دیدار وزرای خارجه عراق و یمن؛ اعلام آمادگی بغداد برای میانجی‌گری

آتش‌بس شش‌ماهه‌ای که در اکتبر گذشته آغاز شد، چندی پیش منقضی شد، اما درگیری‌ها ازسرگرفته نشد و به نظر می‌رسد دو طرف میلی به ادامه جنگ ندارند

حضور بن مبارک در عراق، نشان می‌دهد که بغداد بر روابط دیپلماتیک با دولت رسمی یمن تاکید دارد-Khaled Ziad / AFP

فواد حسین، وزیر خارجه عراق، یکشنبه، ۲۳ ژوئیه (یکم مرداد)، اعلام کرد که کشورش حاضر است بین طرفین جنگ داخلی در یمن میانجگیری کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسین این پیشنهاد را در جریان نشست خبری مشترکی با همتای یمنی خود، احمد بن مبارک، مطرح کرد. بغداد پیش از این میانجی چند سال مذاکرات ایران و عربستان سعودی بود؛ هرچند، توافق نهایی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین دو کشور تحت لوای چین انجام شد. یمن جزو موضوعات اصلی مذاکرات تهران و ریاض در بغداد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صنعا، پایتخت یمن، از ۹ سال پیش در تصرف گروه شبه‌نظامی حوثی است که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند. در مقابل، دولت قانونی یمن از شهر جنوبی عدن فعالیت می‌کند و از سوی ائتلافی نظامی به رهبری عربستان سعودی حمایت می‌شود. از سال ۲۰۱۵ صدها هزار نفر در جریان جنگ داخلی یمن، جان باخته‌‌اند و سازمان ملل آن ‌را از بدترین بحران‌های انسانی جهان می‌داند. آتش‌بس شش‌ماهه‌ای که در اکتبر گذشته آغاز شد، چندی پیش منقضی شد، اما درگیری‌ها ازسرگرفته نشد و به نظر می‌رسد دو طرف میلی به ادامه جنگ ندارند. 

حسین گفت: «در حال حاضر آتش‌بس غیررسمی برقرار است… ما امیدواریم این موقعیت به گفت‌وگو بین تمامی طرفین یمنی منجر شود. عراق آماده است در این زمینه کمک کند. ما روابط خوبی با تمام طرف‌ها داریم. می‌‌توانیم از نفوذ خود برای ثبات و امنیت در یمن بهره گیریم و در سطح منطقه اقدام کنیم.»

به گزارش روداو، مستقر در اقلیم کردستان عراق، حسین در بخش دیگری گفت: «عراق پشتیبان هرگونه تلاش سیاسی است که در راستای ثبات اوضاع یمن باشد.»

جمهوری اسلامی ایران و دولت بشار اسد در سوریه، تنها دولت‌های منطقه‌اند که دولت حوثی‌ها را در صنعا را به رسمیت می‌شناسند. این دولت تماس‌هایی با کره شمالی و روسیه هم دارد. اما حضور بن مبارک در عراق، نشان می‌دهد که بغداد بر روابط دیپلماتیک با دولت رسمی یمن تاکید دارد. بن مبارک در نشست خبری گفت که تفاهمنامه‌ای بین دو کشور با هدف «دستیابی به ملزومات صلح در یمن» امضا شده است. 

طبق آمار سازمان ملل، همچنان بیش از ۸۰ درصد جمعیت یمن برای بقا به کمک‌های خارجی متکی‌اند.

بیشتر از جهان