ِافزایش فشارهای امنیتی بر معلمان و کارگران؛ سلامت زندانیان سیاسی در خطر است

وضعیت جسمی یک فعال کارگری و یک معلم زندانی در حبس با بی‌توجهی مسئولان زندان وخیم شده است

طی روزهای گذشته وضعیت‌ چشم‌ و بینایی داوود رضوی، کارگر زندانی، وخیم گزارش شده است. به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، بازداشت طولانی‌مدت داوود رضوی و به سر بردن شبانه‌روزی در سلول با چراغ روشن، استفاده پی‌درپی از چشم‌بند هنگام بازجویی که ماه‌ها به طول انجامید، باعث شده است تا آسیب‌های جدی به چشمان این فعال کارگری وارد شود و هر دو چشم او ازلحاظ بینایی ضعیف شده‌اند.

داود رضوی، فعال کارگری و عضو هیئت‌مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه، روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه، برای معاینه به چشم‌پزشکی بیمارستان فارابی اعزام شد. بر اساس گزارش کانال تلگرامی سندیکای شرکت واحد، چشم‌پزشک پس از معاینه و تجویز دارو متذکر شد که وضعیت چشمان رضوی مساعد نیست و به‌هیچ‌عنوان نباید در معرض نور آفتاب قرار بگیرد و حتما باید از عینک آفتابی استفاده کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد در اطلاعیه‌ای نوشت: «پزشک فکر کرده بود که چشم‌های او براثر جوشکاری صدمه دیده است. چشم‌پزشک تاکید کرده است که هر شش ماه یک‌بار برای بررسی وضعیت چشم‌ها بایستی به بیمارستان آورده شود. بازداشت‌ طولانی داود رضوی و به سر بردن شبانه‌روزی در سلول با چراغ روشن، استفاده پی‌درپی از چشم‌بند هنگام بازجویی که ماه‌ها به طول انجامید، باعث شده تا آسیب‌های جدی به چشمان او وارد شود و هر دو چشمش ازلحاظ بینایی ضعیف شده و نمرات چشم او بالاتر رفته است.»

با توجه به شرایطی سنی داوود رضوی و بیماری‌های گوارشی، خونریزی معده و همچنین ناراحتی چشم که در طول بازداشت اضافه شده است، او تحمل حبس طولانی‌مدت را ندارد. به‌رغم اینکه داوود رضوی ‌باید هرچه زودتر برای معالجه و پیشگیری از بدتر‌شدن وضعیت جسمانی‌اش از زندان مرخص شود، مسئولان زندان با او و خانواده‌اش همراهی نمی‌کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در این اطلاعیه خواستار پایان دادن به اتهام‌های بی‌پایه و اساس و لغو پرونده‌سازی برای داوود رضوی شد. این سندیکا همچنین خواستار آزادی بی‌قیدوشرط داوود رضوی و دیگر اعضای زندانی خود حسن سعیدی، رضا شهابی و سایر فعالان کارگری و مدنی و معلمان شد.

از سوی دیگر، گزارش‌ها از عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت عباس واحدیان شاهرودی، معلم زندانی در زندان وکیل‌آباد مشهد، حکایت دارد. عباس واحدیان شاهرودی، معلم، نویسنده و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، علی‌رغم حال نامساعد جسمانی و نیاز به درمان تخصصی، از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

یک منبع نزدیک به خانواده واحدیان در گفت‌وگو با هرانا در‌خصوص وضعیت جسمانی این زندانی اعلام کرد: «آقای شاهرودی حدود یک ماه پیش با علائم تپش قلب و تنگی نفس مواجه شده بود. مسئولان بهداری نیز اعلام کرده بودند او نیاز به آزمایش «اکو» دارد؛ اما تاکنون هیچ اقدامی برای اعزام او به بیمارستان برای انجام آزمایش ذکر شده صورت نگرفته است. او کماکان با بیماری قلبی روبرو است و از رسیدگی درمانی تخصصی محروم مانده است.»

همچنین عباس واحدیان به بیماری‌های دندان و دهان مبتلا است و از اعزام به دندانپزشکی نیز محروم مانده است. پیش‌ازاین، یک منبع نزدیک به خانواده واحدیان شاهرودی در‌این‌باره گفته بود که عفونت لثه و دندان عباس واحدیان به‌قدری زیاد شده که دکتر بهداری زندان اعلام کرده است نیاز جدی به رسیدگی پزشکی تخصصی دارد و هر لحظه احتمال سکته قلبی برای این زندانی وجود دارد.

