ادامه تلاش‌های بایدن برای نزدیکی عربستان سعودی و اسرائیل

مقام‌های ارشد سعودی بارها تاکید کرده‌اند که هر گونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل مستلزم تامین و احترام به حقوق اساسی ‏فلسطینی‌ها است

وب‌سایت خبری آکسیوس به‌نقل از سه مقام دولتی اسرائیل و آمریکا نوشت مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته آینده میزبان ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، هستند تا درباره پیشبرد طرح عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل گفت‌وگو کنند. 

خبر دیدار هفته آینده ران درمر با مقام‌های ارشد کاخ سفید دو روز پس از آن منتشر می‌شود که روزنامه «وال استریت ژورنال» به‌نقل از منابع خود نوشت: «آمریکا و عربستان سعودی بر سر اصول کلی و مقدماتی یک توافق امنیتی توافق کرده‌اند که به نزدیکی روابط دو متحد اصلی آمریکا در منطقه می‌انجامد.»

این گزارش‌ها از پیشبرد طرح عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی در حالی منتشر می‌شود که مقام‌های ارشد سعودی بارها تاکید کرده‌اند که هر گونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل مستلزم تامین و احترام به حقوق اساسی فلسطین‌ها، از جمله حق تشکیل دولت مستقل، است.

وب‌سایت آکسیوس پیش‌تر در گزارشی درباره سفر دوباره و اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به عربستان سعودی نوشته بود دولت جو بایدن تلاش می‌کند پیش از شروع رقابت‌های ریاست جمهوری سال آینده، دستاوردی مشخص در پیشبرد طرح عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل داشته باشد.

به‌ نوشته آکسیوس، انتظار می‌رود ران درمر، که او را معتمدترین چهره در کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌دانند، در واشنگتن با جیک سالیوان، برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه، و آموس هاخشتاین، مشاور ارشد کاخ سفید در امور انرژی دیدار و گفت‌وگو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برت مک گورک و آموس هاخشتاین از مقام‌های ارشد کاخ سفید به‌شمار می‌روند که جیک سالیوان را در سفر اخیر به عربستان سعودی همراهی کردند.

روزنامه نیویورک‌ تایمز نیز پیش‌تر در گزارشی به این نکته اشاره کرده بود که تلاش‌های دولت بایدن برای نزدیکی بیشتر به سعودی‌ها و امضای توافق امنیتی در واقع بخشی از رویکرد انتخاباتی دموکرات‌ها در آستانه شروع رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال آینده است.

با این همه، روزنامه وال‌ استریت‌ ژورنال در بخشی از گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، به‌نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت در تحلیلی خوش‌بینانه می‌‌شود انتظار داشت چنین توافقی در ۹ تا ۱۲ ماه آینده امضا شود.

بایدن نیز در یکی از موضع‌گیری‌های اخیرش، در گفت‌‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان که روز نهم ژوییه (۱۸ تیر) پخش شد، گفت که برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی «راهی طولانی» در پیش است.

بیشتر از جهان