تغییر رئیس‌جمهوری آمریکا چه تاثیری بر روابط واشنگتن و آنکارا خواهد داشت؟

پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری می‌تواند نقطه عطف جدیدی در روابط واشنگتن و آنکارا باشد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، چند روز پیش برای جو بایدن، همتای آمریکایی خود، در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایالات متحده که قرار است در سال ۲۰۲۴ برگزار شود، آرزوی موفقیت کرد. آیا این بدان معنا است که رئیس‌جمهوری ترکیه که در حاشیه نشست اخیر سران ناتو در ویلنیوس با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرده، منتظر بقای بایدن در جایگاه ریاست‌جمهوری است؟ و آیا دو کشور قصد دارند در راستای همگرایی و تقویت روابط دوجانبه گام‌های جدیدی بردارند؟

در همین راستا، نیکلاس هراس، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقات و مطالعات راهبردی نیولانیز آمریکا، در صحبتی با شبکه العربیه گفت: «بایدن منظور همتای ترک خود را به‌خوبی درک می‌کند و می‌داند که او از رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد که رفتارش با اردوغان فراخور جایگاه رهبر یک کشور باشد و با او به‌عنوان یک پیرو یا رهبر گروهی که بتوان آن را در کنترل خود داشت، برخورد نکند؛ درست همان‌گونه که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، با همتای ترک خود برخوردی مناسب و شایسته داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «اردوغان از همتای آمریکایی خود می‌خواهد که با او به‌عنوان رئیس‌جمهوری کشوری قوی که دارای نهادها و پیوندهای متعددی با ایالات متحده است، برخورد کند، فارغ از اینکه چه کسی سمت ریاست‌جمهوری را برعهده دارد. به‌عبارت‌دیگر، اردوغان خواستار بهبودی روابط کشورش با ایالات متحده است.»

نیکلاس در ادامه افزود: «اگر بایدن در سال آینده برنده انتخابات ریاست‌جمهوری نشود و ترامپ به پیروزی برسد، بزرگ‌ترین تغییری که ممکن است اردوغان با آن مواجه شود، این است که درخصوص روابطش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با فشار آمریکا روبه‌رو نخواهد شد.» او تاکید کرد: «در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات سال آینده، او توجه خود را بر رویارویی با چین متمرکز خواهد کرد.»

این کارشناس آمریکایی معتقد است: «روابط ترکیه و آمریکا تحت تاثیر تغییر روسای‌جمهوری ایالات متحده قرار دارد. به‌عنوان‌مثال، ترامپ برخلاف رئیس‌جمهوری کنونی روابط شخصی نزدیکی با اردوغان داشت. بنابراین، پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری می‌تواند نقطه عطف جدیدی در روابط واشنگتن و آنکارا باشد.»

البته در طول سال‌های گذشته و به‌دلیل حمایت ایالات متحده از مبارزان کرد در سوریه در جریان جنگ علیه داعش، به‌رسمیت‌شناختن نسل‌کشی ارامنه ازسوی واشنگتن در اواخر آوریل ۲۰۲۱ و خودداری آمریکا از فروش جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ به ترکیه پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ ساخت روسیه در سال ۲۰۱۹، روابط دو کشور دستخوش تنش‌های بسیاری شد.

بااین‌حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در دیدار هفته جاری در حاشیه نشست سران ناتو در ویلنیوس، برای همتای آمریکایی خود در مبارزات انتخاباتی سال آینده آرزوی موفقیت کرد و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در پاسخ گفت: «من مشتاقانه منتظر دیدار شما در پنج سال آینده هستم».

از سوی دیگر، پنجشنبه گذشته، ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۳، رسانه‌های ترکیه به نقل از رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کردند که آن کشور انتظار دارد همه متحدانش در ناتو، تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده بر بخش دفاعی ترکیه را لغو کنند.

اردوغان پس از بازگشت از نشست سران ناتو در لیتوانی، به خبرنگاران گفت که وزیران ترکیه با همتایان آمریکایی خود درباره خرید جنگنده‌های اف-۱۶ گفت‌وگوهای بیشتری خواهند داشت.

برگرفته از شبکه العربیه

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه