تقلید فرمانده نیروی دریایی سپاه از قاسم سلیمانی: «دوران بزن‌ دررو تمام شد»

جمهوری اسلامی تلاش می‌کند در تلافی توقیف نفت‌کش‌های خود در آب‌های آزاد، حملات نظامی علیه نفت‌کش‌های خارجی و کشاندن آن‌ها به سمت آب‌های ایران به‌منظور گروگان‌گیری دریایی را افزایش دهد

حضور قایق‌های نظامی سپاه در نزدیکی نفت‌کش‌های خارجی در خلیج فارس - AFP

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه، خطاب به کشورهای دیگر تهدید کرد هر شرکت نفتی که بخواهد نفت ایران را از کشتی‌های توقیفی خالی کند، با برخورد تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، این مقام ارشد سپاه پاسداران با بیان اینکه «انگلستان خباثت زیادی دارد و از آمریکا خبیث‌تر است»، به توقیف نفت‌کش حامل نفت ایران اشاره کرد و گفت: «امروز دوران بزن‌ دررو تمام شده است و اگر می‌زنند، منتظر خوردنشان هم باشند. الان اعلام می‌کنیم ما آن شرکت نفتی که بخواهد نفت ما را از کشتی خالی کند، مسئول می‌دانیم. آمریکایی‌ها هم در این ماجرا مسئول هستند.»

جمله «دوران بزن‌دررو تمام شده است»، برای اولین بار از زبان قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس انقلاب اسلامی و خطاب به نیروهای ایالات متحده آمریکا بیان شده بود، اما او علی‌رغم ادعاهای فراوان، روز سیزدهم دی‌ماه ۱۳۹۸، به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده و با شلیک پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد کشته شد.

علیرضا تنگسیری در ادامه سخنانش با اشاره به سالگرد توقیف نفت‌کش انگلیسی به دست سپاه پاسداران در تیرماه ۱۳۹۸، مدعی شد: «این اقدام در پاسخ به خباثت انگلیسی‌ها صورت گرفت و هنگامی که شناور‌های ما به سمت آن نفت‌کش رفتند، هلی‌کوپتر اسکورت به محدوده و بالای نفت‌کش آمد که به آن اخطار دادیم درصورتی‌که فرود نیاید آن را می‌زنیم که تمکین کرد. بعدازآن ناو جنگی اسکورت‌کننده نیز در حال نزدیک شدن به آب‌های ما بود که به آن‌هم اخطار دادیم مورد هدف قرار خواهد گرفت که آن‌هم از دستور پیروی کرد.»

رویترز پیش‌ازاین به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال جاری، یک نفت‌کش حامل نفت خام ایران به نام سوئز راجان را که به مقصد چین در حرکت بود، توقیف کرده است. توقیف این نفت‌کش در راستای تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی بوده است.

در ادامه وال‌استریت ژورنال، روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه (۱۸ ژوئیه)، گزارش داد که دادستان‌های فدرال ایالات متحده نمی‌توانند ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران را که در یک نفت‌کش یونانی در سواحل تگزاس بار شده است، به حراج بگذارند، زیرا شرکت‌های آمریکایی از ترس اقدام‌های تلافی‌جویانه تهران تمایلی به تخلیه آن ندارند.

نیروهای نظامی ایران در ماه‌های اخیر چندین نفت‌کش غربی را که از تنگه هرمز عبور می‌کردند، ربوده‌اند، اقدامی که به گفته تحلیلگران، نوعی انتقام‌گیری از توقیف نفت تهران است. وزارت دفاع ایالات متحده در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد نیروی دریایی ایران قصد ربودن دو نفت‌کش دیگر را داشت، اما نیروی دریایی آمریکا مانع تحقق آن شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی، روز دوشنبه هفته جاری، گفتند که پنتاگون یک ناوشکن نیروی دریایی و جنگنده‌های «اف-۳۵» را به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازداشتن ایران از توقیف نفت‌کش‌ها در منطقه مستقر می‌کند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از تحلیلگرانی که درباره ایران کار می‌کنند، نوشت که توقیف کشتی «ادونتج سویت» (Advantage Sweet) تحت پرچم جزایر مارشال به دست نیروی دریایی ایران در اواخر ماه آوریل، احتمالا در تلافی اقدام آمریکا در توقیف «سوئز راجان» انجام شده است.

در همین حال، هفته گذشته نیز گارد ساحلی اندونزی از توقیف یک نفت‌کش با پرچم ایران در آب‌های این کشور خبر داده بود. به گزارش رویترز، گارد ساحلی اندونزی نفت‌کش آرمان ۱۱۴ را که حامل ۲۷۲ هزار و ۵۶۹ تن نفت خام سبک بود، به اتهام انتقال بدون مجوز نفت به یک شناور دیگر توقیف کرد.

نفت‌کش آرمان همچنین به خاموش کردن سیستم ردیاب خودکار، حرکت بدون پرچم و بدون مجوز بندر، متهم شده است. اندونزی اوایل سال جاری میلادی هم یک نفت‌کش دیگر ایران را به اتهام خاموش بودن سیستم ردیاب توقیف کرده بود.

نام نفت‌کش آرمان ۱۱۴ با نام‌های سابق «آدریان دریا ۱» و «گریس ۱» بارها در انتقال نفت از ایران به کشورهایی مانند سوریه مطرح شده است. «آرمان ۱۱۴» همان «آدریان دریا ۱» یا «گریس ۱» است که در تابستان ۱۳۹۸ نیز نفت ایران را به سوریه انتقال داد و برای مدتی در جبل‌الطارق توقیف شد.

اکنون با تهدید جدید فرمانده نیروی دریایی سپاه، به نظر می‌رسد درگیری نیروهای نظامی ایران با کشورهای دیگر به‌ویژه نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس، به مرحله‌ای جدی‌تر از گذشته رسیده است و می‌تواند به درگیری‌های محدود نظامی بین طرفین در ماه‌های آتی منجر شود.