تداوم جنگ و درگیری در سودان؛ در حمله هوایی ارتش ۲۲ نفر کشته شدند 

تلاش‌ها برای میانجی‌گری و برقراری آتش‌بس به نتیجه نرسیده و خطر کشیده شدن جنگ به کشورهای همسایه وجود دارد

وزارت بهداشت خارطوم پایتخت سودان، روز شنبه ۱۷ تیر (هشتم ژوئیه)، اعلام کرد در حالی که جنگ بین گروه‌های نظامی این کشور وارد دوازدهمین هفته شده است، در حمله هوایی ارتش سودان به شهر «ام‌درمان» در مجاورت غرب پایتخت، دست‌کم ۲۲ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. 

در شرایطی که شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای واکنش سریع» پس از شروع درگیری در نیمه ماه آوریل توانسته‌اند به سرعت بر خارطوم و شهرهای مجاور ام‌درمان و بحری مسلط شوند، ارتش سودان حمله‌های هوایی و توپخانه‌ای را آغاز کرده است. 

تاکنون تلاش کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای میانجی‌گری میان طرف‌های درگیر و رقیب برای در دست گرفتن قدرت در سودان، به نتیجه نرسیده است. 

خبرگزاری رویترز نوشت که با ناکام ماندن تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس و پیشبرد مذاکرات صلح میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در این کشور واقع‌شده میان شاخ آفریقا، منطقه ساحل و دریای سرخ، اکنون درگیری‌ها به سطحی رسیده است که ممکن است این کشور را به یک جنگ داخلی گسترده بکشاند و بازیگران داخلی و خارجی را نیز درگیر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنش‌ها بین هر دو طرف مسلح درگیر در ماه‌های منتهی به جنگ افزایش یافته بود. ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی «نیروهای واکنش سریع» بر سر سلسله مراتب قدرت و فرماندهی و همچنین ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش در گذار به دموکراسی، دچار اختلاف شدند و اختلاف‌ها به جنگ و خونریزی انجامید. 

به گفته وزارت بهداشت، سودان جنگ و درگیری در پایتخت و مناطق کردوفان بیش از ۱۱۳۳ هزار نفر را در پایتخت و مناطق کردفان و دارفور به کشتن داده است و خشونت‌های قومی را در استان دارفور غربی شعله‌ور کرده است. 

خبرگزاری رویترز نوشت که بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده و آواره شده‌اند و ۷۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایه گریخته‌اند. 

سازمان‌های امدادی بین‌المللی درباره «افزایش نگران‌کننده»‌ موارد تجاوز و ربودن زنان و دختران هشدار داده‌اند. 

شهر ام‌درمان در روزهای اخیر صحنه تمرکز درگیری‌ها بوده است، زیرا بخش غربی آن مسیری مهم برای تامین و پشتیبانی و آوردن نیروهای کمکی از دارفور که پایگاه قدرت نیروهای واکنش سریع است، به شمار می‌رود. 

منابع آگاه خبری می‌گویند که حمله‌های هوایی ارتش که در شبانه‌روز جمعه نیز ادامه یافت، از جمله مجتمع رادیو و تلویزیون دولتی واقع در شرق ام‌درمان را نیز هدف قرار داد. حمله‌های شبانه مواضعی در جنوب و شرق خارطوم را نیز هدف قرار دادند. 

ارتش پستی در صفحه کاربری‌اش در فیسبوک منتشر و اعلام کرد که نیروهای ویژه ۲۰ «سرباز شورشی»‌ را کشتند و تسلیحاتشان را منهدم کردند. 

بیشتر از جهان