دو برادر که قصد پیوستن به داعش در افغانستان را داشتند به جرمشان اعتراف کردند

این دو برادر ۱۸ و ۲۱ ساله، لباس و تجهیزات سفر به افغانستان را فراهم کرده و فرم ثبت نام در داعش خراسان را نیز تهیه کرده بودند

این دو برادر در نوامبر ۲۰۲۲ در خانه‌شان در بیرمنگام بریتانیا دستگیر شدند - @WMPolice

دو برادر جوان که در خانه‌شان در شهر بیرمنگام بریتانیا، برای پیوستن به گروه داعش در افغانستان نقشه کشیده بودند، پس از نزدیک به هشت ماه زندان، روز دوشنبه ۱۹ تیرماه (۱۰ ژوئیه)، به جرمشان در دادگاه بیرمنگام اعتراف کردند.

این دو تن که محمد حمزه حیدرخان و محمد عبدالحلیم حیدرخان نام دارند، هر کدام ۱۸ و ۲۱ سال سن دارند و فرزند یک خانواده مسلمان ساکن بیرمنگام‌اند. این دو در ماه نوامبر سال گذشته، به اتهام برنامه‌ریزی برای سفر به افغانستان و پیوستن به گروه داعش خراسان، به دست پلیس بریتانیا بازداشت شدند و پس از ارائه شواهد بسیار مبنی بر تلاش آن‌ها برای پیوستن به داعش، به جرمشان اعتراف کردند.

نهادهای قضایی هنوز مشخص نکرده‌اند که این دو تن شهروند اصلی کدام کشورند، اما شواهد مشخص کرده است که این دو از طریق کانال‌های تلگرامی با گروه داعش در تماس بودند و برنامه سفر به افغانستان را ریخته بودند.

رسانه دیلی میل نوشت: «مشخص شد که این جوان ۲۱ و ۱۸ ساله دیگران را تشویق به «ریختن» خون افراد غیر مومن و همچنین تهدید دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق، کرده است.»

هر دو برادر در ابتدا اتهام‌ها را رد کرده بودند، اما دست یافتن دادگاه به مدارکی که نشان می‌داد آن‌ها برای خرید لباس و تجهیزات سفر به افغانستان اقدام کرده بودند و نیز ردیابی کانال‌های تلگرامی که با اعضای داعش در تماس بودند، سبب شد که هر دو سرانجام نزد هیئت‌منصفه دادگاه، اتهام‌ها را بپذیرند و به آن‌ها اعتراف کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شواهد نشان داد که این دو برادر در تلفن‌های همراهشان مطالب تبلیغاتی برای جهاد داشتند. بازرسی که مسئول تعقیب این دو برادر بود به دادگاه گفت که یکی از تصاویر موجود در تلفن حلیم، سخنگوی سابق داعش را نشان می‌داد که جلیقه‌ای به تن و اسلحه‌ای در دست داشت و فایل دیگری شامل فهرستی از تجهیزات «حمله‌های انتحاری» بود.

هارپیت سندو، بازرس مسئول این پرونده، گفت که این برادران جوان آماده سفر به افغانستان شده بودند تا بتوانند به گروه‌های تروریستی بپیوندند و از آن‌ها حمایت کنند. آن‌ها قصد داشتند بخشی از یک سازمان تروریستی موسوم به دولت اسلامی استان خراسان (ISKP) باشند.

او افزود: «متهمان برای پیوستن و حمایت از فعالیت‌های تروریستی، کارهایی از جمله خرید لباس و تجهیزات، انجام تحقیقات در مورد چگونگی سفر به افغانستان، دریافت اسناد سفر، و تکمیل فرم‌های درخواست برای پیوستن به داعش را انجام داده بودند.»

تلاش این دو برادر برای سفر به افغانستان و پیوستن به گروه داعش، اولین مورد از علاقمندی شهروندان خارجی به جهاد در افغانستان نیست، بلکه پیش از این نیز مواردی از تلاش افرادی با عقاید افراطی برای سفر به افغانستان از آمریکا و کشورهای اروپایی به ثبت رسیده است.

این مسئله از آنجا اوج گرفت که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، دامنه فعالیت‌های گروه داعش در این کشور وسیع‌تر شده است و این گروه حمله‌های پیچیده‌تر و پرتلفاتی را در افغانستان و پاکستان انجام داده است. آنچه در مورد گروه داعش قابل تامل است، ساختار رسانه‌ای و ارتباطی این گروه است که در قالب هزاران کانال تلگرامی، توییتری و دیگر پلتفرم‌های آنلاین، در سراسر جهان به زبان‌های مختلف تبلیغ می‌کند. بخش رسانه‌های داعش هر هفته نشریه‌هایی با موضوع تبلیغ جهادگرایی و افراط‌گرایی منتشر می‌کند و کسانی را که در حمله‌های انتحاری این گروه شرکت می‌کنند، به‌عنوان قهرمانان جهان معرفی می‌کند.

طالبان هرچند مدعی‌اند که داعش را در افغانستان سرکوب کرده‌اند، اما عملیات‌های اخیر داعش در افغانستان نشان از نفوذ این گروه در میان صفوف طالبان دارد.

بیشتر از جهان