آمریکا و استرالیا: به تعهد خود برای ایستادن در کنار مردم ایران و افغانستان پایبندیم

«حکومت ایران با حمایت از گروه‌های مسلح، ثبات منطقه را تهدید می‌کند»

وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده و استرالیا درباره طیف گسترده‌ای از موضوع‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله تنش‌های نظامی در تایوان، سیاست‌های امنیتی و دفاعی در قبال چین و همکاری‌های نظامی حکومت ایران و روسیه و تداوم جنگ در اوکراین موضع‌گیری کردند.

در بیانه مشترک روز شنبه ۲۹ ژوئیه (هشتم مرداد ۱۴۰۲) وزیران خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا، حکومت ایران به طیف گسترده‌ای از موارد نقض حقوق بشر، از جمله آزار و اذیت زنان و دختران، سرکوب جامعه مدنی و رفتارهای تبعیض‌‌آمیز متهم شده است.

در این بیانیه، مقام‌های ارشد آمریکا و استرالیا تاکید کرده‌اند که به تعهد خود برای ایستادن در کنار مردم ایران و افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران، پایبندند.

علاوه بر مسائل داخلی ایران، وزیران خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کردند که با حمایت از گروه‌های مسلح، ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند.

در این بیانیه مشترک، همچنین اقدام‌های جمهوری اسلامی در توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای و نیز مداخله در کشتی‌رانی تجاری محکوم شده است.

در این میان، وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به‌نقل از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نوشت: «روسیه به‌دنبال تسلیحات و حمایت‌های نظامی از سایر کشورها است و این مسئله را می‌توان در قبال ایران و کره شمالی پیگیری کرد. بلینکن بار دیگر حکومت ایران را متهم کرد که با تامین پهپاد برای ارتش روسیه در جنگ اوکراین دخالت می‌کند.»

به‌گفته وزیر خارجه آمریکا، روسیه از پهپادهای حکومت ایران برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و کشتن غیرنظامیان در اوکراین استفاده می‌کند.

آنتونی بلینکن و لوید آستین روز شنبه با همتایان استرالیایی خود در نشست سالانه استرالیا-ایالات متحده دیدار و گفت‌‌وگو کردند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز روز شنبه به‌نقل از لوید آستین نوشت ایالات متحده به استرالیا کمک می‌کند تا سال ۲۰۲۵ سامانه‌های پرتاب موشک‌های هدایت‌شونده تولید کند.

به‌نوشته رویترز، وزران خارجه و دفاع ایالات متحده در استرالیا در توضیح سیاست کلی واشنگتن در قبال چین گفتند آمریکا به‌دنبال تعامل با چین است، اما در صورت لزوم با سیاست‌های پکن مقابله خواهد کرد.

هم‌زمان با مواضع محتاطانه مقام‌های ارشد آمریکایی در قبال چین، روز جمعه ایالات متحده از یک بسته کمک تسلیحاتی به تایوان به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار رونمایی کرد. کمک‌های نظامی که به‌نوشته رویترز، هرچند جزئیات آن روشن نیست اما می‌تواند موجب خشم و واکنش مقام‌های چینی شود.

پکن بارها از ایالات متحده، به‌عنوان مهم‌ترین تامین‌کننده تسلیحات نظامی تایوان، خواسته است که از فروش تسلیحات به تایوان خودداری کند.

بر اساس گزارش‌ها، در بودجه سال ۲۰۲۳ کنگره آمریکا، یک بودجه یک میلیارد دلاری کمک‌های نظامی به تایوان پیش‌بینی شده است.

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود نوشت تنش‌های منطقه‌ای چین باعث شده است که استرالیا، در جایگاه یک متحد منطقه‌‌ای و قدیمی ایالات متحده، روابط نظامی خود با واشنگتن را تقویت کند.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در استرالیا درباره مواضع چین در قبال جنگ اوکراین گفت مقام‌‌های چینی ایالات متحده را مطمئن کرده‌اند که تسلیحات نظامی برای جنگ اوکراین در اختیار ارتش روسیه قرار نمی‌دهند و ایالات متحده این تضمین‌ها و تعهدات دولت چین را «بسیار جدی» می‌گیرد.

به‌گفته بلینکن، آمریکا همچنین نگرانی‌های خود را با مقام‌های چینی درباره ارائه فناوری‌هایی که می‌تواند به ارتش روسیه برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین یا سایر تجهیزات در جنگ اوکراین کمک کند، مطرح کرده است.

بیشتر از جهان