۷۸ هزار نفر از فیفا خواستند تیم فوتبال زنان افغانستان را به رسمیت بشناسد

اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان پس از سلطه طالبان، از کشور خارج شدند و اکنون در استرالیا زندگی می‌کنند

اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در استرالیا-William WEST/AFP

بیش از ۷۸ هزار نفر با امضای یک نامه‌، از فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، خواستند که تیم فوتبال زنان افغانستان در تبعید را به‌عنوان نماینده افغانستان در بازی‌های بین‌المللی به رسمیت بشناسد.

در نامه‌ای که در وب‌سایت چنج دات اُرگ (Change.org) برای جمع‌آوری امضا قرار گرفته، آمده است: «تسلط طالبان نزدیک به دو سال پیش در افغانستان به معنای محدودیت‌های گسترده بر آزادی زنان افغان، از‌جمله ممنوعیت ورزش است. ما بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان افغانستان صرفا به‌دلیل اینکه فوتبال بازی می‌کردیم، مجبور به فرار از وطن خود شدیم.»

در نامه اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان آمده است که فدراسیون بین‌المللی فوتبال بارها درخواست آنان برای به رسمیت شناختن را رد کرده است.

در این نامه آمده است: «ما آرزوی نمایندگی کشورمان در جام جهانی فوتبال زنان را داریم، اما فیفا بارها درخواست‌های ما را برای به رسمیت شناختن و حق بازی داشتن نادیده گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان چند ماه پس از سلطه طالبان بر کابل، به استرالیا منتقل شدند و تا‌کنون در چندین مسابقه در سطوح مختلف حضور یافته‌اند، اما نهادهای میزبان مسابقات بین‌المللی تاکنون تیم ملی فوتبال زنان افغانستان را به رسمیت نشناخته‌اند.

در نامه اعضای این تیم آمده است: «امروز، ما در استرالیا در حاشیه ایستاده‌ایم و شاهدیم که فیفا در مورد درخواست‌های ما ناشنوا مانده است. ما به حمایت شما نیاز داریم تا از فیفا بخواهیم به ما اجازه دهد تا دوباره نماینده افغانستان باشیم.»

نامه اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در اوایل ژوئیه منتشر شد و از هواداران فوتبال خواسته شد که با امضای این نامه، صدای آنان را به فدراسیون بین‌المللی فوتبال برسانند. تا روز پنجشنبه دهم اوت، ۷۸ هزار و ۲۴۲ نفر این نامه را امضا کرده‌اند.

اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان تصمیم دارند که تعداد امضا‌کنندگان این نامه را به ۱۵۰ هزار تن برسانند، سپس نامه را به فدراسیون بین‌المللی فوتبال بفرستند.

اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان با ذکر اینکه در اساسنامه فدراسیون بین‌المللی فوتبال بر عدم تبعیض جنسیتی تاکید شده است، گفتند با محروم شدن تیم ملی فوتبال زنان افغانستان از حضور در بازی‌های بین‌المللی، فیفا تبعیض علیه زنان را تایید کرده است.

در نامه اعضای این تیم آمده است: «ما از فیفا و جهان درخواست می‌کنیم تا در کنار زنان افغان بایستند. ما خانه‌هایمان را از دست دادیم و از دوستان و خانواده جدا شدیم، اما نمی‌خواهیم رویاهای خود را نیز از دست دهیم.»

نامه اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان با استقبال گسترده هواداران فوتبال در کشورهای مختلف مواجه شده است. فعالان عرصه ورزش با بازتاب این نامه در توییتر و فیس‌بوک، از کاربران و علاقه‌مندان فوتبال خواستند که آن را امضا کنند تا فدراسیون بین‌المللی فوتبال صدای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان را بشنود.

طالبان پس از سلطه بر افغانستان، زنان را از ورزش، کار و تحصیل محروم کردند و با صدور بیش از ۵۰ فرمان علیه زنان، قواعد سختگیرانه‌ای را اعمال کردند که به زنان اجازه هیچ فعالیتی را نمی‌دهد.

بیشتر از ورزش