و توسعه روابط دوجانبه در دستورکار قرار دارد.

کنعانی درباره سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، به عربستان سعودی، گفت: «دعوت پادشاه عربستان [سعودی] از رئیس جمهوری [ایران] برای سفر به این کشور به صورت رسمی انجام شده و تاریخی برای انجام این سفر هنوز در نظر گرفته نشده است، و در چارچوب اراده سیاسی بین دو کشور برای پیشبرد روابط مبتنی بر توافقات انجام‌شده، در زمان مقتضی برنامه‌ریزی خواهد شد.»

وب‌سایت ایران نوانس شنبه ،۲۱ مرداد، به نقل از کنعانی نوشته بود که «وزیر امور خارجه ایران اواخر هفته جاری به ریاض سفر می‌کند»؛ با این حال، سخنگوی وزارت خارجه زمان مشخصی برای این سفر اعلام نکرد. 

خبر سفر آتی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، ۲۷ خرداد به تهران سفر، و با ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد.