گوردون براون: اقدامات طالبان جنایت علیه بشریت است، دادگاه بین‌المللی مداخله کند

در حال حاضر ۲.۵ میلیون زن و دختر در افغانستان از تحصیل محروم‌اند و به‌زودی ۳ میلیون نفر دیگر به آنان اضافه خواهد شد

شماری از زنان در شهر مزارشریف در یک گردهمایی خانگی برای حق تحصیل و کار دادخواهی کردند - ATIF ARYAN / AFP

در آستانه دو سالگی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، گوردون براون، نماینده سازمان ملل در امور آموزش جهانی و نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، در مقاله‌ای در روزنامه گاردین که روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد منتشر شد، اقدام طالبان به نقض حقوق بشر را «جنایت علیه بشریت» خواند و گفت وقت آن رسیده است که دادگاه کیفری بین‌المللی در این مورد اقدام کند.

براون در این مقاله تاکید کرده آنچه طالبان در افغانستان انجام می‌دهند یک پرونده کامل جنایت علیه بشریت و آزار و اذیت جنسیتی است و جا دارد که دادگاه‌ کیفری بین‌المللی درباره‌اش تحقیق کند. او نوشت: «آنچه در افغانستان بر زنان و دختران می‌گذرد، اختلالی موقت نیست، بلکه آپارتاید جنسیتی است.»

این مقام پیشین بریتانیا معتقد است: «آزار و شکنجه جنسیتی جنایت علیه بشریت است که تمام اعضای طالبان در آن دست دارند.» او در ادامه افزود کشورهای مسلمان خاورمیانه از جمله ترکیه، پاکستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و ایران در محکوم‌سازی رفتار طالبان با زنان، با سازمان ملل هم‌نظرند اما حمایت جهانی برای ایجاد تغییر در سیاست طالبان تاکنون کافی نبوده است.

در پایان دومین سال سلطه طالبان بر افغانستان، زنان و دختران از تحصیل محروم شده‌اند. در حال حاضر، کودکان فقط تا کلاس ششم به مدرسه می‌روند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در برخی شهرها، طالبان دختران بالاتر از ۱۰ سال را نیز از رفتن به مدرسه منع کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته نماینده ویژه سازمان ملل در امور آموزش جهانی، به‌دلیل ممنوعیت‌هایی که طالبان اعمال کرده است، ۲.۵ میلیون دختر و زن جوان در حال حاضر از تحصیل محروم‌اند و به‌زودی ۳ میلیون نفر دیگر که در شرف پایان تحصیلات مقطع ابتدایی‌اند به آن‌ها می‌پیوندند. براون نوشت: «نسل دیگری از دختران افغان که قادر نیستند به دبیرستان بروند، از فرصت تحقق استعداد و رویاهایشان محروم خواهند شد.»

گوردون براون این وضعیت را مصداق جنایت علیه بشریت و نقض صریح حقوق بشر خواند و گفت این روند با نقض کنوانسیون «رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان» (CEDAW) آغاز می‌شود. او تصریح کرد: «این رژیم همچنین تعهدات افغانستان تحت میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و کنوانسیون حقوق کودک را نقض می کند.»

به گفته گوردون براون، بر اساس قوانین کیفری بین‌المللی، هنوز برای اقدام قانونی علیه طالبان فرصت هست. او در ادامه افزود در مارس سال جاری، سازمان ملل حق آموزش را به‌عنوان «حقی توانمندساز که به‌خودی خود برای تحقق سایر حقوق بشر ضروری است» به رسمیت شناخت و گفت انکار این حق نیمی از جمعیت «زنان و دختران را از سایر حقوق بشر عملا محروم می‌کند». براون گفت با استناد به این موضوع، می‌توان این بحث را مطرح کرد که محرومیت زنان و دختران از تحصیلات متوسطه و عالی، در کنار سایر محدودیت‌هایی که طالبان بر آن‌ها اعمال کرده‌اند، ممکن است به آزار و اذیت تبدیل شود و در ردیف جنایت‌ علیه بشریت قرار گیرد.

براون در این مقاله علاوه بر تمرکز بر راهکارهای حقوقی موجود برای مقابله با بحران نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان، شجاعت و اقدام‌های زنان افغان در واکنش به این وضعیت را تحسین کرد. او گفت با وجود ارعاب و فشارهای طالبان، دختران افغانستان شجاعانه در مدارس زیرزمینی تحصیل می‌کنند و از طریق بسترهای اینترنتی برای تحصیل در دانشگاه تلاش می‌‎کنند.

بیشتر از جهان