محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی که از یک سال پیش در گمرک مانده سالم است؟

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که گوشت‌ها سالم‌اند اما بیشتر صرف سوسیس و کالباس خواهند شد

آیا گوشت منجمدی که یک سال در گمرک مانده باشد قابل مصرف است؟ پاسخ مقام‌های حکومت ایران ظاهرا مثبت است. اخیرا خبر ترخیص ۲۰۰ تن گوشت منجمد برزیلی از گمرک شهید رجایی در نزدیکی بندر عباس منتشر شد. مقام‌های سازمان دامپزشکی حالا می‌گویند این گوشت‌ها سالم‌اند و مشکلی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

امین اسدی، سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور، به خبرگزاری ایسنا گفت: «گوشت‌های منجمد برزیلی وارداتی سالم و قابل مصرف‌اند و طی مدت این یک سال هم بر اساس استانداردهای لازم نگهداری شده‌اند و هیچ نوع افت کیفیت و سلامت ندارند.»

با این وجود برخی فعالان صنایع غذایی با نگرانی می‌گویند تاریخ انقضای این گوشت‌ها گذشته و نباید وارد بازار شوند.

اما اسدی گفت: «سال گذشته حدود ۱۲۱ تن گوشت منجمد وارد کشور شد و سازمان دامپزشکی از آن نمونه‌برداری کرد و پس از آزمایش‌های متعدد سلامت آن را تایید کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که در مورد گوشت‌های برزیلی هم آزمایش‌های لازم انجام شده و گوشت‌ها هیچ مشکلی ندارند و گواهی حملشان را سازمان دامپزشکی منتشر کرده است. اما او افزود که علیرغم سلامت این گوشت‌ها قرار است بیشترشان در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) به کار برده شوند.

مقام‌ها به‌دلیل تاخیر در ترخیص این محموله، احتمال فاسد شدن آن را مطرح کرده‌اند. علیرضا احمدی‌منش، دادستان عمومی هرمزگان، پیش از این گفته بود که: «بیم فساد این محموله می‌رفته و به همین دلیل، دستگاه قضایی وارد عمل شد.»

وزارت کشاورزی آمریکا در توضیحات خود در مورد گوشت گاو منجمد می‌نویسد: «گوشت گاو منجمد تا ابد امن است. اما برای بهترین کیفیت، استیک پخته‌نشده باید ظرف چهار تا ۱۲ ماه، گوشت چرخ‌کرده پخته‌نشده ظرف چهار ماه و گوشت پخته‌شده ظرف دو تا سه ماه مورد استفاده قرار بگیرد.»

ایران مشکلاتی در زمینه تامین گوشت مصرفی دارد و به همین دلیل، قیمت آن برای مصرف‌کنندگان به‌طور سرسام‌آوری افزایش یافته است. در پی سفر اخیر ابراهیم رئیسی به کنیا، قرار شد ایران از این کشور آفریقا نیز گوشت قرمز وارد کند. طبق آماری که فرارو منتشر کرد، گوشت قرمز کنیا دومین گوشت ارزان‌قیمت جهان است و قیمتش نصف قیمت گوشت برزیلی محسوب می‌شود.