مک‌کال بر شفافیت و دسترسی نداشتن طالبان به کمک‌های آمریکا تاکید کرد

در بیانیه مک‌کال آمده است که طالبان زنان و دختران را آزار و اذیت می‌کنند و القاعده و ‏دیگر گروه‌های تروریستی را تامین مالی می‌کنند

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا-AFP

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار شفافیت در پیوند با کمک‌ها به افغانستان شد و تاکید کرد که نباید این کمک‌ها به جیب طالبان برود.

مک‌کال روز چهارشنبه ۱۸ مرداد (۹ اوت) در واکنش به گزارش بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) مبنی بر دسترسی طالبان به کمک‌های آمریکا و سازمان‌ ملل متحد، بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کرد.

در بیانیه مک‌کال آمده است که با خروج پرهرج‌ومرج آمریکا از افغانستان در زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن، بحران انسانی در آن کشور بسیار «بدتر» شده است.  

مک‌کال گفت اینکه پول مالیات‌دهندگان آمریکا به جیب گروه‌های تروریستی مانند طالبان برود «نفرت‌انگیز» است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه مک‌کال آمده است که طالبان زنان و دختران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی را تامین مالی می‌کنند. 

در این بیانیه، طالبان به «جنایت» علیه اقلیت‌های مذهبی در افغانستان متهم شده‌اند و این گروه ناقض حقوق‌ بشر خوانده شده است. 

مک‌کال ضمن انتقاد از دولت جو بایدن گفت که به‌رغم درخواست اطلاعاتی درباره چگونگی رساندن کمک به مردم افغانستان و دور نگه‌ داشتن طالبان از پول آمریکا، تا کنون هیچ پاسخی دریافت نکرده است.  

او از دولت بایدن می‌خواهد که در مورد نحوه کمک مالی به افغانستان شفاف و فوری اطلاع‌رسانی کند.  

مایکل مک‌کال در ماه مه امسال نیز نامه‌ای به اداره توسعه بین‌المللی آمریکا فرستاده بود و خواستار نظارت بیشتر بر امور کمک‌رسانی در افغانستان شده بود. او همچنین خواستار اطلاعات بیشتر در مورد کمک‌های واشنگتن به افغانستان شده بود. اما اداره توسعه بین‌المللی آمریکا تا کنون به این درخواست مک‌کال پاسخی نداده است. 

به مناسبت دوسالگی سلطه‌ طالبان بر افغانستان، سی‌گار به‌تازگی گزارشی به مجلس نمایندگان آمریکا داد. در این گزارش ذکر شده است که به‌رغم سوءاستفاده طالبان از کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، آمریکا همچنان بزرگ‌ترین کمک‌کننده به افغانستان بوده و در دو سال گذشته، حدود ۲.۳ میلیارد دلار به آن کشور کمک کرده است.

آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ به حضورش در آن کشور پایان داد. سرنگونی حکومت افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان باعث شد که بحران اقتصادی و انسانی در آن کشور هر روز شدیدتر شود. بر پایه گزارش‌های سازمان ملل متحد، امروزه میلیون‌ها شهروند افغانستان به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.  

حکومت طالبان توان و خواست لازم برای کمک‌رسانی به شهروندان را ندارد. طالبان حتی از نهادهای کمک‌کننده می‌خواهند که کمک‌ها را بر اساس خواست آن‌ها توزیع کنند.

منع فعالیت زنان در حکومت طالبان باعث کاهش کمک‌های بشردوستانه نهادهای مرتبط با سازمان ملل متحد و کمک‌رسانی به افغانستان شده است. 

بیشتر از جهان