ماموران اداره اطلاعات در شهرستان رضوانشهر، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰، عباس واحدیان شاهرودی را بازداشت کردند. او در بهمن‌ماه ۱۴۰۰، در شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد، بابت اتهام‌های «تشکیل گروه به‌قصد اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروه‌های مخالف نظام»، به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال از این محکومیت قابل‌اجرا است.

واحدیان، ۲۷ مرداد ۹۸، در‌خصوص نامه‌ای که با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای علی خامنه‌ای منتشر شده بود، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. او مدتی بعد و با پایان مراحل بازجویی به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد. عباس واحدیان،۲۹ تیرماه ۹۹، با تودیع قرار وثیقه به‌صورت مشروط از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شده بود. او در‌خصوص این پرونده در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد بابت اتهام تشکیل گروه به‌قصد برهم زدن امنیت کشور، مطابق ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی، به ۱۰ سال حبس محکوم شد. آبان ماه سال گذشته این حکم در پی عدم تجدیدنظرخواهی، قطعی و در بازداشت به این فعال سیاسی ابلاغ شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری، نیز روز دوشنبه ۲۶ تیر در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران برگزار می‌شود. به گزارش شورای بازنشستگان ایران، طی تماسی تلفنی از انصاری‌نژاد خواسته شده است تا در روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲، در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، برای دفاع از اتهام «اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت کشور» حاضر شود.

این فعال کارگری پیش‌تر در تاریخ هشتم اردیبهشت، در آستانه روز جهانی کارگر، به همراه شماری از فعالان صنفی و کارگری در منزل محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ ۱۸ اردیبهشت، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد. ریحانه انصاری‌‌نژاد پیش‌ازاین نیز بابت فعالیت‌هایش، سابقه بازداشت و برخورد قضایی را داشته است.

از سوی دیگر، حکم بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل گروه زهرا صیاد دلشاد، معلم اهل بندرانزلی، تایید شد. حکم این فعال صنفی معلمان گیلان که پیش‌تر با پرونده‌سازی هیئت‌تخلفات گیلان به بازنشستگی و تقلیل گروه محکوم شده بود، بعد از اعتراض و ارائه مستندات به هیئت تجدیدنظر، عینا تایید شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان با اعلام این خبر اعلام کرد:«به نظر می‌رسد دادگاه‌های اداری عملا به حیاط‌خلوت نهادهای امنیتی تبدیل شده‌اند و با صدور احکام بی‌بنیان، سعی در ایجاد اختناق در فضای مدارس دارند تا به‌این شکل و با بهره‌کشی مضاعف، راه هرگونه اعتراضی را ببندند».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، همچنین ضمن محکوم کردن برخورد با معلمان، حکم صادره علیه زهرا صیاد دلشاد را غیرمنطقی خواند و به «نهادهای آمر و عامل» توصیه کرد که از هرگونه پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی دست بکشند.

فعالان صنفی معلمان همچنین در تلاش‌اند تا با راه‌اندازی کمپینی، خواستار آزادی معلمان زندانی شوند. کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، با انتشار اطلاعیه از راه‌اندازی کمپین صدهزار امضا برای آزادی معلمان زندانی و پایان دادن به پرونده‌سازی علیه معلمان خبر داد.

فعالان صنفی معلمان با انتشار لینک کمپین خطاب به دیگر معلمان نوشتند: «هدف از ایجاد کمپین یکصدهزار امضا، آزادی و حمایت از معلمان زندانی و پایان دادن به پرونده‌سازی علیه معلمان است و این امر جز با حمایت شما همکاران گرامی محقق نمی‌شود، این درخواست باید به گوش همه مسئولان کشور رسانده شود.»

اتهامات انتسابی به عزیز قاسم‌زاده در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان اداره آموزش‌وپرورش استان گیلان، یکی از مشکلاتی است که فعالان صنفی معلمان در استان‌های مختلف به آن واکنش نشان داد‌اند.

چندی پیش، هیئت‌بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان اداره آموزش‌وپرورش گیلان، روز چهارشنبه هفتم تیر ۱۴۰۲، ابلاغیه‌ای مشتمل بر ۲۵ اتهام را در زندان لاکان رشت به عزیز قاسم‌زاده، معلم در بند، ابلاغ کرده است.

کانون صنفی معلمان گیلان با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اتهام‌های علیه عزیز قاسم‌زاده، اعلام کردند که اکثر اتهام‌های وارده ازجمله انجام مصاحبه، صدور بیانیه و انتشار مطالب به‌منظور تشویش اذهان که بیش از ۱۰ بند از اتهام‌ها را به خود اختصاص داده است، در حیطه صلاحیت هیئت‌رسیدگی به تخلفات اداری نیست و در صلاحیت مرجع قضایی است.