بایدن: آمریکا از هر وجب از خاک ناتو دفاع خواهد کرد

جو بایدن در هلسینکی تاکید کرد که در یک چشم‌انداز واقعی پوتین هیچ‌گاه از بمب اتم استفاده نخواهد کرد

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آخرین مرحله از سفر اروپایی خود، به فنلاند رفت تا با رئیس‌جمهوری این کشور و رهبران پنج کشور شمال اروپا، سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک و ایسلند دیدار کند.

جو بایدن پس از دیدار با ساولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، در یک کنفرانس خبری شرکت کرد. این کنفرانس خبری متاثر از تازه‌ترین نشست رهبران عضو ناتو در ویلنیوس بود. بی‌دلیل نبود که در نخستین واکنش، جو بایدن نشست رهبران ۳۱ کشور عضو ناتو در پایتخت لیتوانی را «یک دیدار تاریخی در راستای حمایت از اوکراین» خواند. 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین درباره جنگ اوکراین صحبت کرد. او همچون هفته‌های اخیر «روسیه را یک کشور شکست‌خورده در جنگ اوکراین» خواند. بایدن گفت که ولادیمیر پوتین پیشاپیش در جنگ اوکراین شکست خورده است. او تاکید کرد: «هیچ امکانی برای روسیه وجود ندارد تا در جنگ اوکراین پیروز شود.» 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نشست هلسینکی همچنین گفت انتظار ندارد که جنگ اوکراین و روسیه سال‌ها به طول بینجامد. رئیس‌جمهوری ۸۰ ساله ایالات متحده، گفت: «امیدوار و منتظرم که ضد‌حمله اوکراینی‌ها، روسیه را به نقطه‌ای برساند که حاضر با مذاکره با اوکراین شوند.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن اعلام کرد بعید است که پوتین استفاده از بمب اتم را حتی در برنامه‌هایش قرار داده باشد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده که با ساولی نینیستو، همتای فنلاندی خود، در یک نشست خبری در هلسینکی شرکت کرده بود، به خبرنگاران گفت: «اگر یک چشم‌انداز واقعی از جنگ اوکراین تصویر کنید، معتقد نیستم که پوتین قصد استفاده از سلاح هسته‌ای داشته باشد. به‌جز غرب، چین و دیگر کشورهای جهان نیز از روسیه خواسته‌‌اند به چنین سمتی نرود.»‌

بایدن گفت: ایالات متحده از هر وجب از خاک ناتو از جمله فنلاند دفاع خواهد کرد.

جو بایدن در بخش دیگری از سخنانش در هلسینکی، به ایوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر که پس از شورش ۲۳ ژوئن خبر زیادی از او در دست نیست، هشدار داد تا مراقب «مسمومیت و مرگ احتمالی به دست نیروهای امنیتی روسیه باشد.»  

بایدن گفت:‌«تنها خدا می‌داند که احتمالا (پریگوژين) در حال انجام چه کاری است. نمی‌دانیم کجاست و چه رابطه‌ای با کاخ کرملین دارد، اما اگر من جای او بودم حتما مراقب چیزی که می‌خوردم، بودم و حواسم را به منوی غذا جمع می‌کردم.» 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده همان‌گونه که پیش‌تر اعلام‌ شده بود تاکید کرد که اوکراین به ناتو ملحق می‌شود، اما نه تا زمانی که جنگ اوکراین و روسیه در جریان است. بایدن گفت: «مسئله این نیست که آیا آن‌ها (اوکراینی‌ها) باید به ناتو بپیوندند یا نه، (بلکه) این است که چه زمانی می‌توانند به ناتو بپیوندند.» 

جو بایدن در هلسینکی اعلام کرد که کاخ سفید تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا ایوان گرشکویچ، روزنامه‌نگار زندانی وال استریت ژورنال در مسکو را آزاد کند. 

این روزنامه‌نگار آمریکایی از ۱۰۰ روز پیش در زندان‌های روسیه است. او ۲۹ مارس گذشته به اتهام جاسوسی در شهر یکاترینبرگ روسیه بازداشت شد. کاخ سفید انتظار دارد این روزنامه‌نگار را در جریان تبادل زندانیان با روسیه آزاد کند. 

بیشتر از جهان