طرف‌های جنگ داخلی یمن بر سر مبادله زندانیان گفتگو می‌کنند

این مذاکرات از روز جمعه در شهر امان، پایتخت اردن، تحت نظارت دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آغاز شده است

اسرای حوثی یمنی در جریان تبادل زندانیان سوار بر هواپیمای کمیته بین المللی صلیب سرخ می‌شوند، ۱۵ آوریل ۲۰۲۳- Khaled ZIAD / AFP

یک مقام صلیب سرخ روز یکشنبه، ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد)، گفت دولت یمن و شورشیان حوثی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران، در اردن در حال مذاکره‌اند تا زمینه را برای تبادل احتمالی زندانیان فراهم آورند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جسیکا موسان، مشاور رسانه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه، گفت مذاکرات از روز جمعه، ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد)، در امان، پایتخت اردن، تحت نظارت دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در یمن و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، آغاز شده است.

او همچنین گفت آن‌ها به‌منظور دست‌یابی به توافقی برای عملیات آزادسازی زندانیان در آینده، با طرف‌های درگیر در جنگ داخلی یمن ملاقات می‌کنند. دفتر فرستاده سازمان ملل متحد، در روز جمعه اعلام کرد مذاکرات امان، در پی توافق پنج سال پیش دو طرف در استکهلم است. این توافق، خواستار آزادی بی‌قید‌وشرط همه زندانیان، بازداشت‌شدگان، افراد مفقود شده، بازداشت‌شدگان و ناپدیدشدگان قهری و افراد تحت حصر خانگی است که در ارتباط با نزدیک به یک دهه درگیری‌ در یمن، با انواع حبس مواجه‌ شده‌اند.

درگیری‌ها در یمن از سال ۲۰۱۴، زمانی که حوثی‌ها پایتخت یمن را تصرف کردند، آغاز شد.

جنگ بین شورشیان شیعه حوثی برخوردار از حمایت‌های مالی و نظامی تهران و دولت یمن که از حمایت جامعه بین‌المللی و عربستان سعودی برخوردار است، تاکنون باعث کشته‌شدن مستقیم یا غیرمستقیم صدها هزار نفر شده و سازمان ملل متحد آن را از بدترین بحران‌های بشری در جهان نام نهاده است.

موسان گفت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به‌منظور تامین امنیت مبادله زندانیان در راستای توافقی که مارس گذشته در سوئیس به امضا رسید و نزدیک به ۹۰۰ زندانی آزاد شدند، با هر دو طرف تعامل دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این توافق پس از آن حاصل شد که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در مقام دو قدرت‌ منطقه‌ای، اعلام کردند با میانجیگری چین، روابط خود را پس از یک گسست هفت ساله ازسرمی‌گیرند.

مبادله زندانیان طی سه روز در ماه آوریل، با تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای تضمین یک آتش‌بس بلندمدت مصادف شد.

آتش‌بس شش‌ماهه با میانجیگری فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، اکتبر سال گذشته به پایان رسید، اما جنگ تا حد زیادی در یمن متوقف شده است.

محمد الجابر، سفیر عربستان سعودی در یمن، در ماه آوریل، و در چارچوب طرحی برای «تثبیت» آتش‌بس، به صنعا سفر کرد. اگرچه هیچ توافقی حاصل نشد، جابر به خبرگزاری فرانسه گفت طرفین در مورد پایان ‌دادن به درگیری‌ها که به گفته سازمان ملل متحد باعث آواره شدن ۴.۵ میلیون یمنی در داخل کشور شده و بیش از دو سوم مردم را به فقر کشانده است، جدی‌اند.

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، هفته گذشته در یک مجمع بین‌المللی در لاهه گفت: «راه رسیدن به صلح طولانی و دشوار خواهد بود».

از سوی دیگر، در پیوند با تحولات روابط ریاض و صنعا، شنبه ۱۷ مارس، نخستین پرواز تجاری از سال ۲۰۱۶ تاکنون، با حمل زائران حج از پایتخت تحت کنترل شورشیان یمن به عربستان سعودی انجام شد که نشانه دیگری از کاهش تنش‌ها پس از سال‌ها جنگ به‌شمار می‌رود.

یک مقام رسمی عربستان سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت یک هواپیمای خطوط هوایی یمن با ۲۷۷ مسافر، شنبه، ۱۷ ژوئن، حدود ساعت هشت بعدازظهر به وقت محلی، به پرواز درآمد.

خبرگزاری فرانسه نوشت دو پرواز دیگر نیز در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه انجام خواهد شد. غالب مطلق، وزیر کار حوثی‌ها، گفت برای حمل‌و‌نقل ۲۴ هزار نفری که به حج خواهند رفت، به حدود ۲۰۰ پرواز نیاز است.

بیشتر از جهان