آمریکا ارسال سگ‌های ردیاب را به مصر و اردن متوقف کرد

این تصمیم در پی سورفتار با سگ‌های ردیاب در اردن و مصر اتخاذ شد

سگ ردیاب پلیس نیویورک در میدان تایمز این شهر، 31 دسامبر  2015 Eduardo Munoz Alvarez AFP

مقامات آمریکا می‌گویند، صدور سگ‌های ویژه ردیابی مواد منفجره به کشورهای مصر و اردن را متوقف کرده‌اند، زیرا این سگ‌ها بر اثر سوءرفتار با آن‌ها جان می‌سپرند.

این تصمیم که جنبه موقتی دارد، به دنبال گزارش‌هایی در ماه سپتامبر اتخاذ شده است که نشان می‌دهد سگ‌هایی که به اردن، مصر و هشت کشور دیگر فرستاده می‌شدند، بر اثر بدرفتاری ناشی از بی‌توجهی و اهمال از میان می‌روند.

سگ‌های به اصطلاح بوکش یا ردیاب، بخشی از برنامه کمک سگ‌ها به مبارزه با تروریسم و ردیابی مواد منفجره هستند که در سال ۱۹۸۳ توسط دولت آمریکا آغاز شد. این برنامه، تدارکات و آموزش در اختیار کادر اِعمال قانون در دیگر کشورها می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «مرگ هر سگ در این ارتباط رویدادی غم‌انگیز است و ما برای جلوگیری از آن در آینده، هرگونه اقدام ممکنی را به کار خواهیم بست.»

این مقام افزود که سگ‌های ردیاب «نقشی بسیار مهم در مبارزه با تروریسم و نجات جان آمریکایی‌ها در کشورهای خارجی دارند.»

گزارش سوءرفتار با سگ‌ها که در ماه سپتامبر توسط اداره بازرسی کل وزارت خارجه منتشر شد، ضمن تشریح جزئیات شرایط غیرقابل قبول نگهداری از سگ‌ها در اردن، تصاویر بدن‌های نحیف و لانه‌های مملو از مدفوعشان را نشان می‌دهد. 

گزارش تکمیلی دیگری در اوایل ماه جاری حاکی از آن است که در اوایل ماه جاری، دو سگ در اردن بر اثر گرمازدگی و مسمومیت با مواد حشره‌کش مرده‌اند. 

یک دامپزشک اداره بازرسی وزارت خارجه نیز گفته است که عدم ادامه تربیت سگ‌ها پس از ورود به اردن، توانایی آن‌ها را برای ردیابی مواد منفجره از ۹۰ درصد در مرحله ورود، به ۵۰ درصد کاهش داده است.

در این گزارش همچنین آمده است که از تعداد ۱۰ سگی که به مصر فرستاده شده، سه سگ مرده‌اند. مقامات مصری به کارمندان آمریکایی اجازه بازرسی از لانه سگ‌ها را نداده‌اند.

برنامه ارسال سگ به کشورهای خارجی حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد، اما در این گزارش نتیجه‌گیری شده است که ادارات مسئول، از جمله اداره مبارزه با تروریسم و اداره امنیت دیپلماتیک، از ابزار لازم برای نظارت بر سلامت و راحتی این سگ‌ها در دیگر کشورها برخوردار نیستند.

گزارش در ادامه می‌گوید: «اداره (کل بازرسی وزارت خارجه) از کشورهای دریافت کننده این سگ‌ها نمی‌خواهد که استانداردی را برای مراقبت از سگ‌هایی که در مرکز آموزش تربیت می‌شوند، مراعات کنند. در نتیجه، این اداره هیچ‌گونه اطمینان خاطری از طرف کشورهای خارجی برای حفظ حداقل سطح مراقبت لازم برای این سگ‌ها دریافت نمی‌کند که بتوانند به ماموریت‌شان برای ردیابی مواد منفجره ادامه دهند.»

مصر و اردن هنوز در این مورد اظهار نظر علنی نکرده‌اند.

در میان دیگر کشورهایی که از ایالات متحده سگ‌های ردیاب دریافت می‌کنند، بحرین، اندونزی، لبنان، مکزیک، مغرب، نپال، عمان و تایلند قرار دارند.

به گزارش نشریه وال استریت جورنال، برنامه تربیت و ارسال سگ‌های ردیاب در سال‌های اخیر برای اداره مباره با تروریسم وزارت خارجه آمریکا میلیون‌ها دلار هزینه داشته است. 

هزینه تربیت ۱۰ تیم سگ‌های ردیاب که ماه‌ها به طول می‌انجامد، حدود ۶۴۰ هزار دلار است. از آن گذشته، مخارج سالیانه اعزام یک دامپزشک و یک دستیار فنی دامپزشک به اردن نیز حدود ۵۴۰ هزار دلار برآورد شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان