امیرعبداللهیان در نشست مشترک با همتای سوری: باید خطرات تروریسم را جدی بگیریم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست مطبوعاتی با پربار خواندن سفر همتای سوری خود به تهران، تاکید‌ کرد که دمشق و تهران به توافق‌های زیادی در زمینه‌های تجاری و اقتصادی دست‌یافته‌اند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری‌ اسلامی ایران، و فیصل مقداد، همتای سوری او، دوشنبه، ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه)، در یک نشست مطبوعاتی مشترک در تهران شرکت‌کردند. 

وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی با اشاره به حمله‌های تروریستی روزهای اخیر در حومه دمشق، تصریح کرد که «تهران و دمشق باید خطر تروریسم را جدی بگیرند و به اقدام‌های منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم ادامه ‌دهند».

حسین امیرعبداللهیان در این نشست خبری مشترک با اشاره به اهمیت سفر وزیر خارجه سوریه و وزیران اقتصاد و ارتباطات این کشور به تهران، گفت: «پیشرفت‌های خوبی در کسب توافق‌های تجاری، اقتصادی و فناوری بین دو کشور انجام شده است.»

او همچنین تاکید‌ کرد که سفر زائران ایرانی به سوریه برای دیدار مزار زینب، دختر امام اول شیعیان، از سرگرفته‌ شده‌ است. 

عبداللهیان در ادامه گفت که تهران «نگرانی‌های ترکیه را در خصوص مرزهای مشترک با سوریه» درک می‌کند، اما در عین حال معتقد است که «روش و حضور نظامی در این زمینه راه‌حل نیست». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران باردیگر تاکید کرد که نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه، «مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای کسب توافق و استمرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه است». 

فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه، نیز که دو روز پیش عازم تهران شد، سفر اردیبهشت ابراهیم رئیسی را به دمشق، پراهمیت دانست و گفت که این سفر «فصل جدیدی در زمینه گسترش روابط دو کشور ایجادکرده‌ است».

وزیر خارجه سوریه که کشورش به‌تازگی، پس از ۱۲ سال، روابط دیپلماتیک خود را با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ازسرگرفته است، گفت که دمشق از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی استقبال می‌کند. 

مقداد همچنین گفت که دغدغه اصلی دمشق و تهران فقط مبادلات تجاری نیست، بلکه دو کشور همکاری گسترده‌ای در زمینه مسائل سیاسی و منطقه‌ای و بین‌المللی دارند و می‌کوشند این همکاری‌ها را تقویت ‌کنند. 

وزیر خارجه دولت بشار اسد بار دیگر حضور ارتش ایالات متحده را در شمال سوریه، نامشروع خواند. 

فیصل المقداد به خبرنگاران در تهران گفت که حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه نامشروع است و ارتش این کشور به‌زودی آن‌ها را مجبور‌ خواهد کرد که سوریه را ترک کنند.