حمله مهاجمان مسلح به پایگاه ارتش پاکستان چهار کشته برجا گذاشت

گروهی موسوم به «تحریک جهاد پاکستان» مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است

نیروهای پاکستانی در ایالت بلوچستان-- FAROOQ NAEEM/AFP

ارتش پاکستان روز چهارشنبه ۲۱ تیر (۱۲ ژوییه) اعلام کرد که در حمله مهاجمان مسلح به یک پایگاه نظامی در استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان، چهار سرباز کشته و پنج تن دیگر زخمی شده‌اند. 

به گزارش رسانه‌های پاکستان، این حمله شب گذشته رخ داده است. 

ارتش پاکستان گفت که در جریان درگیری‌ها سه مهاجم مسلح نیز کشته شدند. 

در بیانیه ارتش پاکستان آمده است: «عملیات پاک‌سازی نیروهای امنیتی برای دستگیری دو تروریست باقی‌مانده جریان دارد.» 

رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که در جریان درگیری‌ها، یک زن رهگذر کشته شد و پنج غیرنظامی نیز زخمی شدند. 

در این حمله، چند مهاجم مسلح با نارنجک به پایگاه نظامی در منطقه «ژوب» یورش بردند که سپس به درگیری طولانی‌مدت با اسلحه منجر شد. 

گفته می‌شود که گروهی موسوم به «تحریک جهاد پاکستان» مسئولیت حمله را به عهده گرفته است. این گروه جزئیات بیشتری اعلام نکرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میر عبدالقدوس، وزیر ارشد در ایالت بلوچستان پاکستان، حمله مهاجمان مسلح به پایگاه نظامی در منطقه‌ «ژوب» را محکوم کرده است. او از تلاش ارتش برای خنثی کردن این حمله قدردانی کرده است.   

او گفت:«ارتش پاکستان ضامن صلح و امنیت در منطقه است. پاکستان با افزایش حمله‌های تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و جدایی‌طلبان بلوچ در استان‌های بلوچستان و خیبر پختونخوا مواجه بوده است.» 

از زمان به‌ قدرت رسیدن مجدد طالبان در اوت ۲۰۲۱ در افغانستان، پاکستان با ناامنی‌های فزاینده‌ای مواجه بوده است. گفته می‌شود که ستیزه‌جویان در پاکستان از دستیابی طالبان افغان به قدرت الهام گرفته‌اند و تلاش می‌کنند حکومتی شبیه به طالبان در بخش‌هایی از پاکستان برقرار کنند.  

تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) عامل بیشترین ناامنی‌ها در پاکستان به‌ویژه در ایالت‌های خیبر پختونخوا و بلوچستان است. این گروه پس از پایان دادن به آتش‌بس با حکومت پاکستان در نوامبر سال گذشته، میزان خشونت‌ها را به میزان چشمگیری افزایش داده است.  

حکومت پاکستان از طالبان خواسته است که در مبارزه با تی‌تی‌پی با آن دولت همکاری کنند، اما طالبان درخواست حمله نظامی به تی‌تی‌پی در افغانستان را رد کردند. در دوره حضور آمریکا و ناتو در افغانستان، شماری از جنگجویان تی‌تی‌پی شانه به شانه طالبان افغان درگیر جنگ بوده‌اند و به همین دلیل، طالبان خودشان را مدیون همکاری‌های تی‌تی‌پی می‌دانند. 

در پی سرنگونی حکومت افغانستان مورد حمایت کشورهای غربی در اوت ۲۰۲۱، بخشی از جنگجویان تی‌تی‌پی به مناطق اصلی‌شان در پاکستان بازگشتند.  

از سویی نیز حکومت طالبان در تلاش برای جا‌به‌جایی خانواده‌های آوارگان وزیرستانی از نزدیک به مرز پاکستان به استان‌های دیگر در افغانستان است. برخی از ساکنان استان‌های شمالی ادعا می‌کنند که طالبان زیر پوشش آوارگان وزیرستانی، جنگجویان تی‌تی‌پی و خانواده‌هایشان را به این استان‌ها منتقل می‌کنند.

بیشتر از جهان