وزیر اقتصاد یک فارغ‌التحصیل رشته حقوق را جانشین خود کرد

افراد غیرمتخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق نهادهای اجرایی را تصرف کرده‌اند

حسین قربان‌زاده از دانشگاه امام صادق مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا گرفته است‌ــ‌ فرارو

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی، طی حکمی حسین قربان‌زاده را که فارغ‌التحصیل رشته حقوق جزا از دانشگاه امام صادق است، به‌عنوان جانشین خود در این وزارتخانه انتخاب کرد.

قربان‌زاده پیش از این نیز با حکم خاندوزی به ریاست سازمان خصوصی‌سازی انتخاب شده بود، در حالی‌ که سوابق حرفه‌ای و تحصیلی‌اش به امور اقتصادی ربطی ندارد. اینک نیز مرتبط نبودن رشته تحصیلی او با سمت جدیدش به‌ علاوه قرار گرفتن یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق در حلقه اصلی مدیران دولت ابراهیم رئیسی در کانون توجه قرار گرفته است.

حسین قربان‌زاده مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا را از دانشگاه امام صادق و دکترای حقوق بین‌الملل را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته است. مشاور سیاسی محمدباقر قالیباف و مدیرمسئولی روزنامه‌های «تهران امروز» و «همشهری» از جمله سمت‌های قربان‌زاده پیش از ریاست سازمان خصوصی‌سازی بود و اینک وزیر اقتصاد مسئولیت هماهنگی معاونان و روسای سازمان‌های تابعه این وزارتخانه را به او سپرده است.

البته در جمهوری اسلامی، این نخستین‌ بار نیست که افرادی بدون داشتن سوابق حرفه‌ای و تخصصی به سمت‌های مدیریتی مهم منصوب می‌شوند. ناظران بارها تاکید کرده‌اند یکی از ریشه‌های اصلی بحران ناکارآمدی در جمهوری اسلامی ایران همین سپردن وظایف و اختیارات مهم به افراد غیرمتخصص است. این روند که در طول چهار دهه گذشته، همواره رویه‌ای معمول در جمهوری اسلامی بوده، اینک با استقرار دولت ابراهیم رئیسی تشدید شده است. انتصاب معصومه آباد، عضو سابق شورای شهر تهران که در رشته بهداشت باروری تحصیل کرده است، به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی در فنلاند هم یکی از بحث‌برانگیزترین انتصاب‌های غیرمرتبط در هفته‌های اخیر بود.

انتخاب این عضو سابق شورای شهر تهران که یکی از دریافت‌کنندگان املاک نجومی از شهرداری تهران بود، موجی از واکنش‌ها را در پی داشت و بسیاری این سوال را مطرح کردند که رشته تحصیلی و سوابق حرفه‌ای معصومه آباد چه ارتباطی با حوزه دیپلماسی دارد؟

با این‌ حال انتخاب معصومه آباد تنها انتصاب عجیب وزارت امور خارجه در دولت ابراهیم رئیسی نبود. محسن بختیار، سفیر جمهوری اسلامی در پکن، نیز پیش‌تر مسئولیت برنامه‌ریزی وزارت نیرو را برعهده داشت که به روابط بین‌الملل ارتباطی ندارد. به‌ همین ترتیب، سفارت جمهوری اسلامی در دوحه نیز به علی صالح‌آبادی، رئیس سابق بانک مرکزی، سپرده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فقط سفرای جمهوری اسلامی نیستند که از میان افراد غیرمتخصص همسو با حاکمیت انتخاب می‌شوند بلکه سکان هدایت وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی هم در انحصار افرادی‌ است که اگرچه در زمینه کاری خود تخصص و تجربه ندارند، در قطار جمهوری اسلامی سوارند.

مرداد ۱۴۰۰، پس از اینکه شورای شهر تهران علیرضا زاکانی را به‌عنوان شهردار انتخاب کرد، سروصدای زیادی به راه افتاد و حتی سازمان بازرسی کل‌ کشور نیز به این انتخاب معترض شد. طبق مقررات و ضوابط، شهردارها باید رشته تحصیلی یا تجربه کاری مرتبط با مدیریت شهری داشته باشند، حال‌ آنکه زاکانی در رشته پزشکی هسته‌ای تحصیل کرده است اما به‌رغم‌ اعتراض‌های فراوان و اشکالات قانونی و حقوقی، زور علیرضا زاکانی و یارانش چربید و در نهایت او بر صندلی شهردار تهران تکیه زد.  

نکته دیگری که حکم جدید وزیر اقتصاد برای حسین‌ قربان‌زاده را در کانون توجه قرار داده، فارغ‌التحصیلی این مدیر دولتی از دانشگاه امام صادق است. از زمان استقرار دولت رئیسی تاکنون شمار قابل‌توجهی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به سمت‌های مدیریتی مهم منصوب شده‌اند که این موضوع از چشم رسانه‌ها و منتقدان دور نمانده است.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، محمد حسینی، معاون رئیس‌جمهوری در مجلس، میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و امور استخدامی،  مجید عشقی، رئیس پیشین سازمان بورس، وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و علی صالح‌آبادی، رئیس‌ پیشین بانک مرکزی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق‌اند که به دولت ابراهیم رئیسی راه یافتند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما نیز در این دانشگاه درس خوانده‌اند.

برخی بر این باورند که یکی از مهم‌ترین عوامل «ورود اتوبوسی» امام صادقی‌ها به دولت نقش احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، در تاسیس این دانشگاه است؛ دانشگاهی که با هدف تربیت مدیر برای جمهوری اسلامی راه‌اندازی شد و اینک دولت رئیسی در حال تسهیل نفوذ این افراد به لایه‌های اداری و مدیریتی نهادهای اجرایی است.

علاوه بر این افراد، بسیاری دیگر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق هم در نهادهای اجرایی به کار گمارده شده‌اند؛ به‌ طوری‌ که گفته می‌شود دولت ابراهیم رئیسی در «تصرف امام صادقی‌ها» است.