اوکراین به نمایندگان کنگره آمریکا: به ما اف-۱۶ بدهید

نشست امنیتی مونیح صحنه مذاکرات بین مقام‌های دولت اوکراین و نمایندگان کنگره آمریکا شد 

اوکراینی‌ها می‌گویند اگر اف-۱۶ داشته باشند، شلیک راکت‌های «ای‌جی‌ام ۸۸» راحت‌تر می‌شود- RADOSLAW JOZWIAK / AFP

مقام‌های اوکراین از نمایندگان کنگره آمریکا خواستند که با فشار آوردن بر دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، او را متقاعد کنند که هواپیمای جنگی اف-۱۶ به کی‌یف بفروشد. قانونگذاران آمریکا ضمن اذعان به این امر، گفتند کی‌یف اصرار دارد که این هواپیماها، قابلیت حمله به واحدهای موشکی روسیه را به اوکراین می‌دهد. 

تماس اوکراینی‌ها و نمایندگان کنگره آمریکا، در چند روز گذشته در حاشیه نشست امنیتی مونیخ صورت گرفت. دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، و جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، در این نشست حضور داشتند. این بزرگ‌ترین هیات پارلمانی آمریکا در تاریخ نشست امنیتی مونیخ بود که از سال ۱۹۶۳ آغاز شده است. 

مارک کلی، سناتور دموکرات، شنبه‌شب، ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، به خبرگزاری رویترز گفت: «به ما گفتند اف-۱۶ می‌خواهند تا با غلبه بر پدافند هوایی دشمن، بتوانند جلوی پهپادهای آن‌ها را بگیرند.» کلی پیش از ورود به عالم سیاست، فضانورد بود و سابقه پرواز با هواپیماهای جنگی نیروی دریایی را دارد.

بایدن ماه گذشته به این پرسش که آیا به اوکراین اف-۱۶ خواهد فروخت، پاسخ منفی داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست مونیخ حدود یک هفته پیش از نخستین سالگرد حمله روسیه به اوکراین آغاز شد. در پی‌ چند شکست سختی که روس‌ها چند ماه پیش از سر گذراندند، طرفین در هفته‌های گذشته درگیر نبردهایی فرسایشی بوده‌اند که بیشتر در منطقه دونباس در شرق اوکراین صورت می‌گیرند.

کلی و سه قانونگذار دیگر آمریکا در گفت‌وگو با رویترز، از مذاکرات خود با مقام‌های دولت اوکراین خبر دادند. آنان گفتند که حمایت نمایندگان کنگره از ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین در حال افزایش است. این هواپیمای ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا، از برجسته‌ترین جنگ‌افزارهای جهان محسوب می‌شوند. 

نیروی هوایی اوکراین به راکت‌های هوا به زمین «ای‌جی‌ام ۸۸ هارم»‌ ساخت آمریکا دسترسی دارد، اما مجبور است در آن‌ها تغییراتی صورت دهد تا بتوانند بر هواپیماهای میگ ۲۹ ساخت شوروی نصب شوند. به گفته نمایندگان کنگره، اوکراینی‌ها می‌گویند اگر اف-۱۶ داشته باشند، شلیک راکت‌های «ای‌جی‌ام ۸۸» راحت‌تر می‌شود و بر آن مبنا، خواهند توانست سامانه‌های پدافند هوایی اس ۴۰۰ و اس ۳۰۰ روسیه را منهدم کنند.

بیشتر از جهان