هشدار چین نسبت به دخالت خارجی در هنگ کنگ

وزیر خارجه چین: هیچ نیروی غربی نمی‌تواند روند مدرن‌گرایی را در چین متوقف کند

آقای وانگ یی، وزیر خارجه چین، در مصاحبه با رسانه دولتی چین به مناسبت پایان سال میلادی در اشاره به روابط دیپلماتیک آن کشور گفت، پکن در برخورد با نیروهای خارجی همچنان «بردبار، مطمئن و استوار» باقی خواهد ماند.

او گفت:«هرگونه تلاش برای دخالت در امور داخلی و ممانعت از پیشرفت چین، زیر چرخ‌های تاریخ خرد خواهد شد.»

آقای وانگ یی در ادامه گفت، پکن قویا از دولت هنگ کنگ «در پایان دادن به خشونت و هرج و مرج»  حمایت می‌کند. زمان ثابت خواهد کرد که سیاست «یک کشور، دو نظام» در هنگ کنگ «نه تنها قابل اجرا، بلکه موثر است و از حمایت شهروندان هنگ کنگ برخوردار خواهد شد.» 

اظهارات آقای وانگ یی در حالی پخش شد که در شب عید کریسمس، مراکز خرید هنگ کنگ در ناحیه «سیم شا سویی» در منطقه «کولون» با موج جدیدی از اعتراض‌ها و حضور گسترده پلیس روبه‌رو شد.

معترضان در داخل مراکز خرید، به سوی پلیس چتر و اشیای دیگری پرتاب کردند. گزارش‌هایی حاکی از آن است که پلیس در مقابل معترضان، با باتوم و پرتاب گاز اشک‌آور واکنش نشان داد.

گروه‌های کثیری از معترضان در لباس سیاه که صورت‌های خود را با ماسک پوشانده بودند، شعار می‌دادند: «هنگ کنگ را احیاء کنید»، «انقلاب زمان ما» و «استقلال هنگ کنگ». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از هنگام آغاز اعتراض‌ها در ماه ژوئن، پلیس بیش از ۶۰۰۰ نفر، از جمله تعداد کثیری از دانشجویان پلی تکنیک هنگ کنگ را در ماه نوامبر بازداشت کرده است. 

آقای وانگ یی در اشاره به ایالت سین کیانگ (ایالتی که گفته می شود دولت مرکزی چین حدود یک میلیون مسلمان اویغور را به اردوگاه‌های کار اجباری و مغزشویی اعزام کرده است)، گفت که پکن ضمن جلوگیری از گسترش تروریسم «مراقبت و سلامت بیش از ۲۴ میلیون هموطن از اقوام مختلف را تضمین کرده است.» 

او افزود:«تلاشهای ما برای ازمیان بردن افراط‌گرایی در راستای خواست سازمان ملل نتیجه مثبت داشته است و به صورت بخش مهمی از مبارزه جهانی علیه تروریسم درآمده است.»

بازداشت حدود یک میلیون مسلمان اویغور و دیگر اقلیت‌ها در ایالت سین کیانگ، چین را در معرض انتقادات سازمان ملل متحد و جامعه بین‌الملل قرار داده است که آن اقدامات را تجاوز به حقوق بشر به‌شمار می‌آورند.

سازمان ملل متحد می‌گوید، چین از قوانین ضدتروریسم برای توجیه اقدامات سرکوبگرایانه علیه ساکنان مسلمان منطقه استفاده می‌کند. 

آقای وانگ یی در ادامه این مصاحبه همچنین به اختلافات دیپلماتیک با آمریکا در مورد حق حاکمیت دریای جنوب چین اشاره کرد که این کشور، مدعی حاکمیت بر بخش بزرگی از آن است. 

او گفت: «متاسفانه... آمریکا اقداماتی در جهت ایجاد مانع و محدودیت بازرگانی چین در زمینه‌های علمی و فنی در نظر گرفته است و در چند مورد، در تمامیت و حق حاکمیت چین مداخله کرده است و شهرت این کشور را خدشه‌دار ساخته است.»

او افزود:«هیچ فرد یا نیرویی نمی تواند پیشرفت تاریخی یک میلیارد و نیم شهروند چین را به سوی مدرنیزم متوقف کند.»

به گفته وزیر خارجه چین، همکاری، نه مقابله، تنها راه بهبود روابط میان چین و آمریکاست.

وی افزود: «امیدواریم طرف آمریکایی ما به واقعیات بازگردد، تصویر چین را اصلاح کند و یک سیاست عملی و مدبرانه در قبال چین اتخاذ کند.»

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent