افزایش احتمال صلح طالبان با آمریکا

شورای حکومتی طالبان با یک آتش‌بس موقت در افغانستان موافقت کرده است

 توافق آتش‌بس موقت پس از یک هفته مذاکره میان چهار عضو طالبان اعلام شد - HOSHANG HASHIMI / AFP

شورای حکومتی طالبان با یک آتش‌بس موقت در افغانستان موافقت کرده است. این آتش‌بس احتمال یک توافق صلح با ایالات متحده را افزایش می‌دهد.

واشینگتن دستیابی به هرگونه توافق صلح را منوط به آتش‌بسی کرده بود که به نیروهای آمریکا فرصت دهد برای نخستین بار ظرف ۱۸ سال گذشته خاک افغنستان را ترک کنند. جنگ افغانستان طولانی‌ترین درگیری نظامی‌ در تاریخ آمریکا بوده است.

ایالات متحده که در حال حاضر حدود ۱۲ هزار سرباز در خاک افغانستان دارد، خواستار توافق صلحی است که تعهد کند طالبان از افغانستان به عنوان یک پایگاه استفاده نخواهد کرد.

سرآغاز و مدت این آتش‌بس اعلام نشده، اما گزارش‌ها حاکی از یک وقفه ده روزه در آتشباری‌هاست. این توافق هنوز به تایید رهبر طالبان نرسیده اما انتظار می‌رود او نیز به زودی آن را رسما اعلام کند.

توافق آتش‌بس موقت پس از یک هفته مذاکره میان چهار عضو طالبان اعلام شد. پژوهشی در شبکه بی بی سی، درگیری‌های افغانستان را مرگبارترین جنگ جهان توصیف کرده است.

چهار مذاکره کننده طالبان در روز یکشنبه، با نظر برقراری آتش‌بس به دفتر سیاسی این گروه در قطر بازگشتند. دفتر سیاسی طالبان در قطر، از سپتامبر سال ۲۰۱۸ مشغول گفت‌وگو با ذلمی‌ خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان، بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سال پس از آن، طرفین نزدیک به امضای یک قرارداد صلح بودند که مذاکرات متوقف شد.

چند روز بعد، به دنبال یک بمب‌گذاری در کابل - که بر اثر آن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز ارتش آمریکا کشته شدند، دونالد ترامپ گفت که گفتگو‌ها «تا جایی که به من مربوط است، شکست خورده است.» طالبان مسئولیت آن حمله را برعهده گرفت.

اما آقای ترامپ، طبق عادت رفتاریِ غیرقابل پیش‌بینی‌اش، به مناسبت عید شکرگزاری از پایگاه ارتش آمریکا در بگرام دیدار و با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، ملاقات کرد.

آقای ترامپ در جریان این دیدار - در روز ۲۸ ام نوامبر، اعلام کرد: «طالبان خواهان یک توافق هستند. ما در ملاقات با آن‌ها می‌گوییم باید آتش‌بس برقرار شود، آن‌ها خواهان آتش‌بس نبودند، اما اکنون با آن موافقند. فکر می‌کنم (مسئله) از این راه حل می‌شود.«

به گفته منابع ناشناس طالبان - که اجازه صحبت با رسانه‌ها را ندارند، آقای خلیل زاد در آغاز ماه دسامبر به دوحه بازگشت. در این مرحله بود که او پیشنهاد کرد درگیری موقتا متوقف شود تا راه برای امضای یک موافقتامه صلح هموار گردد. 

ستون اصلی هر گونه توافق صلح، مذاکرات مستقیم میان افغان‌ها در هر دو سوی طیف سیاسی کشور است.

انتظار می‌رود گفتگو در میان جناح‌های افغان ظرف دو هفته پس از امضای موافقتنامه صلح میان طالبان و آمریکا آغاز شود.

دستور مذاکرات شامل موضوع‌های حساسی از جمله حقوق زنان، آزادی بیان و تغییر در قانون اساسی افغانستان است که پس از پایان مخاصمات، شکل آتی این کشور پس از مخاصمات را تعیین خواهد کرد.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس 

© The Independent

بیشتر از