ولیعهد عربستان سعودی و مشاور امنیت ملی آمریکا در جده درباره روابط استراتژیک گفت‌و‌گو کردند

کاخ سفید محورهای گفت‌و‌گو را «مسائل دوجانبه و منطقه‌ای»، «ابتکاراتی برای پیشبرد چشم‌اندازی مشترک با هدف رسیدن به خاور‌میانه‌ای باثبات، صلح‌آمیز، مرفه و در ارتباط با جهان» و وضعیت یمن اعلام کرد

شاهزاده محمد بن سلمان-Twitter/@ Bandaralgaloud و العربیه

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پنجشنبه شب در جده با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده دیدار کرد. آن‌ها در این دیدار به گفتگو درباره روابط دوجانبه میان آمریکا و عربستان و منافع مشترک این دو کشور پرداختند.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، شاهزاده محمد بن‌سلمان و جیک سالیوان در این دیدار که با حضور هیات‌های عالی رتبه هر دو کشور همراه بود، روابط راهبردی میان دو کشور و ابزارهای تقویت آن‌ها را بررسی کردند. آن‌ها همچنین درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و منافع مشترک دوکشور صحبت کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این‌ دیدار از گفتگوی دوطرف پیرامون «مسائل دوجانبه و منطقه‌ای»، «ابتکاراتی برای پیشبرد چشم‌اندازی مشترک با هدف رسیدن به خاور‌میانه‌ای باثبات، صلح‌آمیز، مرفه و در ارتباط با جهان» و همچنین وضعیت کشور‌های مختلف از جمله یمن، خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اکسیوس، دولت بایدن بسیار علاقه‌مند است که در میانجی‌گری برای ایجاد توافق بین عربستان سعودی و اسرائیل تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نتیجه برسد. هرچند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا گفته بود که «تا رسیدن به آن نقطه فاصله زیادی داریم». از سوی دیگر عربستان سعودی نیز هرگونه پیشرفت در این زمینه را به حل مساله فلسطین مشروط کرده است.

در این سفر برت مک‌گرک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا نیز سالیوان را همراهی می‌کند. این دو، درماه‌های اخیر بارها به عربستان سعودی سفر کرده‌اند. پیش‌تر سالیوان در هفتم مه با شاهزاده محمد بن‌سلمان در جده دیدار کرده بود.

این سفر همزمان با ورود جنگنده‌های اف-۳۵ ارتش آمریکا به خاورمیانه انجام شده است. ایالات متحده هدف از ارسال این جنگنده‌ها را «تقویت قوای فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه و بازداشتن جمهوری اسلامی ایران از توقیف تانکرهای نفتی» عنوان کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز ماه گذشته در سفر به عربستان در دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان درباره تقویت روابط گفت‌و‌گو کرده بود. او گفته بود که عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل می‌تواند منافع مثبتی برای منطقه داشته باشد.

تلاش برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و دولت‌های عرب منطقه در سال ۲۰۲۰ و به ابتکار دولت ترامپ آغاز شد. این تلاش تحت عنوان پیمان ابراهیم به عادی‌سازی روابط تل‌آویو با امارات عربی متحده، بحرین، سودان و مراکش منجر شد. برخی کارشناسان می‌گویند دولت بایدن هم می‌خواهد در این حوزه دستاوردی داشته باشد.

با این حال دولت بایدن هم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اختلافاتی دارد که در دعوت دیرهنگام از او برای سفر به آمریکا نمایان است. دولت بایدن در هفته‌ جاری و پس از تصویب بخشی از طرح اصلاحات قضایی دولت اسرائیل  در پارلمان این کشور از دولت نتانیاهو انتقاد کرد.

از سوی دیگر دولت بایدن نتوانست مانند دولت دونالد ترامپ، روابط گرم و صمیمانه‌ای با عربستان سعودی برقرار کند و اینک در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۵، تلاش برای تقویت روابط با ریاض را سرعت بخشیده است.

بیشتر از جهان