شولتز: از نشست اخیر جده برای اوکراین استقبال می‌کنیم

صدراعظم آلمان گفت مذاکرات کپنهاگ و جده «اهمیت بسیاری دارد و صرفا آغاز کار است»

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، گفت که این کشور اینک پس از آمریکا، دومین تامین‌کننده بزرگ مالی اوکراین است- AFP

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، یکشنبه، ۱۳ اوت (۲۲ مرداد)، اعلام کرد که کشورش از نشست اخیری که به ابتکار عربستان سعودی و با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین برگزار شده بود، استقبال می‌کند، و خواهان افزایش تلاش‌های دیپلماتیک شد. 

نمایندگان حدود ۴۰ کشور، از آلمان و آمریکا تا هند و چین، در نشست آخرهفته گذشته در جده شرکت کردند، اما از روسیه دعوت نشده بود. مشارکت چین و وعده این کشور برای شرکت در نشست‌های بعدی، واکنش مثبت و خوش‌بینانه برخی مقام‌های غربی را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ شولتز در گفت‌وگوی سالیانه تابستانی خود با شبکه «زد‌دی‌اف» آلمان، گفت: «ادامه این مذاکرات از نظر ما منطقی است، چون باعث افزایش فشار بر روسیه می‌شود تا [مقام‌های روسیه]متوجه شوند که راه غلطی انتخاب کرده‌اند و باید نیروهای خود را عقب بکشند و دستیابی به صلح را امکان‌پذیر کنند.»

دور قبلی این مذاکرات، ژوئن گذشته در کپنهاگ برگزار شد، اما چین در آن‌ شرکت نداشت. شولتز با اشاره به دو نشست دانمارک و عربستان سعودی، که در سطح مشاوران سیاست خارجی کشورها برگزار شدند، آن‌ها را «بسیار ویژه» خواند و افزود:‌ «این‌‌ها اهمیت بسیاری دارند و صرفا آغاز کار به‌شمار می‌روند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین دوشنبه گذشته اعلام کرد که از نشست جده «راضی است». کی‌یف در این نشست برنامه ۱۰ ماده‌ای صلح خود را مطرح کرد که بخشی از آن، عقب‌نشینی کامل تمام نیروهای روسیه از خاک اوکراین است. 

تازه‌ترین جنگ در اروپا، بیش از یک سال پیش، با حمله روسیه به اوکراین آغاز شد. کی‌یف ژوئن گذشته، پس از دسترسی به تسلیحات گسترده غربی، ضدحمله‌ گسترده‌ای را علیه نیروهای روسیه آغاز کرد، اما با گذشت چند هفته، هنوز به پیشروی چندانی دست نیافته است. کی‌یف بارها خواهان دریافت موشک‌های کروز دوربرد «تائوروس» از آلمان شده، اما برلین هنوز با این خواست موافقت نکرده است. برلین نگران است که اوکراین با این موشک‌ها به خاک روسیه حمله کند و دامنه جنگ گسترده‌تر شود. 

شولتز در گفت‌وگوی خود بار دیگر یادآوری کرد که آلمان اینک پس از آمریکا، دومین تامین‌کننده بزرگ مالی اوکراین است. او در سخنانی که به نظر می‌رسید اشاره‌ای تلویحی به موشک‌های «تائوروس» باشد، گفت: «ما همواره تمام تصمیم‌های خود را با دقت بسیار بررسی می‌کنیم تا دریابیم که چه چیزی ممکن است، چه چیزی منطقی است، و نقش ما چه می‌تواند باشد.»

بیشتر از جهان