هشدار نیروهای حفاظت دریایی تحت حمایت آمریکا به کشتی‌های تجاری: از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانید

تیموتی هاکینز، فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده و سخنگوی ناوگان پنجم مستقر در خاورمیانه، صدور هشدار را تایید کرد ولی جزئیاتی درباره آن ارائه نداد

ارتش ایالات متحده نیروهای زیادی شامل هزاران تفنگدار دریایی و ملوان را در دو ناو باتان و کارتر به منطقه اعزام و در آنجا مستقر کرده است-DVIDS / AFP

نیروهای دریایی تحت حمایت غرب در خاورمیانه روز شنبه ۲۱ مرداد (۱۲ اوت) به کشتی‌هایی که از تنگه استراتژیک هرمز عبور می‌کنند، هشدار دادند برای در امان بودن از هرگونه خطر بالقوه توقیف از جانب نیروهای ایرانی، تا حد امکان از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانند. 

پیش‌تر در اوایل سال جاری میلادی و قبل از آنکه نیروهای جمهوری اسلامی ایران دو نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کنند، هشدار مشابهی به کشتی‌ها داده شده بود. 

تنگه هرمز محل عبور ۲۰ درصد از محموله‌های نفتی جهان از خلیج فارس است.

خبرگزای آسوشیتدپرس نوشت در حالی که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده هم‌اکنون به توافقی نزدیک شده‌اند که میلیاردها دلار دارایی ایران نزد بانک‌های کره جنوبی را در ازای آزادی پنج ایرانی-آمریکایی بازداشت‌شده در تهران آزاد می‌کند، هشدار اخیر نشان می‌دهد که تنش‌ها در دریا کماکان بالا است. 

در حال حاضر، ایالات متحده در حال بررسی طرح‌هایی برای استقرار نیروهای مسلح در کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز است تا به‌عنوان نیروی بازدارنده در مقابل تحرکات جمهوری اسلامی ایران عمل کنند. 

تیموتی هاکینز، فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده و سخنگوی ناوگان پنجم مستقر در خاورمیانه، صدور هشدار فوق را تایید کرد ولی جزئیاتی درباره آن ارائه نداد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاوکینز گفت یک گروه دریایی تحت حمایت ایالات متحده به نام «ساختار امنیت دریایی بین‌المللی»، «بر اساس تنش‌های موجود منطقه‌ای که سعی در کاهش آن‌ها داریم، تفنگداران دریایی را از اقدام‌های احتیاطی مناسب برای به حداقل رساندن خطر توقیف آگاه می‌کند». او گفت:‌ «به کشتی‌ها توصیه می‌شود تا در حد امکان از آب‌های سرزمینی ایران دوری کنند.»

شرکت اطلاعات و امنیتی خصوصی «آمبری» اعلام کرد که یک سازمان اروپایی نظارت بر کشتیرانی در تنگه هرمز، نیز به طور جداگانه «درباره احتمال حمله به کشتی‌های تجاری با پرچم‌های ناشناخته در تنگه هرمز در ۱۲ تا ۷۲ ساعت آینده هشدار داده است».

«هشیاری دریایی اروپا در تنگه هرمز» هشدار داد: «قبلا پس از صدور اخطاره مشابه، نیروهای ایرانی یک کشتی تجاری را به بهانه‌های اشتباه توقیف کردند.»

رسانه‌های ایرانی هیچ‌گونه طرح جدیدی برای ممنوعیت عبور کشتی‌ها در تنگه هرمز را تایید نکرده‌اند و چنان که آسوشیتدپرس نوشته است نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد به درخواستش برای اظهارنظر پاسخ نداد. 

تنگه هرمز در آب‌های سرزمینی ایران و عمان است و باریک‌ترین عرض آن  ۳۳ کیلومتر است. عرض خط کشتیرانی در هر دو جهت تنها سه کیلومتر است. هر اتفاقی که بر عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه هرمز تاثیر بگذارد در بازارهای انرژی جهان انعکاس می‌یابد و به طور بالقوه قیمت نفت خام را افزایش می‌دهد. این اثر سپس به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود و در نهایت قیمت خرید فرآورده‌های نفتی بالا می‌رود. 

پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای برجام و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، موجی از حمله‌های منتسب به تهران از سال ۲۰۱۹ به این سو علیه کشتی‌های تجاری آغاز شده است. 

این حمله‌ها در اواخر آوریل از سر گرفته شد؛‌ جمهوری اسلامی ایران در ماه مه یک کشتی حامل نفت برای شرکت «شوران» و نفتکش دیگری به نام «نیووی» را توقیف کرد.

این دو نفتکش در حالی در کمتر از یک هفته توقیف شدند که کشتی «سوئز راجان» با پرچم جزیره مارشال در نزدیکی هیوستون پهلو گرفته و احتمالا در انتظار آن است که محموله نفت ایران را که ظاهرا آمریکا توقیف کرده است، تخلیه کند.

ارتش ایالات متحده نیروهای زیادی شامل هزاران تفنگدار دریایی و ملوان را در ناو یواس‌اس باتان و یواس‌اس کارتر به منطقه اعزام و در آنجا مستقر کرده است. تصاویری که نیروی دریایی آمریکا در هفته گذشته منتشر کرد، این دو کشتی را در دریای سرخ نشان داد.