گسترش فقر در افغانستان؛ هند و کره جنوبی، برنج و گندم ارسال کردند

۲۸.۸ میلیون در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

با گسترش فقر در افغانستان و افزایش میزان نیازمندی در این کشور، دولت‌های هند و کره جنوبی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گندم و برنج به افغانستان کمک کردند. برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۳ تیر در توییتی، اعلام کرد که نخستین بخش از مجموعه کمک‌های دولت کره جنوبی به مردم افغانستان به انبارهای این سازمان رسیده و قرار است میان نیازمندان در شرق افغانستان توزیع شود.

بر اساس اطلاعیه برنامه جهانی غذا، مجموع کمک دولت کره جنوبی دو هزار و ۵۰۰ تن برنج است که قرار است در چند مرحله در اختیار این سازمان قرار گیرد.

در همین حال، نخستین بخش از ۱۰ هزار تن گندمی که دولت هند به مردم افغانستان اهدا کرده است نیز به افغانستان رسید. گندم‌ کمکی هند روز سه‌شنبه به شهر هرات رسید و قرار است بین نیازمندان در غرب افغانستان توزیع شود. هند سال ۲۰۲۲ هم چهار هزار تن گندم به افغانستان کمک کرد که از طریق پاکستان وارد افغانستان شد.

بر اساس آخرین گزارشی که برنامه جهانی غذا از وضعیت نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان منتشر کرده، ۲۸.۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و از طرفی بودجه ماهیانه این سازمان برای ارائه کمک‌ به مردم به پنج میلیون افغانی کاهش یافته است. برنامه جهانی غذا هشدار داده است در صورتی که کمک‌های نقدی به افغانستان ادامه نیابد، احتمال دارد بودجه این سازمان در افغانستان تمام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه جهانی غذا اعلام کرد که برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در زمستان سال جاری، به دست‌کم ۱.۲ میلیارد دلار نیاز دارد و این مبلغ باید از پیش آماده شود تا بتوان در طول زمستان به نیازمندی‌های فوری رسیدگی کرد.

در حالی که محدودیت‌ها علیه زنان در افغانستان به‌شدت رو به افزایش است، علاقه‌مندی دولت‌های جهان به ارائه کمک به افغانستان کاهش یافته است. در آخرین مورد، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، فرمان منع فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را در افغانستان صادر کرد. این فرمان به بیکار شدن هزاران زن در سراسر افغانستان منجر خواهد شد.

در سال‌های اخیر، زنان زیادی با گذراندن آموزش‌های تخصصی، به آرایشگری روی آوردند و در شهرهای بزرگ افغانستان آرایشگاه‌های زیادی با هزینه‌های هنگفت برپا کردند که منبع درآمد شماری از زنان است.

مقام‌های سازمان ملل متحد پیش از این بارها درباره پیامدهای منفی فرمان‌های زن‌ستیزانه رهبر طالبان هشدار داده‌ بودند اما طالبان بی‌توجه به این هشدارها، همچنان محدودیت‌ها علیه زنان را افزایش می‌دهند.

هیئت سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما) در واکنش به فرمان منع فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان، در توییتی خواستار لغو این فرمان شد. در توییت یوناما آمده است: «این محدودیت جدید بر حقوق زنان تاثیر منفی بر اقتصاد خواهد گذاشت و با حمایت اعلام‌شده از کارآفرینی زنان در تضاد است.»

بیشتر از جهان