معاون سازمان انرژی اتمی ایران: در سواحل شمال و جنوب مراکز هسته‌ای ساخته می‌‌شود

در مراکز هسته‌ای حکومت ایران اورانیوم به‌اندازه‌ای غنی می‌‌شود که با نیازهای غیرنظامی هم‌خوانی ندارد

پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، از شروع برنامه‌ریزی و مکان‌یابی برای ساخت مراکز هسته‌ای تازه در شمال و جنوب کشور خبر داد.

به‌گفته این مقام مسئول، کارهای مطالعاتی اولیه به‌دستور رئیس‌ سازمان انرژی اتمی ایران برای ساخت و راه‌اندازی یک نیروگاه هسته‌ای تازه در حاشیه آب‌های خلیج فارس و نیز منطقه‌ای در شمال کشور شروع شده است.

به گفته مقام‌های سازمان انرژی اتمی، نیروگاه هسته‌ای جدیدی که قرار است در جنوب کشور ساخته شود در سواحل مکران، در شرق شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان تاسیس می‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری‌ها تازه برای ساخت و راه‌اندازی مراکز هسته‌ای جدید، در جنوب و شمال کشور را به‌منظور پاسخ‌گویی به نیاز کشور برای آب شیرین معرفی کرد.

به‌گفته پژمان شیرمردی، «یکی از کاربردهای مهم فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در بحث آب است. این فناوری می‌تواند هم در صرفه‌جویی آب و هم در تولید آب شیرین تاثیرگذار باشد.»

از ابتدای افشای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، مقام‌های حکومت ایران همواره تاکید داشته‌اند که برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تنها کاربرد غیرنظامی دارد و به‌منظور تامین سوخت نیروگاه‌های اتمی یا مصارف پزشکی استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته معاون سازمان انرژی اتمی حکومت ایران، با استفاده از فناوری‌‌های هسته‌ای در بخش کشاورزی می‌توان محصولاتی تولید کرد که نیاز آن‌ها به مصرف آب از میزان معمولی یک‌سوم کم‌تر است. او توضیح بیشتری درباره محصولات کشاورزی هسته‌ای نداد.

به‌گفته این مقام مسئول، علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، دستور داده است که تولید برق هسته‌ در ایران باید به ۲۰ هزار مگاوات برسد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی روی استفاده صلح‌آمیز از فناوری‌های هسته‌ای تاکید دارند که برنامه هسته‌ای حکومت ایران شفاف نبوده است.

از سوی دیگر، برنامه غنی‌سازی اورانیوم در مراکز هسته‌ای حکومت ایران به‌اندازه‌ای توسعه یافته است که با نیازهای غیرنظامی ایران، از جمله سوخت نیروگاه‌های برق، هم‌خوانی ندارد. اورانیوم غنی‌شده در درصدهای بالا برای ساخت سلاح هسته‌ای کاربرد دارد.