بلینکن: اوکراین پنجاه درصد اراضی اشغال‌شده خود را پس گرفته است

وزیر خارجه آمریکا درباره ضدحمله اوکراین ابراز خوش‌بینی کرد، اما گفت «چند ماه» طول می‌کشد 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، یکشنبه، ۲۳ ژوئیه (یکم مرداد)، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت که اوکراین حدود ۵۰ درصد از اراضی‌ این کشور را که روسیه اشغال کرده بود، پس گرفته است، اما تاکید کرد که ضدحمله کی‌یف همچنان چندین ماه دیگر به طول خواهد انجامید. 

بلینکن گفت:‌ «اوکراین همین حالا هم حدود ۵۰ درصد از آنچه در ابتدا اشغال شده بود، پس گرفته است. هنوز تقریبا در روزهای آغازین ضدحمله‌ایم. کار خیلی سخت است و قرار نیست ظرف یکی دو هفته تمام شود. فکر می‌کنم همچنان چند ماهی طول خواهد کشید.»

دیپلمات ارشد آمریکا که با فرید زکریا، مجری مشهور سی‌ان‌ان، سخن می‌گفت، تاکید کرد: «روسیه و پوتین همین حالا هم در راه رسیدن به اهداف خود ناکام مانده‌اند. از همین حالا شکست خورده‌اند. هدفشان حذف اوکراین از نقشه و نابودی استقلال و حاکمیت آن و انضمام آن به روسیه بود. این هدف خیلی وقت پیش شکست خورد.»

بلینکن در توضیح خود درباره ضدحمله اوکراین گفت: «روس‌ها استحکامات مستحکمی برقرار کرده‌اند. اما اوکراین از بیش از ۵۰ کشور تجهیزات و پشتیبانی‌ دریافت کرده و نیروهایش آموزش دیده‌اند و بسیاری از این نیروها هنوز وارد نبرد نشده‌اند. اما مهم‌تر از همه، این واقعیت است که برخلاف روس‌ها، اوکراینی‌ها برای سرزمین خود، آینده خود، کشور خود و آزادی خود می‌جنگند. فکر می‌کنم این عنصر، تعیین‌کننده است و خود را نشان خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین نیز موضوع دیگری بود که در گفت‌وگوی بلینکن و زکریا مطرح شد. وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن در کوشش برای تقویت «خطوط ارتباطی» با پکن برای جلوگیری از تخاصم است. او گفت: «تلاش ما این است که کمی ثبات وارد این رابطه کنیم و اطمینان یابیم که رقابت، به تخاصم نمی‌کشد.» 

بلینکن که در حاشیه «مجمع امنیتی آسپن» در ایالت کولورادو سخن می‌گفت، تاکید کرد که تخاصم دوابرقدرت «نه به نفع ما است، نه به نفع آن‌ها و نه به نفع هیچ کس دیگری». او ماه گذشته به چین سفر کرد تا نخستین وزیر خارجه آمریکا باشد که چنین می‌کند. پس از او سایر مقام‌های ارشد دولت بایدن، از جمله جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، و جان کری، فرستاده أمور زیست‌محیطی، نیز به چین رفتند. بلینکن گفت: «قبلا ما صحبت‌های چندانی نداشتیم. اما حالا داریم. گروه‌های مختلفی داریم که با آن‌ها [مقام‌های چین] در موضوعات مختلف در تماس‌، یا در آستانه برقراری تماس‌اند. مشکلاتی در رابطه موجود است که به نظرم می‌توانیم آن‌ها را برطرف کنیم. هنوز در روزهای اولیه‌ایم. نتیجه را در عمل خواهیم دید.»

از جنجال‌هایی که چند ماه پیش در این زمینه رخ داده بود، شناسایی یک بالن تجسسی چین بر فراز ایالات متحده بود که پس از نزدیک شدنش به برخی سایت‌های حساس نظامی، آمریکا آن را منهدم کرد. این ماجرا باعث شد که سفر بلینکن به چین به تعویق افتد. 

روابط نزدیک چین با مسکو و تلاش آمریکا برای محدود کردن فروش فناوری‌های پیشرفته به چین، از جمله موارد اختلاف طرفین  است. اما بلینکن پس از دیدار با مقام‌های ارشد چین در پکن، از «پیشرفت» روابط خبر داده بود. او درباره سفرش به پکن، به زکریا گفت: «با همتایان چینی خود بسیار روشن صحبت کردم. ما همچنان کارهایی خواهیم کرد و حرف‌هایی خواهیم زد که به مذاق چین خوش نخواهد آمد. همانطور که آن‌ها هم کارهایی می‌کنند و حرف‌هایی می‌زنند که ما خوشمان نمی‌آید.»

بلینکن افزود: «برای ما، محک این‌ است که ببینیم می‌توانیم رابطه‌مان را مدیریت کنیم یا خیر. باید بتوانیم خطوط ارتباطی را حفظ کنیم تا همچنان امکان گفت‌وگو حفظ شود. و همانطور که گفتم، باید هم به تفاوت‌هایمان بپردازیم و هم به موضوعات همکاری احتمالی.»

شبکه سی‌ان‌ان پیش از این گزارش داده بود که یکی از موارد مهمی که در سفر بلینکن حل نشد، ارتباط بین ارتش‌های دو کشور است. مقام‌های ارشد نظامی دو کشور همچنان تماس مستقیمی با یکدیگر ندارند. لی شانگفو، وزیر دفاع چین، از پنج سال پیش به دلیل نقشش در خرید سلاح چین از روسیه، تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد. شانگفو چندی پیش حاضر نشد با لوید آستین، همتای آمریکایی‌‌اش، در جنب نشستی امنیتی در سنگاپور دیدار کند. بلینکن در این باره گفت: «به‌روشنی گفته‌ایم که به نظر ما، مسئولیت ما این است که تماس و گفت‌وگو بین ارتش‌های دو کشور برقرار شود، به‌ویژه‌ برای جلوگیری از هرگونه سوء‌محاسبه و سوء‌تفاهم راجع به اعمال دو کشور. خواهیم دید که موضع چین در این زمینه به کجا می‌رسد.»

بیشتر از جهان