جیمز کلورلی: دست‌کم ۱۵ عملیات آدم‌ربایی ایران در بریتانیا را خنثی کردیم

وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید اگر تهران اقدام‌های ما را دوست ندارد، رفتارش را تغییر دهد

دولت بریتانیا از اکتبر  ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۷۰ مقام و نهاد ایرانی را تحریم کرده است‌ــ‌Photo by TIMOTHY A. CLARY / AFP

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، در یک سخنرانی گفت کشورش در ماه‌های گذشته هدف ده‌ها حمله خرابکارانه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و سرویس‌های امنیتی بریتانیا دست‌کم از اجرای ۱۵ عملیات آدم‌ربایی ماموران جمهوری اسلامی در خاک این کشور جلوگیری کرده‌اند.

وزیر امور خارجه بریتانیا، که روز چهارشنبه ۱۹ ژوییه (۲۸ تیرماه) در گردهمایی امنیتی اسپن در ایالت کلرادو آمریکا سخنرانی می‌کرد، گفت که لندن با هدف جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی از متحدانش در خاورمیانه حمایت خواهد کرد. او همچنین تایید کرد که جمهوری اسلامی همواره برای اسرائیل و همسایگانش در منطقه تهدید ایجاد می‌کند.

جیمز کلورلی در ادامه، از «موضع سخت» بریتانیا در قبال تهران سخن گفت و افزود: ما در «سطح بسیار‌بسیار بالایی» در داخل بریتانیا، «در معرض تجاوز مستقیم» قرار گرفته‌ایم و در پاسخ به این حملات و سایر اقدام‌های تحریک‌آمیز، تحریم‌های جدید اعمال خواهیم کرد.

او تاکید کرد: «اگر جمهوری اسلامی ایران این اقدام‌های بریتانیا را دوست ندارد، باید رفتار خود را تغییر دهد، اقدام‌های ما در پاسخ به رفتار آن‌ها است.»

وزیر امور خارجه بریتانیا به وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب اعتراض‌های مردمی نیز اشاره کرد و گفت دور جدید تحریم‌های لندن علیه تهران در هفته‌های اخیر در پی نقض حقوق بشر در ایران و همچنین کمک‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به روسیه در جنگ علیه اوکراین بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشنال نیوز، کلورلی به تحریم سپاه پاسداران و برخی چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای از سوی بریتانیا اشاره کرد و افزود مقام‌های قوه قضاییه که اتهام‌های ساختگی علیه معترضان مطرح می‌کنند و ماموران حکومتی که «وحشیانه» زنان و دختران را هدف حمله قرار می‌دهند، نیز تحت تحریم‌اند.

وزیر امور خارجه بریتانیا به‌تازگی پس از تحریم ١٣ فرد و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر مردم ایران به پارلمان این کشور گفته بود که لندن از دست‌کم ۱۵ عملیات تهدیدآمیز تهران برای کشتن و ربودن افراد در داخل خاک این کشور جلوگیری کرده است و تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کند.

به‌رغم این تهدیدها، بریتانیا از تروریستی نامیدن سپاه پاسداران خودداری کرده اما سطح تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را گسترش داده است. تحریم‌های جدید افرادی را که داخل خاک بریتانیا اقدام‌هایی انجام می‌دهند نیز دربرمی‌گیرد.

وزیر امور خارجه بریتانیا  در پیوند با این موضوع، گفته بود: «تحریم‌های جدید به ما کمک می‌کند اطمینان حاصل کنیم برای کسانی که به دنبال آسیب رساندن به ما هستند، هیچ مخفیگاهی وجود نخواهد داشت.»

دولت بریتانیا از اکتبر  ۲۰۲۲ تاکنون، بیش از ۷۰ مقام و نهاد ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌هایش قرار داده است. سپاه پاسداران «به‌طور کامل»، دفتر دادستانی کل و پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی نیز بخشی از این فهرست‌اند.