امکانات خاص برای دانشجویان محجبه، تعلیق برای بی‌حجاب‌ها

خبرگزاری فارس با راه‌اندازی پویشی خواستار اعطای امکانات خاص به دانشجویان محجبه شد

در هفته‌های گذشته با وجود تعطیلی دانشگاه‌ها، دست‌کم ۵۰ دانشجوی دختر به کمیته انضباطی احضار شده‌اندــ public media

هم‌زمان با افزایش فشارها بر دانشجویان به بهانه حجاب اجباری، خبرگزاری فارس با راه‌اندازی پویشی در سامانه «فارس من»، خواستار «امکانات خاص برای دانشجویان محجبه در دانشگاه‌ها» شد. این خبرگزاری ادعا می‌کند که این کارزار را به خواست کاربران این سایت راه‌اندازی کرده است.

در این پویش به منظور تشویق بیشتر دانشجویان موافق حجاب در دانشگاه‌ها، اعطای امکانات ورزشی یا سفرهای زیارتی و غیره برای آنان درخواست شده است.

ملیحه شریف‌زاده، سردبیر سایت فارس من، در دفاع از این پویش گفت: «رعایت کردن حجاب بدون زحمت نیست. در حال حاضر وضعیت حجاب در جامعه زیاد خوب نیست و نوجوانان و جوانان ما هم که حجاب را رعایت می‌کنند، با دیدن چنین صحنه‌‌هایی به یک طرح تشویقی نیاز دارند.»

این حامی حجاب اجباری مدعی شد که باید با استفاده از تشویق، کاری کرد که کودکان و نوجوانان حجاب را کنار نگذارند. او در ادامه خواستار آن شد که مراکز تفریحی و آموزشی مانند استخرها یا باشگاه‌های ورزشی برای افراد محجبه تخفیف‌‌های ویژه‌ در نظر بگیرند.

شریف‌زاده در ادامه گفت: «این مراکز آموزشی و تفریحی حتی می‌توانند با توجه به اینکه خانواده‌های مذهبی به سفرهای زیارتی علاقه‌مندند، سفرهای زیارتی را هم برای این افراد در برنامه‌هایشان بگنجانند. قطعا چنین مواردی باعث تشویق فرزندانمان به حجاب می‌شود.»

در همین حال، دانشگاه‌ها حتی در تعطیلات تابستانی هم دانشجویان را به بهانه رعایت نکردن حجاب اجباری و حمایت از اعتراض‌ها، به کمیته‌های انضباطی احضار و برایشان احکام ممنوعیت از تحصیل صادر می‌کنند؛ به‌طوری که شوراهای صنفی دانشجویان اعلام کرده است در هفته‌های گذشته و با وجود تعطیلی دانشگاه‌ها، دست‌کم ۵۰ دانشجوی دختر به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. اتهام این دانشجویان رعایت نکردن قوانین پوشش اعلام شده و در تماس‌های تلفنی به آنان گفته شده است که این احضار‌ها به دلیل شکایت «اولیای دانشگاه» صورت گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، اغلب دانشجویان احضارشده ساکن خوابگاه‌اند و به شهرهای خود بازگشته‌اند. در نتیجه، این دانشجویان نمی‌توانند در کمیته حاضر شوند.

شوراهای صنفی با انتشار این خبر خطاب به مسئولان دانشگاه نوشت: «این‌ها حتی تا آن حد پیش‌ رفته‌اند که با دیدن دانشگاهِ خالی از دانشجو گمان می‌کنند فرمانروای جزیره خیالی خودند و خود را پدران دانشگاه معرفی می‌کنند. در حالی که فارغ از هیاهوی بسیار آنان، صاحبان حقیقی دانشگاه‌ها همواره دانشجویان خواهند بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر گزارش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۸ تیر، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه به اتهام رعایت نکردن قوانین پوشش به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. دانشجویانی که در این جلسات حضور داشتند اعلام کرده‌اند که پس از تهدید به اخراج، تبعید و متهم شدن به بی‌حجابی بدون هیچ‌گونه مدرکی، از آن‌ها برای رعایت حجاب تعهد کتبی گرفته‌اند اما اجازه‌ نداده‌اند پای تعهدشان تاریخ بزنند.

به گفته دانشجویان، به آن‌ها هشدار داده شده است برای کسانی که در جلسات حاضر نشوند، احکام سنگینی‌ صادر خواهد شد. 

همچنین گفته می‌شود حکم تعلیق‌شده فاطمه حمیدی‌بهشتی، دانشجوی کارشناسی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه‌ طباطبایی که در کمیته انضباطی به دو ترم منع موقت از تحصیل محکوم شده بود که یک ترم آن تعلیقی بود، با حکم‌ مجدد کمیته در تاریخ ۱۲ تیر، اجرایی شده است.

با احکام تازه کمیته انضباطی، تنها در عرض یک روز، شش دانشجوی این دانشگاه نیمسال تحصیلی آینده را از دست دادند. احکام اولیه دست‌کم چهارتن از دانشجویان به صورت غیابی صادر شده است.

نیلوفر میرزایی، دانشجوی گرافیک دانشگاه الزهرا، نیز در اینستاگرام از تداوم ممنوع‌الورودی خود به دانشگاه در نیمسال آینده خبر داد. او که پیش‌تر در آبان ۱۴۰۱ بازداشت و به‌صورت غیابی و غیرقانونی به دو نیمسال منع موقت از تحصیل محکوم شده بود، اکنون پس از پایان دوران ممنوعیت تحصیل همچنان اجازه ندارد وارد دانشگاه شود. کمیته مرکزی وزارت علوم این دانشجو را به دفتر مشاوره و سلامت احضار و در این جلسه به او اعلام شده است که صلاحیت بازگشت به دانشگاه را ندارد.

احکام علیرضا کاظمی‌مقدم، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل، و علی اسمعیل‌فراهانی، دانشجوی ارشد اندیشه سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی که در کمیته انضباطی به دو نیمسال منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده‌ بودند و یک نیمسال آن به حالت تعلیق درآمده بود، با احکام انضباطی جدید در ۱۲ تیر، از حالت تعلیق خارج و اجرایی می‌شود. بر اساس این احکام، این دو دانشجو در نیمسال تحصیلی آینده نیز از ورود به دانشگاه منع شده‌اند.