پاکستان دو میلیارد دلار کمک مالی از عربستان سعودی دریافت می‌کند

پاکستان که در شرایط اقتصادی بحرانی قرار گرفته، در آخرین روز ژوئن، موافقت اولیه برای دریافت کمک مالی سه میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول را به دست آورد

اسحاق دار، وزیر دارایی پاکستان، روز سه‌شنبه، یک روز قبل از اینکه هیئت‌مدیره صندوق بین‌المللی پول، موافقت نهایی را برای کمک مالی سه میلیارد دلاری به این کشور صادر کند، اعلام کرد که این کشور دو میلیارد دلار از عربستان سعودی حمایت مالی دریافت می‌کند.

به گزارش رویترز، دار در یک پیام ویدیویی ضبط‌شده گفت: «من از طرف نخست‌وزیر و فرمانده ارتش از عربستان سعودی تشکر می‌کنم.»

او افزود که عربستان سعودی این وجوه را نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کرده و در شرایطی که پاکستان به سختی برای پوشش یک ماه واردات بودجه دارد، ذخایر ارز خارجی را افزایش داد.

عربستان سعودی اعطای این وجوه را در ماه آوریل متعهد شد، اما از واریز این پول به بانک دولتی پاکستان تا زمانی که مطمئن شود کمک مالی صندوق بین‌المللی پول در راه است، خودداری کرد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در این زمینه گفت: «این کمک نشان‌دهنده اعتماد روزافزون کشورهای برادر و جامعه بین‌المللی به چرخش اقتصادی پاکستان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان که در آستانه نکول بدهی‌های دولتی قرار داشت، در آخرین روز ژوئن، کمک مالی سه میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول را به دست آورد، اگرچه هنوز به تایید هیئت‌مدیره صندوق بین‌المللی پول نیاز دارد که روز چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند که اعطای این بسته مالی اهمیت زیادی دارد، زیرا سایر نهادهای بین‌المللی و کشورهای ثروتمند منطقه را برای کمک به پاکستان ترغیب می‌کند.

بر اساس این قرارداد ۹ ماهه، پاکستان حدود ۱.۱ میلیارد دلار پیشاپیش دریافت خواهد کرد و صندوق بین‌المللی پول مابقی را در آینده به این کشور پرداخت خواهد کرد.

قرارداد صندوق بین‌المللی پول علاوه بر اینکه به کمک عربستان سعودی منجر شد، تامین مالی دوجانبه و چندجانبه بیشتری را برای پاکستان فراهم می‌کند. وزیر دارایی پاکستان گفت که انتظار دارد ذخایر ارزی این کشور تا پایان این ماه به ۱۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

به نظر می‌رسد کمک‌های مالی پیش رو برای سرمایه‌گذاران در سهام و اوراق قرضه این کشور بتواند نوعی تسکین محسوب شود و اوضاع اقتصادی این کشور را از شرایط بحرانی خارج کند.

بسته کمک مالی صندوق بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ و در دولت عمران خان به امضا رسید، اما تاکنون به‌دلیل برآورده نشدن خواسته‌های این صندوق، پرداخت نشده است.

دولت پاکستان باید اقدام‌های انضباطی مالی بسیار جدی را برای جلب رضایت صندوق بین‌المللی پول انجام دهد. بانک مرکزی نرخ بهره خود را به بالاترین سطح یعنی ۲۲ درصد افزایش داده است، در حالی که مردم این کشور در حال مبارزه با تورم حدود ۲۹ درصدی‌اند.

شهباز شریف که در آوریل ۲۰۲۲ پس از رای عدم اعتماد پارلمان به عمران خان، جایگزین او شد، با چالش اقتصادی بی‌سابقه‌ای روبرو است.

سیل تابستان گذشته در پاکستان، یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید بحران مالی در این کشور به شمار می‌رود. این سیل که جان هزار و ۷۳۹ نفر را گرفت، بیش از ۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد پاکستان ضرر زد.

بیشتر از اقتصاد